Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8th January 2010, 05:24   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 55
Question Fordamping

Jeg har ett akvarie på 720L, det er ikke vann i det enda. jeg tenker også at vannet skal holde rundt 26C, målene på akvariet er 200x60x60cm. hvor mye fordamping kan jeg regne med om dagen? er det noen tips, triks eller mulighet for å senke fordampingen med samme temperatur i vannet? rommet akvariet skal stå på mener jeg er 16kvm.. Luftavfukter eller montering av en avtrekksvifte fra topboksen på akvariet og rett ut i fri luft er vel enda bedre.

Hva er formelen på å regne ut noe sånt?
lqven er offline   Svar med sitat
Gammel 8th January 2010, 09:16   #2 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 52
Standard Sv: Fordamping

Før hadde jeg tilsvarende rom og 720 Liter i kjeller med sol fra 5-6 tiden om kvelden. Men om sommeren på det varmeste hadde jeg ca 10 liter fordamping i døgnet, der måtte jeg inn med avfukter.
Gammel 8th January 2010, 09:41   #3 (permalink)
Member

Sted: Porsgrunn
Meldinger: 147

Har ett akvarium med overflate på 175*70 cm, i ett kjellerrom på ca. 10 kvm. Kjører der luftavfukter (største til Clas Ohlsson), og den går jevnt(nesten konstant).

Har en 70 liters dunk, til etterfylling av osmosevann. Denne må jeg fylle ukentlig. Så det fordamper nok mellom 60-70 liter i uken her.
Gammel 8th January 2010, 10:12   #4 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 427

Mitt på 440 liter står i en liten og varm stue. Vannet holder 27 + og jeg bruker ca 5-6 liter for dagen for etterfylling.

karet har holdt stuen varm og har nesten ikke brukt ovn før nå når kulden kom. Har i tillegg soveroms vinduet helt åpent og døren åpen. Det blir ikke fuktig her inne, men godt og varmt.
Jeg har kjøpt meg en skikkelig kjøler til sommermånedene.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 8th January 2010, 12:00   #5 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Etter det jeg forstår så er det vell minimering av ant liter fordampet vann du vil redusere?

Hvis det er tilfelle så er det mulig og gjøre noen modifikasjoner. Og det er å hindre eller redusere selve fordampeningen ut i rommet. Det vil si at du må lukke de åpne flatene hvor vann kan fordampes.
Jeg har sett på andre forum at det er noen som kjøper seg en slags isolerings plater (som nesten er gjennomsiktige) og skjærer de til slik at de passer f.eks sumpen. Men det er viktig at det blir så tett som mulig...
På hoved karet så er det jo mulig å bruke dekk glass, men ulempene med det er jo at det ganske raskt vil fungere som ett filter for lyset du har over.

Jeg tror at en godt issolert sump som er lukket vil ta noe av fordampningen (avhengig av størelse), men når det gjelder dekk glass så tror jeg det har for mange ulemper som uklart/krystalisert glass/uv osv som gjør at jeg ville valgdt dette bort.

En avfukter vil jo kun ta fuktigheten fra rommet så her er det vell heller konstruksjons messige årsaker til å bruke det.
Og en vifte i seg selv vil jo kunn kjøle ned overflaten den er rettet mot.

Gammel 8th January 2010, 12:50   #6 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Tage Vis post
Og en vifte i seg selv vil jo kunn kjøle ned overflaten den er rettet mot.
En vifte mot vannoverflaten vil faktisk øke fordampningen. Det er denne fordampningen som senker vanntemperaturen. Dersom man stenger igjen for mye for fordampning, og i tillegg har kraftig belysning vil det nok oppstå problemer med for varmt vann.
Gammel 8th January 2010, 17:32   #7 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av kimshans Vis post
Har ett akvarium med overflate på 175*70 cm, i ett kjellerrom på ca. 10 kvm. Kjører der luftavfukter (største til Clas Ohlsson), og den går jevnt(nesten konstant).

Har en 70 liters dunk, til etterfylling av osmosevann. Denne må jeg fylle ukentlig. Så det fordamper nok mellom 60-70 liter i uken her.
Hvor mange liter må du tømme avfukteren for i døgnet da? =)
Gammel 8th January 2010, 19:13   #8 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av lqven Vis post
Hvor mange liter må du tømme avfukteren for i døgnet da? =)
Aner ikke, da den er koblet rett til sluk
Gammel 8th January 2010, 20:23   #9 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av kimshans Vis post
Aner ikke, da den er koblet rett til sluk
Hehe, det høres veldig greit ut =), jeg har ikke den muligheten, jeg har akvariet på ett soverom. gjerne ikke det lureste, men ingen si at det er noe bedre å se på før man sovner
Gammel 8th January 2010, 20:30   #10 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av lqven Vis post
Hehe, det høres veldig greit ut =), jeg har ikke den muligheten, jeg har akvariet på ett soverom. gjerne ikke det lureste, men ingen si at det er noe bedre å se på før man sovner
Om man får sove. Blir jo bare kikkende på akvariet da

Luftavfukteren bråker uansett så mye at den er nok ikke aktuell å ha på soverommet ville jeg tro.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are