| Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Delt fra temaet Eddik
---------------------------- Et lite sidesprang fra edikken. Jeg har benytter 35% saltsyre som jeg kjøper i 5l kanner på f.eks. jervare, bygg shapper for ca. 50kr. Har også benyttet stoffet til å ta glassroser og nå krig mot uønskede nakensnegl som spiser montipora koraller i stor fart. Det funker og har nå reddet de fleste av korallene ved å sprute 35% saltsyre over korallen. Alternativet hadde vært å miste alle montip. Kan ikke se at noen organismer har tatt skade av saltsyre i vannet i selvfølgelig begrensede mengder. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Saltsyre over korallene eller glassrosene? |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
For å ta nakensneglene som sitter på korallen må jeg sprute rett på korallen under kraftik sirkulasjon. Litt korallskjellett går i oppløsning, men merklig nok tåler korallene dette.
Du kan sprøyte saltsyre direkte inn i glassroser med godt resultat. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Samme gode resultater som Frank..
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
En liten kommentar, i min saltvannsrus......nakensnegler er IKKE uønsket !!
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
For oss tropiske er noen nakensnegler ønsket og noen uønsket. Det er vel gjerne slik uansett tempratur at mange nakensnegler er veldig sære i kosten. De spiser ofte bare en type mat, og er det koraller er de uønsket.
Endre
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Jeg forsto det, litt på samme måte er det i kaldt vann. De fleste spiser bare hydroider, som er vanskelig å få nok av til dem. Andre liker også det. Bare "Stor frynsesnegl" livnærer seg på anemoner og andre ting, det er dem jeg har hatt.
Men de som har dykket, og sett en "rød frynsesnegl" eller noe slikt, ville gjerne tatt den med hjem !!! |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Tror nok mange kan ha hatt disse uten å vite det og bare sett korallene dø uten å forstå hvorfor. Sneglen kan ikke sees uten at du vet hva du ser etter. I mitt angrep tapte jeg noen 1000kr i koraller |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Beklager avsporingen!!
Om noen misstenker at de har noen bugs på acropora eller montipora så ta et nærbilde av det aktuelle området på korallen. Det kan være dere finner årsaken til problemet når dette blir forstyrret. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Her er noen bilder av montipora nakensneglene om noen skulle lure på hvordan de ser ut. De er kun på undersiden så de er vanskelig å få øye på. Jeg ga opp å fjerne de, så jeg kastet alt av montipora, og har akvariet uten i 3 måneder så de som er igjen dør ut.
![]() ![]()
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Har yumaèn delt seg? | Edite | Myk koraller & skiver | 2 | 13th March 2008 20:34 |
| Eddik | Endre | Akvarie tekknisk | 11 | 19th August 2005 07:56 |
| Formering av nakensnegler | Nessen | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 10 | 11th January 2005 21:12 |