Polypper, Knapper Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med polypper, knapper. Zoanthus, Tubipora, Xenia.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20th August 2008, 21:57   #1 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Palytoxin info.

Hei, ser nå at det er litt svimete innlegg på div forum ang Palythoa og dens innhold av giften Palytoxin. Dette er en såpass farlig gift at jeg legger ved et klipp fra Wikipeda om giften og håper alle tenker seg om en gang eller to i sin håndtering av Palythoa og Protopalythoa slik at det går bra og lemfeldige holdninger går lett feil vei.

Bruk hansker..

Sakset fra Wikipedia:

Palytoxin
From Wikipedia, the free encyclopedia

Palytoxin is an incredibly complex marine natural product containing 71 asymmetric centers. Palytoxin, isolated from soft coral, is considered to be one of the most toxic non-peptide substances known, second only to maitotoxin. Palytoxin was originally isolated in 1971 in Hawaii from the seaweed-like coral, "Limu make o hana (Seaweed of Death from Hana)"[1]. Later, in 1982 its full chemical structure was published by Prof. Daisuke Uemura and coworkers at Nagoya University[2][3][4]. Professor Yoshito Kishi's group at Harvard University first synthesized palytoxin in 1994[5][6]. This feat is still considered today by many to be the greatest synthetic accomplishment ever, due to its complexity in structure.

Palytoxin targets the sodium-potassium pump protein by binding to the molecule such that the molecule is locked in a position where it allows passive transport of both the sodium and potassium ions, thereby destroying the ion gradient that is essential for most cells.

Typical symptoms of palytoxin poisoning are angina-like chest pains, asthma-like breathing difficulties, tachycardia, unstable blood pressure, hemolysis (destruction of red blood cells), and an electrocardiogram showing an exaggerated T wave. The onset of symptoms is rapid, and death usually follows just minutes after.

Animal studies have shown that vasodilators, such as papverine and isosorbide nitrate, can be used as antidotes. The animal experiments only showed benefit if the antidotes were injected into the heart immediately following exposure.[7] Treatment in humans is symptomatic and supportive.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 20th August 2008, 23:07   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Sv: Palytoxin info.

Ja , disse skapniger inneholder gift som knapt overgåes i styrke/farlighet i dyreriket.
Denne er en av "verstingene" :
Protopalythoa sp. 01
ikke bare er det lurt å bruke hansker , spesiellt farlig er arbeide med f.eks. fjerning/avskrapning fra stein i og utenfor karet.
Det er også muligheter at giften overføres gjenom luften , t.o.m. at den først løses i vannet for å så går i luften , selv om dette visstnok sjelden skal forekomme.
Jeg synes disse artene er såpass suspekte at jeg derfor holder meg langt unna dem , de vokser dessuten ofte litt for godt...
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 21st August 2008, 17:45   #3 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Hansker bør man egentlig alltid bruke!
Jeg har selv en stein med denne type art men kan ikke med hånden på hjertet si at jeg har merket noe :/
Skal innrømme at jeg sjelden/alldri bruker hansker selv, men merker fort at etter en dag med armer og hender i karet så blir du "uttørket"

PASS på dere selv og vurder om det kan være lurt å kjøpe seg ett par med lange hansker uansett

Gammel 21st August 2008, 18:06   #4 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Njåvel , EN DAG i karet med armer og hender er ikke noe særlig for hverken lemmene eller aquariet...
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 21st August 2008, 18:31   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av clown Vis post
Njåvel , EN DAG i karet med armer og hender er ikke noe særlig for hverken lemmene eller aquariet...
He-he..
Tror ikke det var "en hel dag"Tage mente bokstaveligt da Clown,men tar poenget ditt,etter at jeg leste igjennom innlegget hans en gang til
Gammel 21st August 2008, 18:39   #6 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
trenger litt info om saltvannskar! jbure Ny til Hobbyen 1 26th October 2007 06:04
litt info om bergen akvarie klubb Nagel Bergen Akvarieklubb 0 4th October 2006 12:45