Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 4th October 2011, 00:40   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2009
Sted: stavanger
Meldinger: 159
Standard sjøstjerner som spiser sps

Ja, jeg er helt sikker på at det er det som skjer. Noen av korallene mine har mengder av små stjerner som spiser polupper. Har begynt manuel krigføring men det er jo en nesten umulig kamp å vinne.

Noen som har andre tips en herliqen reker? Var dårlig med slike i butikkene i stavanger

Har brukt lang tid på å finne ut hva som spiser korallene mine, har jo sett stjernene på korallene, men alltid trodd at det var alger de spiste. Var litt tilfeldig men jeg fjernet en stjerne som lå rundt en avlegger, når jeg fjernet stjernen var det helt hvit på korallen, alt vev var borte.

Har fjernet 150-200 stk nå, ser jo resultater bare fra i går men på være realist her :-(
Gammel 4th October 2011, 12:40   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Sv: sjøstjerner som spiser sps

Disse små sjøstjerner kan bli et problem for koraller og kalkalger ,når de tar overhand og ikke finner nok alger de kan beite på ja.
Bortsett fra harlekinreken er det denne skapningen (faktisk en større slekting):

Asterina gibbosa

som har små "plage"asterina som sin yndlingsrett.

Spørs om de kan skaffes enklere enn rekene ... ellers er jeg ikke kjent med alternative "våpen".

Lykke til !
Gammel 4th October 2011, 13:56   #3 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av clown Vis post
Disse små sjøstjerner kan bli et problem for koraller og kalkalger ,når de tar overhand og ikke finner nok alger de kan beite på ja.
Bortsett fra harlekinreken er det denne skapningen (faktisk en større slekting):

Asterina gibbosa

som har små "plage"asterina som sin yndlingsrett.

Spørs om de kan skaffes enklere enn rekene ... ellers er jeg ikke kjent med alternative "våpen".

Lykke til !
Hmm er litt redd for å innføre en ny stjerne variant, spesielt siden de ser nesten like ut og er vanskelig å skille.

Var ikke klar over dette med kalkalger og det forklarer nok hvorfor kalkalger forsvinner hos meg.
Gammel 4th October 2011, 19:05   #4 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Jeg har en flekk på frontruten jeg ikke får skrapet fri for alger. Her samler det seg mye stjerner like etter lyset slukkes. Da er det veldig lett å fjærne disse.
Nå er nok dette en annen type, men det er kansje verdt et forsøk inntil du finner en predator?
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 4th October 2011, 19:56   #5 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Torhav Vis post
Jeg har en flekk på frontruten jeg ikke får skrapet fri for alger. Her samler det seg mye stjerner like etter lyset slukkes. Da er det veldig lett å fjærne disse.
Nå er nok dette en annen type, men det er kansje verdt et forsøk inntil du finner en predator?
Ja, inntil videre så kjører jeg plukke metoden. Det er mye mindre allerede og jeg hadde raid nå nettopp og da kunne jeg bare se 5-6 stk som står på en korall jeg ikke klarer å plukke fra.
Gammel 5th October 2011, 13:18   #6 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Vet det finnes dem som sverger til seksstripet gylte for å fjerne Asterina-stjerner, men man kan vel strengt tatt bare ha én per tank så jeg tør ikke mene noe om hvor fort de utrydder sjøstjernene. Fordelen med disse gyltene er jo at de, i motsetning til harlequinreker, spiser vanlig fiskefõr når stjernene en dag forsvinner

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 5th October 2011, 14:03   #7 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack Vis post
Vet det finnes dem som sverger til seksstripet gylte for å fjerne Asterina-stjerner, men man kan vel strengt tatt bare ha én per tank så jeg tør ikke mene noe om hvor fort de utrydder sjøstjernene. Fordelen med disse gyltene er jo at de, i motsetning til harlequinreker, spiser vanlig fiskefõr når stjernene en dag forsvinner

Seksstripet? Er det samme som sixbar wrasse?
Gammel 5th October 2011, 15:27   #8 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

"Sixline wrasse" kalles den vel på engelsk. Etter min mening en fin og artig fisk som bestandig er på farten, at den beiter ned skadedyr er vel heller ingen ulempe

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 5th October 2011, 16:23   #9 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack Vis post
"Sixline wrasse" kalles den vel på engelsk. Etter min mening en fin og artig fisk som bestandig er på farten, at den beiter ned skadedyr er vel heller ingen ulempe
Ok, jeg får ny sixline i morgen, har hatt en i 3 år som plutselig bestemte seg for å ta turen til sumpen via skummer :-(

Har også hørt at limewrasse er en undervurdert fisk når det gjelder å spise småkryp vi ikke vil ha i karet. Det kommer jammen en av disse også i morgen (sammen med 20 andre fisker).

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Alge spiser jakalen Tropiske Fisk 1 1st December 2008 10:19
Mye rart man spiser Frogfish Pratemakeren 9 10th March 2008 12:53
Hva spiser glassroser geirove Plager, Skadedyr & Parasitter 20 11th January 2007 08:18
Små sjøstjerner til besvær milena Plager, Skadedyr & Parasitter 17 18th November 2004 10:05
Hvem spiser hva? Reptilus Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 1 15th March 2004 00:13