Polypper, Knapper Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med polypper, knapper. Zoanthus, Tubipora, Xenia.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th March 2005, 20:09   #1 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard DØDELIGE POLYPPER!!!!

Denne linken viser hvor farlig polypper kan være:
http://reefcentral.com/forums/showth...hreadid=158663

Lite viste jeg om hvor farlige de kan være........
Den infoen som finnes om giftige dyr i saltvanns akvarium, den burde vi gjerne ha samlet her på Aquafreaks i en egen tråd og gjerne fått litt info fra Haukeland om akutt hjelp hvis uhellet intraff, hva en kan gjøre selv, og ikke minst om Haukeland sykehus har en info base om gifter av den slags vi baler med, så ville en evnt behandling bli mye enklere, samt at den behandlende lege ikke måtte lete seg frem til hva, hvem, hvor, og hvordan, da vil gjerne symptom, behandling fremgå av den infoen som vi har liggende.
Hansker fra nå av :shock: :shock:

Sakset fra nett om giften Palytoxin.

Palytoxin

The crude ethanol extracts of the Palythoa toxica proved to be so toxic that an accurate LD50 was difficult to determine. More recently, the toxicity has been determined to be 50-100 ng/kg i.p. in mice. The compound is an intense vasoconstrictor; in dogs, it causes death within 5 min at 60 ng/kg. By extrapolation, a toxic dose in a human would be about 4 micrograms. It is the most toxic organic substance known!
Shimizu [27] and Moore [28] published the chemical structure of palytoxin and it was prepared synthetically in 1989 [29,30]. Palytoxin is a fabulously interesting compound, with a bizarre structure and many extraordinary signs (Fig. 6). Palytoxin is a large, very complex molecule with lipophilic and hydrophilic areas. The palytoxin molecule has the longest continuous chain of carbon atoms known to exist in a natural product. In the molecule of palytoxin, C129H223N3O54, 115 of the 129 carbons are in a continuous chain.. There are 54 atoms of oxygen, but only 3 atoms of nitrogen. Another unusual structure of palytoxin is that it contains 64 stereogenic centers, which means that palytoxin can have 264 stereoisomers! Added to this, the double bonds can exhibit cis/***** isomerism, which means that palytoxin can have more than 1021 (one sextilion) stereoisomers! This staggering molecular complexity should indicate the difficult nature of designing a stereocontrolled synthetic strategy that will produce just the one correct (natural) stereocenter out of >1021 possible stereoisomers.
Palytoxin induces powerful membrane depolarization and ionic channeling [31,32]. Palytoxin is a potent hemolysin, histamine releaser, inhibitor of Na/K ATPase, and a cation ionophore [33]. It is also a non-TPA-type tumor promoter [34,35].

Bad Stuff sier nå jeg, tok på en senest i dag tidlig------
:whistle :whistle :whistle :whistle :whistle :whistle :whistle

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 19th March 2005, 10:06   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Re: DØDELIGE POLYPPER!!!!

Ser av artikkelen at man bør behandle alle som potensielt farlige. Selv har jeg flere typer polypper i tanken min, og har egentlig alltid syntes at de er et pent tilskudd til korallene. Spesielt en type som er klar gul i farge er pen å se på og har spredd seg fint i tanken.

Skulle veldig gjerne visst mer om hvilke arter som er farlige og hvilke som er mer ufarlige. Ønsker jo ikke å dyrke frem min egen undergang her........... :shock:

Noen som vet noe mer konkret?
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 21st March 2005, 14:54   #3 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Hmm...dette var egentlig ikke nytt for meg, og med tanke på at fastsittende dyr kan være fristende måltider for fisk og annet er det vel ikke så overrasjende at de har utviklet et kjemisk forsvar mot beiting og predasjon...
Synes det er sunt vett å vaske fingrene uansett, etter at man f.eks har revet i to en polyppkoloni eller klippet/skjært i en korall. Ville du ha 'operert' en ku eller en gris og etterpå tatt lunsj uten å vaske hendene? :lol:

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 21st March 2005, 16:07   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172

Nei, men dette virker jo som å være litt verre enn noen baselusker fra et slakt. Det jeg tenkte på er litt mer info om hvilke som er virkelig farlige og hvilke som er mer ufarlige. Hvordan får man stoffet i seg? Er enkelte arter farlige bare ved berøring? osv, osv......
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 21st March 2005, 18:24   #5 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 39

Mener jeg leste et sted at Palythoa er giftigere enn Zoanthids. Sikkert derfor keisere ikke spiser den typen polypper. Palythoa er stort sett brune og kjedelige. En grei regel er vel å ikke putte hendene i akvariet hvis man har åpne sår.
rudi er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are