Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23rd January 2010, 17:07   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 55
Standard Hvilken bok burde være min første korall bok, og hvilken min første fiske bok?

Jeg skal kjøpe 2 bøker, en om koraller i akvarium og en om fisk i akvarium. jeg vet at det er flere tråder om nettopp dette om bøker, Men siden tiden går og nye utgivelser kommer så lurer jeg på hva som er anbefalt som min første korall bok, og min første fiskebok?

Jeg lurer på denne som min første korall bok
er det noen som har denne, er det en bra bok?

Jeg lurer på denne som min første fiskebok
er det noen som har denne, og er det en bra bok? =)
lqven er offline   Svar med sitat
Gammel 27th January 2010, 14:07   #2 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 427
Standard Sv: Hvilken bok burde være min første korall bok, og hvilken min første fiske bok?

Selv har jeg noen leksikon utgitt av av Fosså/ Nilsen og et sett av Sprung.

nå leser jeg mest i den store kloke boken her på forumet. Men det er kjekt å bla i bøker også. Dumt at det meste er på Engelsk for det er endel teknikk språk som jeg ikke alltid forstår helt. Da kan jeg faktisk miste veldig viktig info.

Hvis du ser på Amazon så vil de vise deg de mest populære bøkene når du søker.
Det er sikkert greit å ha en bok som omhandler bare koraller. Ofte står innholdsfortegnelsen på det orginale latinske navnet - så er man kommet dobbelt så lang
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 28th January 2010, 08:55   #3 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Sv: Hvilken bok burde være min første korall bok, og hvilken min første fiske bok?

Jeg anbefaler ihvertfall Eric Borneman's "Aquarium Corals: Selection, Husbandry and Natural History"

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 28th January 2010, 17:32   #4 (permalink)
Junior Member

takk for noen pekepinner, jeg bestiller de jeg har sett meg ut, pluss den du har mack
Gammel 28th January 2010, 18:01   #5 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Beklager sent svar.

Den første der har jeg og er ganske omfattende, mye innhold og tekst. Står litt om det meste av hobbyen bortsett fra fisk og reker osv. Leser du den så sitter du på mye kunnskap.

Calfo sin andre bok om Reef Invertables er også bra.

Den andre boken der kjenner jeg ikke, jeg satset på en annen serie bøker for fisk som jeg er fornøyd med, men det ble endel bøker ut av det og endel kroner da...

Eric Borneman sin kan bære preg av å være en litt eldre bok men bra den og.

Generelt står bøkene litt for mye i hyllene hos meg og :-)

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 29th January 2010, 01:27   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885
Standard Re: Sv: Hvilken bok burde være min første korall bok, og hvilken min første fiske bok

Av de to alternativene ville jeg definitivt valgt den første, Etter min mening en av de bedre bøkene jeg har lest på lenge, skrevet på et lettfattelig og noe humoristisk vis.

Vil også anbefalle deg å ta en titt på Dette er heller ingen dum bok, på sett og vis en oppdatert og forenklet versjon av Leksikonet til Fosså/Nilsen.
Tar også for seg en del koraller og fisker samt eksempler på forskjellige oppsett.
Gammel 31st January 2010, 17:10   #7 (permalink)
Junior Member

Thumbs up Sv: Hvilken bok burde være min første korall bok, og hvilken min første fiske bok?

Takk, då bestiller jeg hvertfall den første =).
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Første saltvannsakvarium! HJELP! :) Abradinho Ny til Hobbyen 49 4th September 2009 21:57
Mitt første saltvannskar! :D sailfish Akvarie under utvikling! 5 3rd February 2009 20:25
mit første salt vanns kar night767 Ny til Hobbyen 5 13th August 2008 11:56
Hvilken pakning på hvilken side ? Frogfish D.I.Y Gjør det selv 5 30th December 2005 14:15