| Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Kan noen fortelle meg hva dette er og hvordan jeg blir kvitt utyskene som spiser opp korallen min?
![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg har lett etter denne på nette men kan ikke finne noe eksakt som ligner. Men jeg er ganske sikker på at Frank (Acro) har sett disse før. Du kan kanskje sende han en PM
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Takk for tipset, her er noen nærbilder(ikke enkelt med kun autofokus på et kompaktkamera gitt)
![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Burde hvertfall være enkelt å identifisere for de som har mere kjenskap til parasitter og skadedyr
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Krypa er identifisert som munnid isopods og som følger harmløse
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Korallavleggeren du viser kommer fra meg, men hva sårene betyr vet jeg ikke. Det er jo fult mulig at jeg også har krypene i karet mitt, for der er det mange varianter, men både moderkorall og andre avleggere vokser og er helt fine. En helt annen ting er om det faktisk er disse skapningene som forårsaker skaden eller om disse bare er i område for å spise av skadet vev.
Nå har disse korallene endret miljøet fra en tanktype til et helt annet oppsett, det er i mitt hode mer nærliggende å se etter stressfaktorer som kan ha påvirket helsetilstanden til korallene. At basisverdiene (ca, mg, Ph, dK,og salt ) er javne så betyr ikke det nødvendig vis at dett ikke er stressende og avvikende fra der de kom fra. Hva med de andre avleggerne du har i karet da, går det bra med de? Det var fine bilder for å identifisere krypene. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Som jeg skrev i forrige post er krypa identifisert og harmløse
De andre korallene har det bra, men den ene har hatt en stor kløft på ene siden siden jeg fikk den. Med et algedekt område, algene er nå borte derfra og jeg regner med den vil begynne å vokse til igjen. Ingen tegn til STN ihvertfall |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Kom over en god link som kan bidra til å identifisere noen av disse skapningene:
Underwater Field Guide to Ross Island & McMurdo Sound, Antarctica Tor |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Det er nok mere trolig at stress har forårsaket STN ja... dette kan jo komme av flere ting. Saltinnhold/temp/"verdier"/Lys/sirkulasjon osv. Er ofte lurt å sammenligne verdiene mellom selger og kjøper når det gjelder sps og ømfintlige dyr. Det samme gjelder dipping hvis det er mulig
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Jepp!
Takk for linken Tor, men som tidligere postet så er dyra identifisert Hjelp til id av parasitt. - Saltvannsforum De viste seg å være Munnidae. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvilken parasitt? | Villain | Plager, Skadedyr & Parasitter | 22 | 19th April 2008 17:32 |
| parasitt?? | leffa | Plager, Skadedyr & Parasitter | 2 | 9th August 2007 17:57 |
| Parasitt eller nyttedyr??? | geirove | Ny til Hobbyen | 2 | 20th October 2006 18:13 |
| parasitt? | Nagel | Ny til Hobbyen | 2 | 22nd February 2006 23:52 |
| Parasitt eller 'plankton'? | Vizar | Plager, Skadedyr & Parasitter | 1 | 11th June 2005 22:18 |