| Pratemakeren Ett forum for de som ønsker å lese om andre ting enn akvarie relaterte emner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
hei hei jeg skal reiset til thailand i mars (14 dager) og lurer på hva dere gjør angående foring av koraller og fisk..
kansje noen som har automatisk foring av begge deler? tips om utstyr dere bruker hadde vært bra.. reiser ikke før i mars så jeg har litt tid å forberede meg på. takker for alle svar :cheesy: |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Ja du må nå minimum ha foringsautomat og auto top off.
Det beste rådet jeg kan gi deg er at alle automatiske dingser må være godt innkjørt og utprøvd før du reiser. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg har selv en automatisk forer fra eheim som har durt i ti år snart. kan umulig si noe dårlig om denne da... koster ikke særlig mye heller
fiskene lever jo strålene på tørrfor i noen uker. korallene kommer jo helt an på hvilke du har. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Om du har noen som kan stikke innom en gang eller to å skjekke at alt er ok med akvariet ditt er det en stor fordel. Kjipt hvis sikringen av en eller annen grunn skulle gå mens du er på ferie.
Ellers er auto vannpåfylling og en forings automat alt du trenger. (antar at du har timer på lyset
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Kan korallene ta skade av at en skru av eventuelle HQI lys og kun kjører med T5, samt legger på dekkglass over akvariet når en reiser på ferie? (For å minimalisere fordamping og unngå at reservoaret med Osmosevann går tomt.)
Mvh Frode |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Det kommer litt an på hvilken koraller du har. Utfargingen på korallene vil nok forsvinne. Dekkglasset tar også vekk en del UV som er ønsket for korallene.
Det er når du skrur på igjenn lyset når du kommer hjem igjenn at problemene kan starte i form av alge oppblomstring. Hadde jeg vært deg ville jeg bare senket antall timer med HQI belysning fremfor å slå den helt av og kjørt T% den resterende lys perioden.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva har dere i akvariet? | Morild | Dyrene | 4 | 28th November 2009 00:19 |
| Selger div til akvariet | kimnielsen | Selges | 1 | 21st March 2008 22:10 |
| Akvariet ved Tivoli | Morild | Pratemakeren | 2 | 15th February 2008 07:34 |
| Akvariet i bergen | Christer.W. | Plager, Skadedyr & Parasitter | 2 | 3rd September 2006 20:37 |
| Akvariet i Lysekil | Petrus | Akvariet | 0 | 9th April 2005 21:53 |