| Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Heisann!
Eg har eindel blå svamp, som sikkert fleire her i Bergen har.. Denne har vokst bra det siste året... Men for ca ei veke sio, begynte den å misse fargen.. nåkken andre som har vert borti dette?? Har ikkje sjekka vannverdier, så det får bli planen for kvelden..
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Det er mange årsaker til at svampen kan blekne. F.eks. temp, mangel av sporstoffer, lys osv.
Dersom det er den vanlige blågrå svampen er den meget giftig om den dør og kan skade andre organismer i karret. Jeg har aldri opplevd dette, men har likevell valgt å fjerne all svamp da den har drept koraller ved å etablerer seg nært og igjen overgro disse. Det er vanskelig å fjerne dem når de først har satt seg, så jeg har noen kolonier som jeg holder i sjakk. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
uffda.. då må eg følge nøye med framover.. alle andre koraller og dyr ser ut til å trives bra fortsatt..
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
blå svamp fjerna...
hadde ein acropora som såg litt pjusk ut.. så eg tenkte det va best å fjerna den..
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
med hendene... var det dumt??
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Syns det hørtes logisk ut jeg Andreas :slow:
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
:cheesy: Ok, tenkte på om du brukte noe verktøy ala kniv/sprøyte med varmt vann o,l. :lol: :lol:
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Rowaphos - svamp! | Mack | Lys, filtrering & annet utstyr | 19 | 20th October 2006 08:14 |