| Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
1)
har en blå (paracanthurus hepatus) og gul kirurg som har fått hvite prikker. trodde først det var litt stressprikker (vanlig) på den blå, men når det ikke ville gi seg i løpet er 2-3 dager og bare ble værre, oppdaget jeg også at den gule kirurgen hadde fått en del (vanskelig å få øye på når fisken er gul). Både på kroppen og finnene. 2) ikke nok med det, min Ecsenius lineatus (Linear blenny) har fått noe rart på finnen sine, ser ut som noen har tatt en jafs av en av finnene. 3) og som om ikke DET var nok så har min lille hvite goby (sandspiser) fått noe rødt i roten av den ene finnen sin. ALT dette i løpet at 2 dager!! Har målt alt som kan måles og alt ser greit ut. Akvariet har kun hatt fisker i seg i 3 uker. Verdiene mine virker ok ut fra det jeg har lest: Ammonia 0,25 ppm Nitrite 0,1 ppm Nitrate 2 ppm PH 8,1 Magnesium 1350 ppm Calcium 420 ppm Har lest at man kanskje må bruke kopper mot hvite prikker, men at det tar livet av alt annet i karet... og hva med de andre greiene (rød finnerot og rufsete finner)....... Føler meg veldig dum. Alt har gått så fint så langt. :-( Må ta en tur på Jan Holt i morgen og spørre om DESPERAT hjelp. Noen tips enn så lenge??? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | ||
|
Administrator
|
Sitat:
Sitat:
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Vanskelig å si hva dette kan være, prikkene er det jo bare å sette igang behandling av. Men når du har både amoniakk og nitrit i karet ditt er det ikke akkurat noe bra hjem for fisker, det er en tydelig indikasjon på at det biologiske filteret ikke fungerer eller er utviklet nok til å håndtere avfall fra fisker o.l. Og er fiskene dine svekket p.g.a dårlige vannforhold kan alle slags sykdommer bryte ut.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg føler med deg !!!
Sykdom er noe dritt og gir frustrasjoner både for mennesker og dyr. Jeg hadde en oppblomstring av prikker og noe som lignet på finneråte etter at mitt kar hadde stått med fisk i noen uker. Først ble jeg rådet til medisinering i eget kar. dette ble prøvd uten annet resultat i stressede fisker 8 og eiere. Jeg ble deretter rådet til og "la dyre være". Jeg satte dem tilbake i hovedkaret og "lot det stå til". etter 1 uke var det mindre prikker og etter 2 uker var all tegn på sykdom borte. det er vanskelig å velge karantene og medisinering eller å ikke gjøre noe. Fiskene kan dø uansett. Jeg ville latt dyra i fred. Bytt vann hverdag, ca. 10 %, i noen dager. Smør deg med tålmodighet og be til Neptun. LYKKETIL Hører gjerne fra deg om hav du velger å gjøre og om resultatet- |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Nå har jeg byttet 60 av 250 liter med vann fra Jan Holt, renset rengjort div. mekanikk og kjøpt en ny pussereke.
Morsomt å se hvor mye mer effektiv og arbeidsvillig den første reka ble når nr. 2 gjorde sin entré. Tror allerede det går riktig vei. Prikkene har blitt litt mindre, og det røde i brystfinnen på gobyen har begynt å dempe seg. Tror dette går bra! Takk for innspill og support! |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Så fint at alt er på bedringens vei.
Litt "off topic" Det med pusserekene er kjent, konkuranse er sunt. Jeg er ikke i tvil om at de to Lysmata Amboinensene mine er de beste nyttedyrene i karet. Jeg har to som er matvrak av en annen verden. De romsterer over alt for å finne noe spiselig. Sevfølgelig er de til sjenanse når de "tramper" rundt på zooanthidene. De er så ville etter mat at jeg har måtte holde vakt med en pinne så Florida anemonen får spise i fred. Så er det slik at de er tvekjønnet og befrukter hverandre, så nå går begge mine med egg. Gled deg over friske fisker, og to smågale hermafoditter. Mvh PF |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har også laget et lite primitivt filter i sumpen for å bedre kvaliteten:
- Vann fra skummer - Ned i en avkappet halvannenlistersflaske - 5 cm grov svamp - 2 cm vatt - 2 cm kull (eller "superactivated carbon" som det heter på engelsk) - 2 cm vatt - 3 cm grov svamp - Store hull som vannet kan gå ut gjennom Høres det greit ut som en start? |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har også laget en tilsvarende enkel filter sak av en plastflaske. Fungerer utmerket til og fjerne en del oppsamlingsavfall.
husk og skylle den ofte slik at den ikke begynner og legge møkka tilbake i karet. husk også at kullet kan fjerne en del gosaker så ikke overdriv kullbruken (har jeg hørt er lurt da...) |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ny til hobbyen, trenger hjelp til igrunnen alt. :D | Heksehylet | Ny til Hobbyen | 6 | 30th June 2007 00:07 |
| trenger hjelp til belysning. | scorpion | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 31st May 2007 19:00 |
| trenger hjelp til og lage en lyddemperobblefjerner | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 1 | 15th October 2006 21:41 |
| HEEELT ny, trenger hjelp! vil vite alt :p | Chris10na | Ny til Hobbyen | 14 | 31st August 2006 20:36 |
| hei folkens jeg trenger hjelp,hvilke snegler er dette?? | scorpan | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 23 | 14th February 2006 18:05 |