| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#31 (permalink) |
|
Senior Member
|
Da var den grei..målingene er tatt like før vannbytte
ammonium 0 nitrit 0 fosaft 0 nitrat 5 KH 8 kalsium 460 Da blir det litt shoppings i morgen også skal jeg legge beina på bordet |
|
|
|
|
|
#32 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
nybegynner , med aquamedic anthias 530 liter + 120 liter sump. Lys : gieseman infinity 2 x 250 watt reeflux 12000 K og 4 x 54 watt T5 Reaktor med biopellets ,NYOS ZEN compact cone 250 skummer , Reaktor med Matrix . Grotech doseringspumpe , kjører balling+ En fin blanding av mykt , hardt og fisk i karet .. |
|
|
|
|
|
|
#33 (permalink) |
|
Du skrev: SITAT
Jeg vasket alt av bioballer, byttet filter og vasket overrennet SITAT SLUTT Du må da ikke vaske bioballene! De er proppet med den bakteriekulturen som spiser nitratene dine... Dette er å gi ris til egen bak... |
|
|
|
|
|
|
#34 (permalink) |
|
Senior Member
|
både og... derfor vannet skal renses godt før bioballene, om ikke så er de fulle av annet snadder
|
|
|
|
|
|
#35 (permalink) |
|
Jeg ser hva du mener: Resultatet her var jo at nitratnivået steg fra 30 til 50. Det i seg selv er et "bad omen" på at denne operasjonen var feilrettet. Den skitten bioballene har på seg, ser jeg på som hellig. Skithellig.
Vask av bioballer må ikke være underlagt noen kjemisk vask i alle fall. Skylle av dritten i friskt og akvarievarmt byttevann er greit. |
|
|
|
|
|
|
#36 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja jeg har fått med meg dette med vaks av bioballer.
Saken var den at nitraten var veldig høy og jeg byttet og byttet og byttet vann. Det hjelp ikke. Derfor satte jeg ingen en stor rens av alt for jeg var usikker på hvor denne nitraten kom fra. Jeg vakset alt og har byttet vann ukentlig ( som vanlig ) og verdiene sank. En periode byttet jeg 2 ganger i uken. Hva som egentlig var årsaken vet jeg ikke sikkert, det kan være flere grunner, skummeren er ustabil - jeg gav ikke mye mat og karet er ikke høyt belastet så selv med rensete bioballer har nitraten sunket. Jeg mener å ha lest at de skal renses inni mellom men det må jeg lese mere om i så fall. På enkelte områder er det litt delte meninger om både bioballer og f.eks hvor lenge men skal ha et filter med kull, der sier fagfolk alt fra 3-4 dager til 7 måneder. Så jeg vasket dem nok for jeg var usikker og jeg ikke ville drepe dyrene min i nitrat sjokk. Jeg vet ikkehelt hvormye som er livsfarlig med det steg mot 50 selv da jeg gikk over til sulteforing. Men nå er alt ok bortsett fra en pumpe og en ustabil skummer. Men det ordner seg straks. Jeg sendte faktisk en mail til Aqua Medic for 5 måneder siden, den fikk jeg svar på i dag. Effektivt. ja huffda dette med røykingen så er jeg på vei vekk ja... litt snus.. en sigg.. men jeg er på psykisk nedtrapping |
|
|
|
|
|
#37 (permalink) |
|
Junior Member
|
Leste noe greier om hvordan vedlikeholde bioballer, der anbefalte de å bruke bytte vannet og de anbefalte bare å "vaske" halvparten av ballene om gangen. det man vil oppnå er å få vekk all driten som mat og andre rester. gjerne ha vannet i en balje og bruk noe å røre hardt i ballene med slik at driten løsner. ikke bruk skrubb og kjemikalier =). de anbefalte også filtervatt som rensing av vannet, slik at maten og dritten blir stoppet før bioballene, det ville forlenge tiden mellom hver nødvendige "vask" =).
Dette er noe jeg ikke har prøvd, men syntes det høres fornuftig ut =). og er metoden jeg vil bruke når den tid kommer =). |
|
|
|
|
|
#38 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja jeg bruker filtervatt som jeg bytter eller vasker / heller kokende vann over 2 ganger i uken.
Jeg vakset ballene i 2 posrsjoner jeg , men jeg brukte eddik vann så de ble vel gullende ren. Men nitraten senket seg no etterhvert. Det var jo endel skitt etter innkjøringen og masse grums alle plasser. Nå er vannet helt klart også uten denne gulfargen som jeg hadde en stund. Et sunt kar håper jeg, har ikke mistet noen innbyggere untatt en sjørhare som muligens sulet i hjel grunnet mat mangel. Fikk plutselig veldig lite alger |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| DELTEC NF 509 nitrat filter | joachimB | Selges | 2 | 18th January 2007 14:03 |
| Sump - refugium - nitrat | joachimB | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 9th January 2007 21:39 |
| Lage Nitrat filter med svovel kuler! | Chriss | D.I.Y Gjør det selv | 4 | 25th February 2005 06:28 |
| Nitrat filter! | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 29th December 2004 13:38 |