Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1st September 2011, 23:47   #1 (permalink)

Medlem siden: Aug 2011
Sted: rypefjord
Meldinger: 2
Standard nybegynner spm :)

oy oy nå er det bestemt å egentlig lart for å sette i gang saltvann.
har et 260 liter juwel vision som er i hus .

skummer :juwel skimmer 3,0 tar 1500 liter i timen .
2 sirkulasjonspumper.
der e 2 t5 lysrør regner med at det må settes 2 til men går det ant å koble til noe der . noen som kan fortelle hva vi skal bruke .

har å en utvendig pumpe som noen sier vi kan bruke . kom gjerne med innspill . jeg er super fersk .

har veldig lyst å bruke korallsand som er hentet her, men er det no lurt selv om det blir kokt .. ?

skal bruke sjøvann .

skal ikke ha sump .

Har å et spørsmål ang kalk.Hvordan skal/kan kalk tilsettes andre måter enn å bruker en kalk mixer.? kalk stein er dette noe alternativ .er kjempe grønn på sånt så lett forklart hihi.

har kjøpt kent marine consentrert liquid calcium noen som har kjennskap til denne. og når er det lurt å tilsette dette .
har skjønt at calsium blir brukt opp å på pakken sies det at det skal tilsettes hver dag . noen som har invendinge om dette . ?

håper på svar . leser så jeg sovner med dataen . hihi men det er spennende .
meanni er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd September 2011, 12:10   #2 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 323
Standard Sv: nybegynner spm :)

hei
gratulerer med akvarie

hvorfor vil du ikke ha sump?
har hatt utvendig pumpe selv og etter et par lekasjer så liggger den på havets bunn...
kjøp sand du er sikker på at du kan bruke i et saltvanns akvarium.
sjøvann er helt greit, vent til vannet er klart og fint. helst ikke etter store nedbørsperioder.
du trenger ikke å dosere noe som helst før du har dyr som forbruker noe i karet....
dette er eventuelle mnd framover i tid
hold kalksteinen unne karet ditt og kjøp levende stein. et tips er å kjenne på steinen og velge en lett og fin stein. du kan alltids kjøpe mer stein senere, så man trenger ikke fylle opp karet med en gang

Endre
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd September 2011, 19:25   #3 (permalink)

Medlem siden: Aug 2011
Sted: rypefjord
Meldinger: 2

tusen takk for svar .

men kan utvendige pumpen brukes til noe nyttig . ?sånn for å filterere bort dritt å sånn . har å 2 sirkulasjonspumper i tillegg. med kontroll . har ikke fått studert dem å testet men kan få det testet når vi får fylt opp med saltvann.

er mye snakk om kalk. så når dette skal en gang i.så lurer jeg på hvordan og hva som skal i da . finner ikke no forklaring på dette.kalk mikser er vel i bunn å grunn ikke nodvendig . eller er jeg helt på jorde hihi

har egentlig ikke plass til sump . og har egenlig ikke skjønt hvordan det skal kobles . å har ikke lyst å borre hull i akvariet. synes det høres skummelt ut .

siden vi bor langt nord i hammerfest. så har vi lang strekning for å hente både levende stein og utstyr . alt må bestilles . sånn er det å bo på en gudtsforlatt plass hihi. så i mitt tifelle må mesteparten av stein bestilles med det samme .
det nermeste bilr i sandersjøen . å er endel timer å kjøre .
meanni er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd September 2011, 12:30   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 155

Sitat:
Opprinnelig postet av meanni Vis post
tusen takk for svar .

men kan utvendige pumpen brukes til noe nyttig . ?sånn for å filterere bort dritt å sånn . har å 2 sirkulasjonspumper i tillegg. med kontroll . har ikke fått studert dem å testet men kan få det testet når vi får fylt opp med saltvann.

er mye snakk om kalk. så når dette skal en gang i.så lurer jeg på hvordan og hva som skal i da . finner ikke no forklaring på dette.kalk mikser er vel i bunn å grunn ikke nodvendig . eller er jeg helt på jorde hihi

har egentlig ikke plass til sump . og har egenlig ikke skjønt hvordan det skal kobles . å har ikke lyst å borre hull i akvariet. synes det høres skummelt ut .

siden vi bor langt nord i hammerfest. så har vi lang strekning for å hente både levende stein og utstyr . alt må bestilles . sånn er det å bo på en gudtsforlatt plass hihi. så i mitt tifelle må mesteparten av stein bestilles med det samme .
det nermeste bilr i sandersjøen . å er endel timer å kjøre .
Ta en telefon til saltvann Velkommen i stavanger ...han kan nok forklare deg endel ..og han sender også til Nordnorge ....både fisk , koraller og levende stein....her er det og jevnlig inne sendinger og vet at flere i Nordnorge bruker han .

Han nås på telefon : 92042144 og heter Magnar .

Lykke til .
seeker er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
calsium. saltvann

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are