| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Holder på å planlegge og spare opp penger til saltvann. Har allerede kjøpt "the coral reef aquarium vol 1", så er da litt i gang.
Karet jeg vil bruke er en 200 l som for tiden har ferskvannsfisk i. Akvariet har som mange andre et heldekkende lokk med innebygd lys, kan jeg i det hele tatt bruke dette? Eller gjør jeg lurt i å bygge et nytt et med T5 ( er vel det det heter, er ikke så teknisk av meg) lysrør? Lufting i lokket: må det være helt åpent eller kan det være dekket, evt delvis? har katter i huset som elsker å fiske, og vil ikke få ødelagt alt pga dem. Kom evt med tips om hva som kan brukes så de ikke klarer å fiske. De får potene igjennom hønsenetting... Fordampning: noen som har et ca mål på hvor mye vann en 200 l fordamper i løpet av en gitt tid? Det er dårlig utlufting i det rommet akvariet står i nå, så om det er mye må det evt flyttes. Fisk: Hvilke kan jeg ha? helst lat. navn. Vil ikke overbefolke, som om det er noen som virkelig er fargerike/ flotte hadde det vært fint. Ellers er linker til gode informative sider ikke å forakte |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | ||||||
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Når det gjelder lys, så er T5 veien å gå...
Min erfaring er iallefall at T5 lys gir mye og vakkert lys. Og kan med enkle triks tilpasses gamle lysamaturer.. 2x39 er nok og bra til fisk, men 4x39+Reflektor er å anbefale hvis du ønsker bra korallvekst.. 50/50 blanding av 14000K og +20000K lysrør gir supre farger på fisk og koraller.. Jeg har to forskjellige merker på mine lysrør, og det dyreste(Arcadia) er best på blålys(22000K), men det hvite lyset(14000K) er omtrent like godt hos begge merker.. Du nevner at utluftingen er dårlig i rommet hvor akvariet står.. Det er det hos meg også.. Jeg har luftavfukter innstilt på ca 60% Rh, og den jobber til tider ganske mye.. Hvis den slår seg av pga. full tank, får man følelsen av å gå inn i ei badstu om morningen... Så det er potensielt et stort problem hvis du ikkje har mulighet til å forbedre utlufting e.l.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Utluftingen kan jeg ikke gjøre noe med med mindre jeg bygger om hele underetasjen, så da må jeg evt finne et annet sted å plassere dette karet.
Hvordan er det å ha saltvann på soverom? Generelt sett? Hvordan er HQI lamper i forhold til saltvann? Takker for alle svar |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
HQI gir desidert det beste og peneste lyset. HQI gir et eget lysspill i akvariet som ikke lysrør klarer å oppnå. Det negative med HQI den avgir mye varme og bruker mye strøm.
Når det gjelder varme og utlufting tror jeg den beste løsningen er Andreas sit forslag - luft avfukter.
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
fuktighet:
Eg må få lov å vera litt uenig med Chriss, eller iallefall komme med mine erfaringer på området.. Før hadde eg 1stk 315L Ferskvann med Tropheus, dekkglass over heile akvariet. 2x38W lysrør.. Merka egentlig ingenting til fuktigheten(ingen kondens på rutene).. Og akvariet stod i stovo.. ca 30Kvm.. Så gjekk eg over til 160L saltvann med ca 100L sump.. Fuktigheten blei så stor at eg må bruka dekkglass enten i sump eller på hovedtanken.. Og eg er i tillegg avhengig av luftavfukter.. iallefall så lenge det er under 15 grader ute.. Om sommeren går det greit... Når det gjelder akvarie på soverom, trur eg du gjer klokt i å unngå det.. Det har ein tendens til å støye meir enn folk liker å sove i..
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Looney beskrev det som at han ville bruke en 200 liter men ikke med sump, og da gikk jeg utifra meg selv fra den tiden da jeg hadde 170liter saltvann. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Om jeg ikke har dekkglass eller luftavfukter vil jeg tro at jeg kan få et stort problem. Har for tiden tilsammen ca 650 l vann på "akvarierommet", alt med dekkglass/ heldekkende armatur. Dette gir ikke fra seg så mye fuktighet. Men har også hatt en liten 20 l uten dekkglass, og bare fordampningen fra denne var så stor at jeg måtte legge ned karet. Så en 200 l med "fri fordampning" vil nok være et problem.
Rommet har ikke engang vinduer- godt for ikkealgeveksten, men dårlig for inneklimaet. |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|