| Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
I går ved leggetid var alt tilsynelatende bra i karet.......... Når jeg står opp sier min niese som overnattet hos meg at fiskene ikke har stått opp ennå - at alle sover.......... Desverre viser det seg at de fleste fiskene har gått inn i en veldig dyp søvn som de har fått fortsette med i doen........... Kan nevne en gul kirurg, en palettkirurg, to klovner, to kulefisker, en gobi, to frøkenfisker, en keiser + 2 til som jeg ikke kan navnet på. Har målt nitritt, det er 0,3 mg/l, PH er 8,6. Tempen ligger på 28 grader (er stilt lavere, men holder så høy temp. pga. teknisk utstyr.) Har endel koraller i karet, som fremdeles stutter. En murene som ser ut til å ha det bra. En mandarinfisk som ser litt medtatt ut, men lever...... Sjøstjerner, krepser, snegler og kråkeboller lever også........... Hva kan være årsaken????? Skal alt dette opp å gå før jul blir det lite med gaver ja..................
Håper på svar.................. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
har du foretatt noen vannbytter i det siste?
bråe vannbytter med "feil" vannverdier/temp kan gi slike utslag
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Har du målt nitrat? (Det kan være litt mye forurensing fra 14 fisk som du har nevnt til nå i et kar på 280l iter, det er derfor jeg spør)... |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Har fått tunze pumpene + sumpen. Skummeren skummer bra. Karet har vært i drift i 6 mnd. Nitrat viser under 0,3 mg/l. Har ikke foretatt vannbytter i sener tid, men fylt på litt etter at jeg monterte sumpen (vann + salt). Vannet ellers består av største del vann hentet fra sjøen, noe er blannet hjemme. Det er fortsatt snakk om en 280 l.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Syns den smellen der var litt rar, spesielt siden vannverdiene dine ikke ser så hakkande gale ut heller.. Siden du har litt nitritt i akvariet, hva ligger amoniakken din på ?
Bare e skudd i blinde, men siden du har litt nitritt har du sikkert noen amoniakk verdier også Uansett ville jeg tatt med et saftig vannbytte etter en slik smell..
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Ã…rsaken til spørsmålet ligger i at noen av fiskene som er død tåler jo ganske dårlige vann verdier(Frøkenfiskene) før de i det hele tatt viser tegn på at noe er galt men som nå er død mens en mandarin som normalt ikke tåler allverden fremdeles lever om enn noe medtatt. I håp om å ikke fornærme noen men er det mulig at det har kommet noe "sovemedisin" via en liten hjelper((niese), OBS! dette må leses som et forslag til årsak og ikke noe annet,(det har vært mange tilsvarende episoder med små gode hjelpere).). |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Tviler på at niesen min har puttet noe oppi, da hun egentlig ikke rekker opp uten hjelp. Bor i en leilighet og har vel hatt kontrollen på henne hele tiden. Murenen er forresten også dau nå, men mandarinen lever ennå............ Tror de blir lukerativt å drive med saltvann i den nærmeste fremtiden..........
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Forhandler
|
I innleggene over går nitrit og nitrat om en annen. 0,3mg/L med nitrit e` ganske høyt, men tviler på at det e` dødelig. 0,3mg/L med nitrat e` godt innenfor grensene for ka fisk tåler. Amonia e` dødelig siden det kveler fisken. Har man pH på f. eks. 8 og øker denne til 8,6 kan vannet bli dødelig om det inneholder amonia. Skal se om eg finner en tabell. Uansett så e` massive vannbytter å anbefale. 8,6 i pH e` jo tross alt litt høyt, men ikkje for høyt om du ikkje har amonia i vannet.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Bruker du noen form for tilsetning av forskjellige stoffer?
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Begynner å innse at jeg kanskje har blitt utsatt for den sure svie........ Da jeg startet gikk det kanskje litt fort. Tror jeg var innom samme stedet som Ramona og tok rådene for "god" fisk. Begynnte snart å se at det var feil, men da hadde jeg allerede kjøpt mye......... Har nå fått byttet ut til bedre utstyr. Luftdrevne skummeren, T8 lysene, og 1200l/h sirkulasjon + null overavrenning er nå historie. Karet er nå et 280 l m/ gjennomføring i bunn til overavrenning og retur (hhv. 32 mm og 25 mm) Sumpen er en Tunze Kit 16, m/skummer, vannpåfylling, filter. Sirkulasjonspumpene er 2X Tunze Stream 6100 m/kontroller for regulering/pulsering osv. Har også månelys. UV- filter er også monert, dette er et 25W Aqua-UV.
Har ca. 30 kg LS. Endel koraller (for det meste mykkoraller), en anemone ++ Det går ca. 20 eremitter og 30 snegler oppi karet. Tre røde sjøsterner, to blå sjøstjerner, tre slangestjerner, en hummer, to kråkeboller. Foreløpig ser det ut som mandarinfisken + en gobi overlevde smellen. Vannet i karet har i løpet av 2 siste mnd. blitt mer og mer sjøvann. Før det var det springvann blandet med salt (husker ikke merket). Har vært noe mer alger i senere tid enn tidligere (regner med dette er pga. sjøvannet). Endel røde alger nå som jeg går ut fra er et problem som jeg ønsker å bli kvitt. Tenker å bestille AquaMedic - Antired. Har tilsatt div. på "cowboymetoden" - slumpet. Trenger råd og tips til å komme meg oppå igjen, og kunnskapen til å kunne holde meg der. Bl.a hva må jeg teste for og hvor ofte Temperaturen sliter jeg også med å holde nede, pga. teknisk utstyr som avgir varme + sump, skummer, UV- filter i lite skap under akvarie. Takknemmelig for svar/hjelp....... Hvor mye fisk er det forresten forsvarlig å ha i et kar på 280 l?, er det av betydning hvor mye koraller en har ? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hjelp! | Linnemor | Tropiske Koraller | 7 | 16th October 2007 10:35 |
| Hjelp til å starte? | sølvi | Ny til Hobbyen | 27 | 11th September 2007 20:32 |
| Hjelp! | Linnemor | Kjemien i akvariet | 17 | 22nd June 2006 01:41 |
| problem!!!! hjelp??? | alf-magne | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 3rd April 2005 15:37 |
| hjelp! | kristian | Akvariet | 35 | 28th December 2004 23:16 |