Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21st June 2007, 22:05   #1 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard verdens mest uheldige mann 3 (synes jeg da)

Får vell slenge navnet på listen, her forleden strøk alle fiskene med.

Fikk en powderblue for en tid tilbake som fikk hvite prikker.

Tok hele gjengen ut, 7 fisker for medisinering i et kar som hadde gått med modnet vann fra hovedkaret i 3 uker, medisinerte og alt gikk strålende, hvite prikker forsvant og det var bare å vente på dagen for reintrodusering i hovedkaret. Men så en morgen etter vell 9 dager i karantene karet blir jeg møtt av et trist syn, alt er stein dødt over natten.

Klarte ikke å finne noen fornuftig forklaring på dette, vannet var litt tåkete og det var tydelige sport av ammoniakk, men om dette ikke kom fra de allerede døde fiskene, hvorfor skulle det plutselig komme ammoniakk i karet etter såpass lang tid, om noe skulle det jo ha skjedd under medisineringsperioden som tar rotta på mye av det biologiske filteret.

Rart med det, jeg så for meg at akkurat noe slikt kunne komme til å skje, men da den første uken var over tenkte jeg det gikk greit og passet ikke på hele tiden.

Nå er det nye fisker, men det er litt trist siden de fleste hadde vært med siden den spede oppstart, blant annet 2 klovner jeg har hatt siden de var nesten yngel og endelig hadde funnet ut at de skulle bli et par.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd June 2007, 07:14   #2 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Skien
Meldinger: 98
Standard Re: verdens mest uheldige mann 3 (synes jeg da)

kjipern!! :frown:

men var du sikker på at det var "skikkelige" prikker? hvitbrysten får jo stressprikker bare du kikker hardt på den noe som er forholdvis ufarlig bare du lar den være og forer som vanlig uten for mye stress oppi tanken.. da går det bort av seg selv i løpet av noen dager og ingen andre fisker blir smittet..
Bård er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd June 2007, 09:44   #3 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Hmmm tja si det, håpet jo det som du sier i det lengste. Men etter å ha lest det jeg kan finne om dette er det egentlig ingenting som heter stressprikker virker det som, de er lettere utsatt for å bli smittet under stress og har lavere motstandsdyktighet og evne til å holde det på en kontrollert nivå. Men når disse parasittene først er på plass forsvinner de ikke av seg selv, spesielt ikke når yndlingsvertene powederblue er tilstede. Forsøkte i det lengste alle remedier som på folkemunnet kan ha en gunstig effekt og det var perioder hvor den var mer eller mindre fri for prikker og så helt fin ut, men så kom det alltid tilbake, forklaringen jeg har fått på dette har med livsyklussen til disse parasittene å gjøre, det går i bølger.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd June 2007, 11:50   #4 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: varhaug
Meldinger: 672

Sitat:
Opprinnelig postet av stoffer
Hmmm tja si det, håpet jo det som du sier i det lengste. Men etter å ha lest det jeg kan finne om dette er det egentlig ingenting som heter stressprikker virker det som, de er lettere utsatt for å bli smittet under stress og har lavere motstandsdyktighet og evne til å holde det på en kontrollert nivå. Men når disse parasittene først er på plass forsvinner de ikke av seg selv, spesielt ikke når yndlingsvertene powederblue er tilstede. Forsøkte i det lengste alle remedier som på folkemunnet kan ha en gunstig effekt og det var perioder hvor den var mer eller mindre fri for prikker og så helt fin ut, men så kom det alltid tilbake, forklaringen jeg har fått på dette har med livsyklussen til disse parasittene å gjøre, det går i bølger.
stemmer det du sier stoffer. stress gjør dem bare mere motakelige for parasitter og det er de som er "stress-prikkene"

men tilbake til dødsårsak for fiskene. nå kjenner jeg ikke detaljene i ditt karantreneoppsett. men om du bare har et kar med godt vann og uten levende sten og sand slik de fleste karantenekar er vil jeg tro at du må bytte vann daglig for og forhindre at det blir farlig høye nitrat/nitritverdier. vil tro at dette er årsaken om du har et karante kar som jeg beskrev ovenfor. det vet jeg jo som sagt ikke men det er en mulig forklarin.
Gammel 22nd June 2007, 22:09   #5 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Har vært igjenom akurat det samme selv. Hadde eb gul kirurg som ble inntrodusert i karet, og ikke lenge etter så var prikkene der. Som jo heller ikke er uvanelig. Hadde satt opp at ekstra kar i tillfelle noe slikt skulle skje, og begynte medisinering. Den døde etter 1 døgn :cry:

Jeg har fått troen på at tålmodighet lønner seg for å hindre enda mere stress ved bruk av medisinering. Det går stort sett over etter 2 dager og har du fine verdier i vannet og et par flittige pusse reker, så går det som oftest greit

Hilsen Tage
Tage er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Verdens raskeste dyr... Chriss Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 2 29th December 2007 12:28
Verdens mest uheldige mann Mack Pratemakeren 41 18th July 2007 14:24
verdens mest uheldige mann 2 sleikehaug Pratemakeren 2 22nd June 2007 14:56
Uheldige Mack Mack Pratemakeren 4 18th August 2006 10:17