Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th January 2008, 08:15   #1 (permalink)
Junior Member

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Askøy
Meldinger: 37
Standard Noen som vet hva dette er?

Hei. Legger ved noen bilder av noen skapninger som lever på ruten i karet mitt. De er mikroskopisk av størrelse, "solen" er ca. 2 mm og den andre er 1 til 2 mm. Har forstørret bildet kraftig.

"Solene" står i ro, men de ser ut til å formere seg fort. De andre beveger seg, og ser ut som de lever der algebelegget på ruten er i begynnerfasen. Skraper ruten ofte, men det går kun kort tid så er de der igjen.

Noen grunn til å bekymre seg, evntuelt noen tips hvordan jeg blir kvitt disse skapningene?
Gammel 25th January 2008, 09:08   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Re: Noen som vet hva dette er?

Ingen grunn til bekymring Det første bildet viser en ørliten manet som hviler på glasset. Hvis du slår av sirkulasjonen vil du sikkert se noen av disse svømme rundt. Bilde nummer 2 viser sannsynligvis en form for hoppekreps, disse er helt harmløse og er egentlig et tegn på at det er gode leveforhold for småkryp i tanken din

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 25th January 2008, 20:19   #3 (permalink)
Junior Member

Linn sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 44

Hei. Jeg kjøpte LS på samme tid og sted som Elin ( Hei Elin(- og har akkurat oppdaget en hel koloni av de samme solene. Ser nesten ut som bladlus.Kjekt å vite at dette er harmløse maneter. Men de formerer seg fort!!!
Gammel 25th January 2008, 21:03   #4 (permalink)
Junior Member

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Askøy
Meldinger: 37

Hei igjen Linn

Ja det var godt å vite at det ikke er noe å bekymre seg for. Men men som nybegynner bekymrer seg man for mye og lurer derfor på hva som er normalt og ikke

Har forresten kjøpt meg en gul kirurg, 2 pussereker og klovner samme sted som deg. Alle ser ut til å trives Har også bestilt meg en palettkirurg og en royal gramma, så nå venter jeg i spenning på "familieforøkelse". Gleder meg over at karet vokser, og det blir vel noen koraller etterhvert også.

Bilder av karet mitt ligger på galleriet. Har du tatt noen bilder? Synes det er spennende å se hva andre har.
Gammel 28th January 2008, 19:07   #5 (permalink)
Junior Member

Linn sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 44

Har omsider lagt ett bilde i galleriet. I helgen kjøpte jeg en Salarias, og den er bare såååå søt Du kan så vidt skimte den på bildet.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are