Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2nd January 2006, 21:03   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2004
Sted: hol
Meldinger: 81
Standard glassroser på overtid

Stor var min forskrekkelse når jeg forleden oppdaget to Aiptasia i karet mitt, det har jo ikke kommet noe nytt i det på hele fjoråret! og jeg har aldri hatt glassroser før..Så spørsmålet mitt er: Hvor lenge kan det dukke opp ting i et kar etter at siste nye innføring er gjort? Min rekord: nærmere to år... :?
Gammel 3rd January 2006, 01:02   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: glassroser på overtid

Ikke værst.. gratulerer med de nye anemonene dine :P
Jeg har selv en misstanke at glassroser kan dukke opp i et akvarie på lik linje med f.eks kalkalger.. de ble aldri introdusert, de bare plutselig var der...
Gammel 3rd January 2006, 19:43   #3 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

I et akvarie finnes det ca. 200 millioner små gjømmeplasser det kan ligge små glassrose spirer. Disse vil ikkje vokse før vannforholdene blir rette for de. De ligger ofte latent i karet. Når næringen i vannet stiger til de forholdene en aiptasia anemone krever popper de opp. Hvis forholdene e` veldig gode vil de formere seg med rekordfart. 100% saltsyre rett i knotten på glassrosen fungerer. Av fisk som spiser glassroser e` vel chelmon rostratus den mest omtalte. Den fjerde fisken eg prøvde spiste opp glassrosene, men døde etter det ble tomt. Manjanoene lot den være i fred. Racoon butterfly, (cheatedon lunula) spiste både glassroser, manjanoer og tørrfor. Den spiser forøvrig koraller også. Flott fisk som kan være periodevis i karet for en opprenskning, men ikkje som værende beboer. Denne fisken har eg bare prøvd en av. Den var utrolig effektiv og rensket karet på en uke eller to. Hadde vel 400+ manjanoer i karet, nokken få glassroser hadde eg også. Denne oppblomstringen fikk er av at skummeren min ikkje har virket på et år, i tillegg har eg begynt å mate mye mer. Denne fisken solgte eg videre etter den hadde gjort nytten. Den lever i beste velgående og utrydder både manjano og glassroser. Får den nok tid på seg vil den nok utrydde diverse koraller også.
Gammel 3rd January 2006, 20:28   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 170

Sitat:
Opprinnelig postet av milena
Stor var min forskrekkelse når jeg forleden oppdaget to Aiptasia i karet mitt
Er vel ikke beste rådet, men leste ett innlegg om glassroser(husker ikke hvor)og der var det en som hadde tatt tyggis på de.
Jeg så for en stund siden, at jeg hadde 4 stk, en satt på ett tomt eremitt skjell, en lå nede i en sandgrop(sirkulasjonsgrop) disse var jo enkel å fjerne, men hadde 2 stk som satt på hver sin stein, jeg tok en extra(tyggis) tygget litt, og klemte den på rosen, slik at den ble klemt ned i steinen, dette så ut til å virke på begge, men den ene kom opp ved siden av tyggisen, dette var noen dager etter, tok da en liten tyggis bit, og klemte den ned igjen, etter dette har ikke jeg sett noen i karet.
Som sagt så er vel ikke dette den beste måten å ta de på,vet jo ikke om det er noe i tyggisen som er farlig for livet i karet,(liker å leve farlig) men i mitt tilfelle gikk det bra, har ikke sett noe som har reagert på det,og det er en stund siden nå, og tyggisen er der enda, men ingen roser, dette går jo bare an når man har ett par stk, hundre tyggis klaser ville jo sett ut som festplassen
Men når man har en potensiell plage på gang, og man ikke vil hive stein, prøver man litt av hvert for å slippe kavet i ettertid.
svein er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd January 2006, 20:43   #5 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 170

Her er linjen jeg fant om fjerning av glassroser. http://www.korallrev.no/ny_side_30.htm

Da er plombering bedre– Pirk på glassrosen til den er helt sammen trukket, tett så igjen hullet med tyggegummi eller epoksy o.l.
svein er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd January 2006, 23:13   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Funker ikke å pirke en glassrose vekk, eller lime den inne med epoxy tyggegummi eller lignende.. Når glassrosen vil ut finner den veien ut å skvise den vil bare skape flere glassroser. Tyggegummi vil forresten tilføre saltvannet vårt næring i form av sukker, smak og div E stoffer noe som vil tiltrekke seg f.eks alger. Mulig det går bra, men jeg ville aldri puttet noen form for alternativ matvare i akvariet. Uansett er det en av de mest kreative metodene jeg har hørt om :lol:

Glassroser spiser næring.. de blir faktisk brukt i enkelte filtersystemer istedetfor f.eks caulerpa alger. Av en eller annen grunn dukker glassrosene som oftest opp etter det har vært en negativ endring i akvariet, selv om den har vært kortvarig.. Kan den nye skummeren din ha noe med dette å gjøre ?

Denne artikkelen beskriver mye om glassroser og hvordan bli kvitt de.
Gammel 4th January 2006, 09:23   #7 (permalink)

Medlem siden: Sep 2005
Meldinger: 13

Jeg hadde fire stk på en stein. Jeg tok steinen ut og brukte lighter på dem. Lot flammen slikke steinen i områdene de satt - Helt til jeg hørte koke- og sprekkelyder. :twisted: Områdene er hvite og døde, men har begynt å bli rekolonisert.

Har ikke sett noen nye glassroser på 3 uker.
killi er offline   Svar med sitat
Gammel 5th January 2006, 18:06   #8 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Sep 2004
Sted: hol
Meldinger: 81

Det er ikke i dette karet jeg har hatt skummer problemer, kan ikke si at det har vært noen forandring i karet, men man vet aldri.. Har forresten oppdaget at to glassroser ikke er noe mot den invasjonen av bristle worms jeg åpenbart har, plukket vel ut en 30-40 stk i går, noen var begynt å bli store! Ja,ja, kan vel ikke klage når absolutt alt trives i karet for tiden
Synes bare det var rart at det kan dukke opp etter så lang tid..
Gammel 5th January 2006, 23:11   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Helt enig.. 2stk glaassroser er ikke nok til å få noen paniske anfall Det er ikke sikkert de kommer til å spre seg engang..
Gammel 6th January 2006, 07:14   #10 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av milena
Det er ikke i dette karet jeg har hatt skummer problemer, kan ikke si at det har vært noen forandring i karet, men man vet aldri.. Har forresten oppdaget at to glassroser ikke er noe mot den invasjonen av bristle worms jeg åpenbart har, plukket vel ut en 30-40 stk i går, noen var begynt å bli store! Ja,ja, kan vel ikke klage når absolutt alt trives i karet for tiden
Synes bare det var rart at det kan dukke opp etter så lang tid..
Hvorfor tar du ut Bristlewormsene?, er du 100% sikker på at det er bristleworms?

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
glassroser Endre Plager, Skadedyr & Parasitter 35 30th October 2010 18:25
Glassroser! Planteplankton Plager, Skadedyr & Parasitter 3 31st October 2007 22:05
Glassroser Frogfish Anbefalinger, tips & triks 2 26th January 2007 21:17
glassroser Nagel Ny til Hobbyen 28 24th December 2006 14:53
Glassroser svein Plager, Skadedyr & Parasitter 6 29th January 2006 23:43