| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Velger å starte en egen tråd om dette fenomenet.
Akvarie start i August begynneslen av September , gikk alle runder med alfer og nitrit/ nitrat og noen røde alger før jeg etter ca 6 uker puttet oppi litegranne lette ting som xenia, boblekorall, og to lærkoraller samt noen fisk. Vannverdiene var da perfekte. Etter 3 uker kjøpte jeg litt til og noen steinkoraller bitte små for 2 uker siden. Karet mitt er straks 5 måneder . Jeg har ikke fingrene I karet jeg bruker gripetang, dette også for min egen sikkher da jeg har en svikt i immunforsvaret. Jeg forer 2 ganger for dagen - tørrfor om morningen og gjerne en firkant med artemya eller disse brune små rekene. Jeg har og foret korallene innimellom med Sprung sitt tørrfor som jeg serverer bladet i en lang pipette. Så kom det røde alger - kun noen plasser i sanden. og nitraten var på 20 Jeg byttet 140 liter vann og nitraten steg til 30 Tok ut kullfilteret som jar lagt i 3 uker Jeg vasket alt av bioballer, byttet filter og vasket overrennet nitraten steg til 40 byttet 140 liter vann til og nitraten er nå på 50 Jeg forsår ingenting av dette. Kan den gå ned av seg selv ? Hadd null nitrit og ammoniakk da jeg oppdaget dette, så jeg tenker at det kan ikke være forurensing fra de 10 fiskene jeg har. Jeg har totalt 550 liter vann når jeg regner med sumpen. Kan nitraten gå vekk av seg selv ? steinen kan det neppe være da den er ren og fin og den hadde sin innkjøringsperiode i September osv. Nå har jeg ved siste vannbytte sugd opp partikler fra bunnen, hadde en strømpe på innsuget for å forhidre buskeormene å bli tatt med, men jeg fikk opp litt skitt. Jeg er livredd for at det skal stige å stige - fiskene svømmer greit og ser ikke tegn på misstrivsel noen steder, men har hatt flere koraller som har tømt seg i det siste. Kan det skape nitrat ? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg målte nitraten igjen nå og da var den sunket til ca 10 muligens 20 umulig å lese av da fargene er nesten like. Men det er håp !!
Hva ville forresten skjedd om jeg IKKE hadde byttet vann ? kan noen svare på det ? Jeg ble jo anbefalt å holde meg vekke men kan man det med en nitrat som stiger og stiger ? bytter man ikke vann da ? Jeg spør for jeg har ingen kunnskap om dette. I mitt forrige kar hadde jeg ikke nitrat kikk. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Har du testet ditt testsett opp mot et annet? Hvilket merke er det du bruker.
Har hvert borti et par som ikke er helt til og stole på. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bruker JBL har testet det på nylaget vann ( osmose ) og da hadde jeg et minimalt utslag mellom 0 og 1 men jeg har jo en haug med røde alger i sanden så noe har jo vært galt et sted.
Hvilken test anbefales ? |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg har selv brukt JBL, Tetra, RedSea og Salifert sin test. Min erfaring er at de to førstnevnte ikke er helt til og stole på. Mens både RedSea og Salifert viser "mer riktig" fra gang til gang.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Hei Kari.
Her er en link som kan gi deg svar på en del av spørsmålene dine rundt Nitrat og konsekvenser rund for store konsentrasjoner av bla Ammoniakk/nitrit/nitrat |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja der stod det mye nyttig. Konkluderer med at det er litt lite luft her i huset, og jeg har en liten leilighet med komfyr nesten i ryggen på karet, med åpen løsning ( går over til fjordland øyeblikkelig
Ellers så har jeg de røde algene men det får gå sin gang, ingen nitrit eller ammonium, men. Hadde håpet at algene skulle dempe seg litt men det tar vel sin tid, har hvertfall fått senket nitaten noe ved vannbytter mens kileden er jeg særdeles usikker på. Har kun gitt litt flakfor nå i over en uke og ikke tilsatt noe som helst annet i vannet. Tror ikke jeg skal måle noe som helst før om noen dager. Syns selv jeg har litt dårlig sirkulasjon, tunze kule pumper , de gir veldig bløt strøm syns jeg og lite bevegelse, kanskje vannet burde vært " luftet " litt mer. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |||
|
Administrator
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
|||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| DELTEC NF 509 nitrat filter | joachimB | Selges | 2 | 18th January 2007 14:03 |
| Sump - refugium - nitrat | joachimB | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 9th January 2007 21:39 |
| Lage Nitrat filter med svovel kuler! | Chriss | D.I.Y Gjør det selv | 4 | 25th February 2005 06:28 |
| Nitrat filter! | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 29th December 2004 13:38 |