Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22nd July 2010, 22:30   #1 (permalink)

rogertr sin avatar

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 5
Standard STOOOOR FLATWORM I KAR!!!!! Spiser montipora plater og digitata!!!

Fant den igjen i går i kar, hele 4,5-5 cm. Denne spiser montipora platene mine og spesielt den røde digitataen min. (går ikke på noe annet, heller ikke acropora) Ligger egg under og i kanten på platene, hvite små larver som eter seg innover..... og det er veldig Frustrerende da den voksne er gjennomsiktig og veldig vanskelig å se.Og kun nattaktiv,,, Lagt den på hvit bakgrunn på bilde for å vise den skikkelig. Dette er den andre jeg fanger nå, men den første jeg klarer å fange i live. Har prøvd å dyppe koralene i ionideoppløsning, men dette funker dårlig på denne, har gjordt det så mye at plata ble nesten hvit... så de Bryr seg lite om det og det samme med de små larvene. Må børste de av med tannkost.

Kanskje dette er et nytt funn???? Har ikke sett bilder eller finner ikke noe på nett som omhandler så store flatworms. Men her er den altså! Skikkelig ekkelt beist!

Tenkte det va greit for alle å se hva som kan røre seg i et kar...eller vite grunnen hvis det skjer hos deg også på uforklarlig vis....
Vedlagte miniatyrbilder
stoooor-flatworm-i-kar-spiser-montipora-plater-og-digitata-buggs-010.jpg   stoooor-flatworm-i-kar-spiser-montipora-plater-og-digitata-buggs-011.jpg  
rogertr er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd July 2010, 01:36   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Sv: STOOOOR FLATWORM I KAR!!!!! Spiser montipora plater og digitata!!!

Det er nok denne skapningen :

Pseudoceros sp. 01

de fleste som har/har hatt denne skapningen i karet sitt kan ikke fortelle sikkert om noen overgrep.
At den spiser sps har jeg ikke hørt om før.
Jeg har selv funnet en slik en når jeg tømte et kar engang , heller ikke der kunne jeg legge merke til ugagn.
Flotte dyr , som ikke viser seg ofte , vanligvis.
Gammel 23rd July 2010, 11:02   #3 (permalink)

rogertr sin avatar

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 5
Standard Sv: STOOOOR FLATWORM I KAR!!!!! Spiser montipora plater og digitata!!!

Ja der ser man. Trodde dette va helt unikt jeg, siden det er ingen her i min saltvannskrets som har hørt eller sett en slik, så feil kan man ta. Men det jeg er 100% sikker på at det spiser disse korallene. For det har jeg sett selv....
rogertr er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
flatworm Kari H Plager, Skadedyr & Parasitter 17 31st January 2010 19:16
Montipora Digitata til salgs. Tage Selges 0 14th February 2009 10:11
Montipora Digitata H.A.Z SPS - Småpolyppede steinkoraller 3 23rd April 2008 05:28