| Plager, Skadedyr & Parasitter Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med plager, skadedyr og parasitter vi har eller kan få i akvariet. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
En av mine to klovnefisker har de to siste dagene blitt litt grå spettet i skjellene, (se bilde) og virker ikke helt pigg. Spiser likevel bra. Noen forslag til hva dette kan være? En annen fisk, Kirurgen virker heller ikke helt pigg. Den er frisk i fargene men har matte øyne og får ca. hver tredje dag hvite prikker (også på øynenen) som Pussereken som oftest fjærner over natten . Noen som har forslag til hva dette kan være?
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg vet desverre ikke hva det kan være, men har du bare en pussereke?
Få deg en til så tar de alle parasittene istede for å spare litt til senere... Endre
|
|
|
#3 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Kan det være sopp angrep siden fisken har plager også under skjellene?
Har du mulighet til å beskrive litt av opsettet ditt med litt om teknikken du bruker, hvilke fisk, nyttedyr etc du har i tanken din? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Takker for responsen. Karet mitt er 450l, 27 grader i vannet. Skummeren; Aquabee UP2000 2000l/h som skummer fint. Eheim sirkulasjonspumpe 40 l/h og Eheim filter som står under karet.
Karet har gått i to måneder og fiskene i tre uker. Av fisker har jeg 2 klovner (en syk. Enda verre i skjellene, og spiser ikke) 1 Kirurg som nå ligger å vil bli pusset til stadighet. Den ligger også med veldig åpen munn, og ser ikke pigg ut. Men matlysten er på topp. 1 "Sommerfulfisk" (ett par hvite prikker på finnene, 8 mindre lyseblå (vet ikke type) 2 røde kreps (er konstant gjemt) 2 reker som også pusser lus på fiskene. 5 snegler, 4 blå eremitt kreps Prøver å legge ved flere bilder, men opplastingen avbrytes ?? Tormod |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Takk skal du ha Terje
Du fant svaret. Det er helt klart AO-infeksjon, eller fløyelssyke. Alle symtomer stemmer. Dessverre har jeg allerede kommet langt inn i dødsfasen og mest sannsynlig for sent kurere :cry: Kommer likevel til å prøve med redusert belysning, ferskvannsdipp og kobbersulfat i karantenekar, så får vi se hvordan det går. Kommer tilbake med rapport om utfallet Takker! Tormod |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Tormod: Kommer du på Saltvannsmøte på Nordnes neste onsdag?
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvordan går det med fiskene dine Tormod ?
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Røsker liv i denne tråden igjen, da det ser ut som at jeg kan ha fått svineriet i tanken min. Mistet nettopp en flott kirurg og ser nå at begge klovnene mine ser ut til å være smittet. De er begge helt grå (fløyelseaktige) i kroppen og øynene ser helt blasse ut.
Må jeg nå bare regne med at resten av fiskene i tanken også tar kvelden, eller finnes det noe håp? Venter også en sending med nye fisker ganske snart, og det hadde jo vært greit å kunne tilby dem noe annet enn "den sikre død" ved ankomst. Ã… fange de resterende fiskene i karet anser jeg som umulig, med mindre jeg river halve karet (noe som igjen er uaktuelt). Bruk av kobber direkte i karet vil jo medføre at jeg tar livet av korallene, noe som jo heller ikke frister svært mye. -Noen tips? PS: UV-filteret mitt har vært ute av drift i ca 1 mnd nå. Kan det være en sammenheng her? |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Til tross for laber respons, har jeg en oppdatering:
Da er den ene klovnen død. Den andre er på mirakuløst vis blitt mye bedre og ser nå ut som om den er helt frisk. For to-tre dager siden kunne jeg nesten ikke se øynene dens pga "utslett". -Kan det ha vært noe annet enn fløyelssyke? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| klovn og anemone! | Dag-Andre | Tropiske Fisk | 6 | 24th February 2008 08:41 |
| kirurg | Erik | Kjøpes | 1 | 12th November 2007 23:57 |
| gul kirurg? | marianne | Ny til Hobbyen | 4 | 6th April 2007 13:41 |
| sebae klovn gis bort | Nagel | Selges | 5 | 13th October 2006 12:54 |
| Ny syk klovn. | Endre | Plager, Skadedyr & Parasitter | 5 | 16th August 2006 03:24 |