Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 8th January 2010, 20:38   #11 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 55
Standard Sv: Fordamping

Sitat:
Opprinnelig postet av kimshans Vis post
Om man får sove. Blir jo bare kikkende på akvariet da

Luftavfukteren bråker uansett så mye at den er nok ikke aktuell å ha på soverommet ville jeg tro.
Ja, jeg innser at det kan bli en del støy, skal se om jeg ikke kan ha ett avtrekk med vifte rett ut fra topboxen på akvariet og ut i fri luft. Men takk for svar

Syntes dette er ett kjempe forum, og de fleste er veldig tolmodige med nybegynner som meg =). det sitter jeg veldig pris på!
lqven er offline   Svar med sitat
Gammel 8th January 2010, 20:41   #12 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 427

hehe på soverommet , da hadde jeg nok ikke sovet.
Mitt står nærmere meg enn tv,en og jeg har vinkelsofa så jeg har en meget attraktiv komfortsone og ødelagt parkett. Men det bryr meg lite, jeg har aldri vært matrealist, derfor har jeg akvarium
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 8th January 2010, 20:48   #13 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
hehe på soverommet , da hadde jeg nok ikke sovet.
Mitt står nærmere meg enn tv,en og jeg har vinkelsofa så jeg har en meget attraktiv komfortsone og ødelagt parkett. Men det bryr meg lite, jeg har aldri vært matrealist, derfor har jeg akvarium

hehe, får bare håpe jeg klarer å holde luftfuktigheten nede på ett noe lunde nivå =). jeg har datamskinen på soverommet også, og da blir akvariet 1meter unna, og det er jo kjekt! utrolig fasinerende, ble helt bitt av basillen når jeg var ute hos pjot å så, og utallige youtube filmer er sett, men tar litt etter litt så det ikke blir en for stor økonomisk belastning på en gang, men føler jeg har det meste under kontroll hittil, det er hvertfall det jeg tror =)
Gammel 8th January 2010, 20:52   #14 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
En vifte mot vannoverflaten vil faktisk øke fordampningen. Det er denne fordampningen som senker vanntemperaturen. Dersom man stenger igjen for mye for fordampning, og i tillegg har kraftig belysning vil det nok oppstå problemer med for varmt vann.
Hmmm.. det er sikkert mulig jeg er på villspor men hvis du kan forklare litt nærmere

Gammel 8th January 2010, 21:17   #15 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 147

Sitat:
Opprinnelig postet av Tage Vis post
Hmmm.. det er sikkert mulig jeg er på villspor men hvis du kan forklare litt nærmere
Det er en fysisk reaksjon som skjer. Fordampningsreaksjonen stjeler energi fra vannet.

Når du skaper bevegelse i luften over vannflaten, så fordamper mere vann. Dermed, senkes temperaturen. Derfor kan man gjerne senke temp. med flere grader i akvariet på varme dager bare med en eller flere vifter som blåser ned mot overflaten.

Samme skjer i ved følgende: Dersom man i sommervarmen har en varm flaske f.eks. brus, som man ønsker kald uten kjøleskap. Surr da flasken inn i vått papir eller håndkle. Når vannet da fordamper fra papiret eller håndkleet, kjøles innholdet i flasken ned.

Klarer dessverre ikke å forklare dette bedre, men det er ihvertfall fakta. Er aaaalt for lenge siden videregående nå, så husker ikke om dette er eksoterm eller endoterm reaksjon som her skjer.
Gammel 9th January 2010, 18:13   #16 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Det er en fysisk reaksjon som skjer. Fordampningsreaksjonen stjeler energi fra vannet.

Når du skaper bevegelse i luften over vannflaten, så fordamper mere vann. Dermed, senkes temperaturen. Derfor kan man gjerne senke temp. med flere grader i akvariet på varme dager bare med en eller flere vifter som blåser ned mot overflaten.

Samme skjer i ved følgende: Dersom man i sommervarmen har en varm flaske f.eks. brus, som man ønsker kald uten kjøleskap. Surr da flasken inn i vått papir eller håndkle. Når vannet da fordamper fra papiret eller håndkleet, kjøles innholdet i flasken ned.

Klarer dessverre ikke å forklare dette bedre, men det er ihvertfall fakta. Er aaaalt for lenge siden videregående nå, så husker ikke om dette er eksoterm eller endoterm reaksjon som her skjer.
Jeg har ikke tenkt vitenskapelig over dette før, men når du forklarer det slik så virker det jo mere logisk ja
Takk for forklaringen

Gammel 11th January 2010, 00:53   #17 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Sitat:
Opprinnelig postet av lqven Vis post
men ingen si at det er noe bedre å se på før man sovner
Regner med at Malin ikkje e` innpå forumet. He he.
Gammel 11th January 2010, 01:19   #18 (permalink)
Junior Member

Thumbs up Sv: Fordamping

Sitat:
Opprinnelig postet av Pjot Vis post
Regner med at Malin ikkje e` innpå forumet. He he.
Hehe . vet du når det begynner å roe seg ute hos deg pjot? slik at vi kan ta en tur ut å se på alle fiskene, malin sa det var veldig mange fine fisk du hadde fått inn ! hun hadde noen dårlige bilder på mobil telefonen, men på det ene bilde var det noen gule fisker med svarte prikker, var det puffere?
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are