Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14th January 2010, 16:42   #1 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard flatworm

Karet mitt er fullt av flatworm, de gnafser på det meste av koraller og jeg har plukket 15 stykker vekk fra en lærkorall i dag. De er nok kommet fra en butikk i byen og har vel formert seg siden jeg shoppet sist for ca 2 måneder siden.

De går i oppløsning så snart man tar på dem så jeg har børstet alle tenkelige områder med en tannbørste ( ikke selve korallen da ) Men har for sikkerhets skyld kjøpt flatworm exit og dipp ( salifert) så jeg må nok behandle hele karet og håper det går bra. det er bare 1/4 fullt så jeg har ingen panikk. Men jeg ser at to av steinkorallene har fått noen hvite områder , små stier.. det samme har skjedd med lærkorallene.
ergerlig men sikkert uunngåelig, de kan vel ha kommet med steinen også.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 14th January 2010, 17:25   #2 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914
Standard Sv: flatworm

Det finnes en del arter fisk som spiser disse. Har hørt gylter og wrasser av andre. Når eg fikk de kjøpte eg en mandarin som tok de. Må være litt forsiktig ved bruk av flatworm exit. Dette stoffet dreper flatworm som igjen spyr ut gift i akvariet når de dør. Sug iallefall opp så mye du kan, ser du skriver plukket opp og håper du mener at du får de ut av akvariet.
Gammel 14th January 2010, 17:52   #3 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Jeg plukker dem vekk av korallene ja, jeg har en gripetang så det er lett å heve dem til overflaten. De går i stykker straks man berører dem. Har hittil knekket 20 stykker bare på korallene.
Jeg har en meget fet mandarin fisk men den har nok ikke klart jobben.

Ja jeg får bruke en tynnere slange når jeg bytter vann etter avgiftningen så får jeg kanskje fjernet dem. skal ha bytte vann klart. Jeg har studert bruksanvisningen på nett så det er vel ett av to onder. Jeg vet ikke hvor disse dyrene holder seg - kanskje jeg kunne klart meg med å sette alle korallene i exit preperatet ? jeg har ikke så mange koraller enda. Men de er sikkert i steinen også antar jeg.
Gammel 24th January 2010, 19:48   #4 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Jeg venter på medisinen fremdeles. Jeg ser nå at flere av disse dyrene nå er blitt røde.
Jeg driver å håndplukker dem fra korallene enda og i dag så jeg de hadde koloni i en boble tipp korall. Jeg har derfor hatt razzia.

Jeg tror det blir utrolig vanskelig å suge de døde dyrene ut av vannet, de kan jo være alle plasser. Tror jeg skal satse på å plukke ut korallene å medisinere dem for seg selv.
Dyrene er ikke synlige noen andre plasser i karet og jeg har funnet dem kun på 3 koraller
Jeg er redd for denne forgiftningen som kan oppstå. Det er altså snakk om flate rød/brune/ beige 8 tall. de ser ut som flate 8 tall og de beveger seg ganske fort.

Noen som har andre ideer enn medisin ? Mulig mandarinen spiser noen men ikke som jeg har sett ( å gu som e har sett )
Gammel 24th January 2010, 20:07   #5 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 147

Har heldigvis ikke noen erfaring med disse så langt, men tok ett søk. Fant bl.a. denne siden: Ron Shimek's Website... Flatworms

Kanskje du klarer å identifisere de du har ut i fra den siden?

Om du ser dem bare på korallene, kan det nok være fordel å ta de ut ja. Ideelt sett burde du hatt dem i ett karantene akvarium hvor du kan medisinere dem flere ganger, da de legger egg som medisinen ikke nødvendigvis tar. Når hovedakvariet da er tomt for koraller, vil forhåpentligvis de som er der dø ut av seg selv. Men det tar noen uker.

Dette er kun hva jeg har hørt og lest meg til, så ta denne infoen som det :-)
Gammel 24th January 2010, 20:45   #6 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Ja de er ikke nødvendigvis farlige, har heller ikke sett så mye skade etter dem, kun en liten stripe på en sten korall, men det kan jo egentlig være hva som helst som har foråsaket det , noe som har måkt over den om natten. Det er en og annen liten sti på sacropyton også, men den heler seg i løpet av et døgn.

Jeg tror jeg plukker en stund til før jeg bruker medisin, for jeg ser det lite sannsynlig at jeg klarer å suge dem opp når de dør, ikke ser jeg dem og ikke hvet jeg sikkert hvor de " bor" og hvor de dauer. Jeg får ta en kur på de enkelte koraller som har synlige
dyr.
Gammel 24th January 2010, 21:33   #7 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Jøss jeg satt å stirret på min flower koral nå da lyset gikk av, korallen gikk hjem til seg selv og igjen stod det et lag med flatormer på den. Den er ikke skadet av noe slag ( enda) den blomstrer og trives, men jeg plukket den opp i bakebollen min og børstet den forsiktig med en myk børste.
Håper den overlevde behandlingen, den var relativt skånsom.

Vedlagte miniatyrbilder
flatworm-24012010305.jpg   flatworm-24012010306.jpg  
Gammel 24th January 2010, 21:34   #8 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Jøss jeg satt å stirret på min flower koral nå da lyset gikk av, korallen gikk hjem til seg selv og igjen stod det et lag med flatormer på den. Den er ikke skadet av noe slag ( enda) den blomstrer og trives, men jeg plukket den opp i bakebollen min og børstet den forsiktig med en myk børste.
Håper den overlevde behandlingen, den var relativt skånsom.

Dyrene klmret seg godt fast i bollen..
Gammel 25th January 2010, 20:09   #9 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Ble visst et dobbelt innlegg over.

ser nå at de har gjort innhugg på en steinkorall i løpet av dagen, den har hvite felter midt på stammen.
Jeg er med andre ord invadert av disse dyrene og det ble en plutselig eksplosjon for det er jo 2 måneder siden sist jeg kjøpte noe og 3 måneder siden jeg handlet på butikken i Bergen. Så de må ha " gottet " seg ganske lenge, lagt seg sammen og blitt fler. De kunne visst mutere seg selv - det er håp i et hengende snøre så jeg får fortsette å pelle vekk de jeg ser og håpe at medisinen som snart kommer tar resten.

Er det noe annet jeg kan gjøre ? heve tempen ? salt ? ph ? det må da være et eller annet de ikke tåler. Tror jeg skal plukke ut de steinkorallene i natt og ha dem i et eget kar, kanskje jeg kan sette pumpen på dem å blåse dem rene, det er vel kanskje ikke tilrådelig for slike sarte skapninger som disse korallene er.

Pokker nå som de hadde slått seg ut og pumpet seg opp..
Gammel 25th January 2010, 20:16   #10 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

The Sea Slug Forum - Chelidonura varians

Den sneglen spiser flatormer. Jeg får skaffe meg en slik kanskje. Får søke på nettet om den finnes hos noen forhandler.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are