| Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei. Oppdaget for ca en uke siden et uidentifisert og interessant "vesen" i den levende steinen. Den titter hovedsaklig ut om kvelden, og da med et lite hode med fire store og noen små følehorn med røde og hvite striper på tvers. Kroppen er illrød, og minner litt om skallet på en hummer, men med en liten anelse "glins". Formen er som en meitemark bare med bitte små bein. Den er nok ca 10 cm lang. Har søkt på nettet for å finne den, men finner ikke noe som ligner. Kanskje det er noen her inne som kan hjelpe? Den beveger seg langsomt som en snegl, og trekker seg alltid hurtig tilbake. Den lever altså inne i den levende steinen, jeg har bare sett den stikke fremre del av kroppen ca 2cm utenfor hulen sin, og har ikke observert den spise. Lengden gjetter jeg på fordi jeg innimellom kan se kroppen gjennom huller i steinen, når den glir forbi...Det er litt spooky!
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Det er nok det som på godt engelsk heter en brittle wormm, ser ut som en fargerik tusenbein. Noen av dem er snille og greie, andre er det ikke.
Veldig intressante vesner å titte på om natten med lommelykt Noen av disse kan bli ganske store, var med frodna og fanget hans orm, den var rundt 1,50lang da vi fikk den ut.. Klarer du å ta et bilde av den? Da kan vi kanskje finne ut hvilken type det er.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jess!!! Det er den. Men den som bor hos oss har heftigere farger enn de jeg til nå har sett avbildet. Skal prøve å ta et bilde.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|