| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) | ||||||
|
Junior Member
|
Jeg skal kjøpe 2 bøker, en om koraller i akvarium og en om fisk i akvarium. jeg vet at det er flere tråder om nettopp dette om bøker, Men siden tiden går og nye utgivelser kommer så lurer jeg på hva som er anbefalt som min første korall bok, og min første fiskebok?
Jeg lurer på denne som min første korall bok
er det noen som har denne, er det en bra bok? Jeg lurer på denne som min første fiskebok
er det noen som har denne, og er det en bra bok? =) |
||||||
|
|
|
||||||
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Selv har jeg noen leksikon utgitt av av Fosså/ Nilsen og et sett av Sprung.
nå leser jeg mest i den store kloke boken her på forumet. Men det er kjekt å bla i bøker også. Dumt at det meste er på Engelsk for det er endel teknikk språk som jeg ikke alltid forstår helt. Da kan jeg faktisk miste veldig viktig info. Hvis du ser på Amazon så vil de vise deg de mest populære bøkene når du søker. Det er sikkert greit å ha en bok som omhandler bare koraller. Ofte står innholdsfortegnelsen på det orginale latinske navnet - så er man kommet dobbelt så lang |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg anbefaler ihvertfall Eric Borneman's "Aquarium Corals: Selection, Husbandry and Natural History"
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
takk for noen pekepinner, jeg bestiller de jeg har sett meg ut, pluss den du har mack
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Beklager sent svar.
Den første der har jeg og er ganske omfattende, mye innhold og tekst. Står litt om det meste av hobbyen bortsett fra fisk og reker osv. Leser du den så sitter du på mye kunnskap. Calfo sin andre bok om Reef Invertables er også bra. Den andre boken der kjenner jeg ikke, jeg satset på en annen serie bøker for fisk som jeg er fornøyd med, men det ble endel bøker ut av det og endel kroner da... Eric Borneman sin kan bære preg av å være en litt eldre bok men bra den og. Generelt står bøkene litt for mye i hyllene hos meg og :-)
|
|
|
#6 (permalink) | |||
|
Administrator
|
Av de to alternativene ville jeg definitivt valgt den første,
Vil også anbefalle deg å ta en titt på Dette er heller ingen dum bok, på sett og vis en oppdatert og forenklet versjon av Leksikonet til Fosså/Nilsen. Tar også for seg en del koraller og fisker samt eksempler på forskjellige oppsett.
|
|
|||
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Første saltvannsakvarium! HJELP! :) | Abradinho | Ny til Hobbyen | 49 | 4th September 2009 21:57 |
| Mitt første saltvannskar! :D | sailfish | Akvarie under utvikling! | 5 | 3rd February 2009 20:25 |
| mit første salt vanns kar | night767 | Ny til Hobbyen | 5 | 13th August 2008 11:56 |
| Hvilken pakning på hvilken side ? | Frogfish | D.I.Y Gjør det selv | 5 | 30th December 2005 14:15 |