| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei alle sammen! Flott forum!! Har lekt med tanken om et lite saltvannsakvarium, var innom en forhandler i trondheim i dag å for hørte meg litt om hva jeg trenger samt plukket opp mange gode tips på forumet her. Saken er at leiligheten min er mini, så et eventuelt aquarium må også være mini. Lurer på hva som er aboslutt must av utstyr for å starte et lite saltvannsakvarium. Tenkte å huse 2-3 fisk og ha levende stein. Håper på noen nyttige tips!
-alex |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hei alex3D, et minimum er en skummer, lys,sirkulasjon som tilpasses etter akvariets volum og hvilke fisk du velger...
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Små og mini akvarier har en lei tendens til å være mye vanskligere å få til en store akvarier, men de er ikke umulige å få til..
Velger du dyr som nesten ikke tilfører minimalt med næring istedet for fisk(f.eks rensereke) kan du kutte ut skummeren, men da må du huske å skifte vann med gjevne mellomrom.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Hei! Takk for svarene! Har undersøkt litt rundt om på nett, noe som stadig dukker opp er nanotanks! Slik jeg forstått det er det et komplett pakke som har alt man trenger for å starte et lite saltvannsakvarium. Noen som har erfaring med dette produktet, vet hvor det er å kjøpe i norge. eller en url til produsent!
Mvh Alex. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Antar at nano kitet du snakker om er det samme som omtales i denne tråden tråden
Her er link til produsentens side.
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Sitat:
Jeg er selv fattig student med lite plass, men denne kan du sette på kjøkkenbenken. Jeg kjøpte min på Tropehagen ZOO på Linderud senteret i Oslo, men jeg vil tro at denne kjeden fører det samme over hele Norge. Ta deg en tur og se på den og se om du er fornøyd, jeg har ikke startet den opp enda og kan ikke si noe om hvordan den fungerer. |
||
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
uv lys og skummer? sikker?
Sikker på at det ikke er et ferskvannskar du har fått deg? Er stort sett ferskvannsvarianten som selges i alle butikker her i landet og prisen hørtes ut som et av disse guppyhotellene. Og uten å være for krass mot Tropehagen zoo, så har de ikke et fnugg av peil der, vet ikke om de har gitt seg ut for å ha det heller da så la ikke det stå på deres kappe, men det hørtes litt bogus ut og ikke helt ukjent at en bak disken bare sier"jada det har den" I så fall må du bytte lys og sette inn mer lys samt bytte sirkulasjonspumpen. Og glem ikke å bytte vann i et kar på den størrelsen. Lykke til. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Det står "Dream Seawater Aquaruim" på esken, så det er nok meningen at det skal være til saltvann. Men det har nettopp godt opp for meg at skummer neppe følger med, det er vel heller sirkulasjons pumpe (eller hva det heter).
Er rimelig sikker på at det er UV lys da det er to lysbrytere der. Den ene gir vanlig hvitt lys, mens den andre gir et blåaktig lys samtidig som den setter i gang en vifte for å senke temperaturen. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ok, da høres det ut som det er forberedt for saltvann, men du har nok hverken skummer eller UV lys. UV lys sitter skjermet i et apparat med gjennomstrømning da det er sterkt helsefarlig og kreftfremkallende. Lyset du sikter til er blått actinisk lys som er med på å gi det fulle spekteret i karet, det er fint å ha.
Men lykke til, høres morro ut |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvem har kaldt saltvanns akvarie ? | TrondB | Akvariet | 16 | 19th May 2008 16:18 |
| Sollys og Saltvanns akvarie | Frogfish | Aquascaping | 3 | 17th November 2007 11:38 |
| saltvanns akvarie | sindre | Kjøpes | 6 | 8th March 2007 08:58 |
| Saltvanns akvarie ønskes kjøpt | Trine | Kjøpes | 12 | 10th April 2006 07:53 |
| saltvanns akvarie | sindre | Selges | 8 | 6th April 2006 06:25 |