| Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Heisann!!
Er det et eller annet dyr/fisk der ute som både spiser glassroser og fabrikkmat?? Har hatt liten suksess med JJuice, og har vel ein fin samling roser som desverre trives i akvariet mitt... og for ordens skyld kan jeg nevne at akvariet er 160L brutto+80lsump med ca.30kg levendestein...
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ryktet forteller av Copperband Butterfly - Chelmon rostratus skal være grei mot glassroser. Har ikke erfaring med den selv, men det kan være forsøket vært. Fisken er jo ikke stygg heller. "Fabrikkmat" spiser den også, i alle tilfelle artemia (frossen).
Tror nok at de store rosene må fjerrnes på en eller annen måte, og at fisken kan hjelpe med å forhindre tilvekst. JJuice har jeg fått demonstrert av Frogfish. Etter hva jeg såg var den "drepende" effektiv. Når du har brukt JJuice, er det de samme rosene som kommer igjen, eller er det tilveksten som er problemet? |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Det er de samme som kommer tilbake... De er sterkt redusert, så JJ funker jo litt. problemet er jo at en liten glassrose, blir fort en stor og fire små....
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Du kjenner gjerne til denne linken : http://www.garf.org/ Se på Aquarium pests - Controlling Aiptasia. Her står det litt om fisken jeg nevnte over og en oppskrift på noe "heksebrygg" du kan koke og forsøke mot glassrosene. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Skal legge inn bilde av en fisk som jeg kjøpte nemlig akkurat til dette problemet. MEn denne døde før jeg fikk dne i karet.. (24 timers reise). Snakket med han som solgte den til meg, og han hadde puttet 1 lsik i et 550 liter med masse glassroser, den spiste alle, tyil og med de store.. Denne lever visst også på vanlig for. Han hadd hatt den i 2 år. Finner den ikke på nettet, hadde vært litt viktig å finne den da jeg trenger det latinske navnet for å kunne bestille en til!
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Ville vært kjekt å vite hva slags fisk det var.. Har fremdeles tilgode å se en Copperband spise glassroser i mitt kar.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Tror det bare e` de amerikanske copperbandene som spiser glassroser.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Finnes det noen fysisk forskjell på amerikanske & f.eks indonesiske copperband butterflyer ? kjipt å kjøpe en som ikke "virker" fordi den kommer fra feil sted..
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Forhandler
|
Det e` nok den samme fisken, men plassen de e` vokst opp ligner gjerne ikkje så mykkje. Kanskje det e` masse glassroser i amerika men ingen i indonesia? :?
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Overhode ikke den fisken jeg tenker på nei..
men sliter med å finne den!!! Den kan minne litt om en flyndre bare at den svømmer "vanlig" og er veldig kamuflert, holder seg veldig rolig (hvertfall i min fryser) :x :evil: :cry: I det karet jeg så den var det hvertfall slik.. SKal legge inn bilde av den nå straks..
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| glassroser | Endre | Plager, Skadedyr & Parasitter | 35 | 30th October 2010 18:25 |
| Glassroser! | Planteplankton | Plager, Skadedyr & Parasitter | 3 | 31st October 2007 22:05 |
| Glassroser | Frogfish | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 26th January 2007 21:17 |
| glassroser | Nagel | Ny til Hobbyen | 28 | 24th December 2006 14:53 |
| Glassroser | svein | Plager, Skadedyr & Parasitter | 6 | 29th January 2006 23:43 |