| Polypper, Knapper Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med polypper, knapper. Zoanthus, Tubipora, Xenia. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Skal ha vann i karet idag, og sitter med mange tanker om hva som skal i karet, er ett kar på 58 ltr, så her er det begrensinger.
Hva forurenser lite? Musling, anemone, koraller, myke eller harde, Er det forurensing fra disse? Tanken er LS, fisk, og enten korall/musling /anemone, men for å da evt ha ett par fisk ekstra, er det noe her som er verre enn andre ting? Er meget klar over at jeg kommer til å overbelaste på en aller annen måte, men om jeg kan redusere dette på noen måte, hva er da ting som ikke skal i karet?? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Regner med att fisk blir den store"svarteper" her ,da disse mates regelmessig,og maten blir den store "forurensningskilden her",uannsett hvilken vei den kommer ut i vannet på :cheesy:
Sneiler/eremitter,osv.klarer vel seg stort sett på algene i karet,og de fleste koraller trenger vel egentlig heller ikke "mat" i den forstand som fiskene får tilført det Men ved begenset mating/god skummer/og go balanse ikaret ved bruk av god/nok levende stein og fine vannverdier,og fremfor alt ikke "overbelaster karet",regelmessige vannskift,så....ser ikke jeg det helt store problemet her for deg :cheesy: En bør også tenke på att det er begrenst hvilke fisk som "passer i ett så lite "økosystem",og kansje jeg hadde gått for en sump i forbindelse med karet ditt for å få litt mere "vannmasse= lettere å holde stabile vannverdier"
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
er klar over at mer vann vil gjøre dette lettere, men har ikke kommet så langt som å få vann i 250 ltren enda (ttt) så dette karet er bare kommet i hus, slik at jeg kan hente meg inn igjen i "hobbyen".
Var lei av å bare være en FREAK :mrgreen: Karet jeg kjøpte, er noe som kalles Clown fisk hotel, link se page 2 her er alt inkludert, og dette er uansett ett bedre oppsett enn det jeg hadde sist. Skal sette inn litt mer sirkulasjon, men ikke riktig enda. For øyeblikket er det bare vann i karet, men skummer meget bra, vet ikke salt innnholdet enda(sannsyligvis ligger saltmåleren i det gamle karet) Det er ett meget bra lys i karet, er og innebygget dioder for nattlys, så er meget optimistisk med tanke på karet. Skal stå med vann en stund nå, og se om jeg kan få bra verdier i det, og så skal jeg ha LS (noen som har noen kg) skal ta det litt rolig denne gangen(tror jeg). LS kan inneholde mye død og bedervelse, kan jo ligge en god del smått som ligger og råtner inne i steinen, men LS skal i karet uansett. Men er det ting som er FY FY i ett lite kar som dette, tenker da ikke på fisk eller nyttedyr. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Vell..føler meg ikke kvalifisert nok til å se for meg noe som absolutt ikke må haes i karet,da jeg har litt for lite "erfaring til å uttale meg her"(har tross alt bare 11mnd."saltvannserfaring" :lol: :lol:
Utenom det jeg nevnte i forige innlegg til deg,så her må sikkert andre hjelpe til ja i så fall :frown: Når de gjelder LS..har sikkert Pjot noe liggende,og han østlendingen som jobbet oppå Midtun Zoo,har visst startet en kjellerbutikk,og hørte fra Chriss,att han hadde tatt inn LS fra østlandet nyligt... Sender du en PM til Pjot,eller spør Chriss om nummer til han østlendingen,er det muligt å få tak i noe mener jeg :think
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|