Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15th December 2009, 10:14   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Trondheim
Meldinger: 33
Standard Huttetu!

Kjøpte en RSM 130 + møbel + startkit(6990, tror det var grei pris) på TAM Lade på lørdag mer eller mindre på impuls. Har hatt ferskvann tidligere, men har ikke noe særlig snøring på saltvann.

Blandet vann(springvann + AuqaSafe jeg hadde liggende, sikkert ikke bra?) + salt, endte opp med 24 grader og 1,022 og hvis jeg leser oversiktene riktig så er det greie verdier.Hvor mye koster sånne Osmose kit?

Kjøpte 11 kilo levende stein i går, stablet etter beste evne, var to brune krabber med i steinen, regner med at jeg bør kvitte meg med disse? Målte Ammonium, Nitritt og Nitrat, såvidt noen forhøyete verdier. Ph 8,2.

Skummeren bråker en del og skjønte jo ikke helt detta med luftinntaket og "skummet" som bare rakkeren i begynnelsen, lokket på oppsamlingsboksen spratt av. Har skrudd ned luftinntak og regner med at det vil bygge seg opp litt gugge i løpet av dagen. Har sett noen steder at folk har bytta ut skummeren til en Tunze, er det verdt det?

Tenkte å kjøpe "cleaning crew" om 2 uker, hvilken snegler, eremittkreps, sjøstjerner, og/eller kråkeboller er å anbefale?

Takk på forhånd..

Sist endret av Nilsern; 15th December 2009 kl 12:02.
Nilsern er offline   Svar med sitat
Gammel 15th December 2009, 18:07   #2 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard Sv: Huttetu!

Sitat:
Blandet vann(springvann + AuqaSafe jeg hadde liggende, sikkert ikke bra?) + salt, endte opp med 24 grader og 1,022 og hvis jeg leser oversiktene riktig så er det greie verdier.Hvor mye koster sånne Osmose kit?
Her er litt:

Sitat:
Tenkte å kjøpe "cleaning crew" om 2 uker, hvilken snegler, eremittkreps, sjøstjerner, og/eller kråkeboller er å anbefale?
Her vil jeg se ann hvordan karet utvikkler seg Kjøp litt nyttedyr når det er nok alger så de ikke sultes. Penger ut av vinduet hvis de dør...

Det mest vanlige er jo snegler i starten, og selv så ville jeg ha ventet med alle andre ting til du ser at det er en sunn bakterie bestand som kan hanskes med nedbrytningen av næringsstoffene fra flere dyr.

Og for alldel ta den tiden du trenger Kjøp deg noen bøker og fortsett og post i tråden her hva som skjer

Gammel 15th December 2009, 18:54   #3 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

hvor i trondheim er det du holder til da?
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 16th December 2009, 08:34   #4 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Borge Vis post
hvor i trondheim er det du holder til da?
Havstein/Byåsen. Den riktige siden av byn i følge noen :-)
Gammel 16th December 2009, 08:42   #5 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Tage Vis post
Her er litt:

Her vil jeg se ann hvordan karet utvikkler seg Kjøp litt nyttedyr når det er nok alger så de ikke sultes. Penger ut av vinduet hvis de dør...

Det mest vanlige er jo snegler i starten, og selv så ville jeg ha ventet med alle andre ting til du ser at det er en sunn bakterie bestand som kan hanskes med nedbrytningen av næringsstoffene fra flere dyr.

Og for alldel ta den tiden du trenger Kjøp deg noen bøker og fortsett og post i tråden her hva som skjer
Ok! ja det er sikkert fornuftig, bør har litt grønnalger med andre ord? Sliter i øyeblikket med at skummeren forårsaker masse mikrobobler i karet, men ser at det er et vanlig problem med RSM skummeren og leser meg opp på hva som må gjøres. Har også observert noen snegler som kom med LS/LR(min første halvproffe forkortelse :-)).

Fruen spurte om hun kunne hive oppi noen kamskjell og anna rask fra fjæra, jeg bløffet og sa det ville ødelegge pH balansen, men seriøst er det noe i veien med det så lenge de er skyllt godt?

Sist endret av Nilsern; 16th December 2009 kl 09:23.
Gammel 16th December 2009, 10:07   #6 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

mikro bobler blir bedre med tiden når vannet får modnet seg, skummeren blir også mer stabil,men hvor mye bedre på hver enkelt modell vet jeg ikke.

For å si det slik, av egen erfaring og som du kan lese av endel tråder på alaskens forum, så trenger du ikke begynne å tenke på noe som helst før en stund ut i februar. Bedre å vente lengre enn å vente kort nok til problemer, alt er mulig, men jeg er fersk nok selv til å VITE at det også er mulig for en fersking bare han har drevet på lenge nok

Pøh byåsen er jo på andre siden av elva, er bare høggorm og elg der!

btw, nei du skal ikke putte oppi noe du finner i fjæra. dog, jeg fyrer med endel skjell og reker som mat, men tror det er mye her i fjorden som ikke tåler 25+ grader.
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 16th December 2009, 11:25   #7 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Borge Vis post
mikro bobler blir bedre med tiden når vannet får modnet seg, skummeren blir også mer stabil,men hvor mye bedre på hver enkelt modell vet jeg ikke.

For å si det slik, av egen erfaring og som du kan lese av endel tråder på alaskens forum, så trenger du ikke begynne å tenke på noe som helst før en stund ut i februar. Bedre å vente lengre enn å vente kort nok til problemer, alt er mulig, men jeg er fersk nok selv til å VITE at det også er mulig for en fersking bare han har drevet på lenge nok

Pøh byåsen er jo på andre siden av elva, er bare høggorm og elg der!

btw, nei du skal ikke putte oppi noe du finner i fjæra. dog, jeg fyrer med endel skjell og reker som mat, men tror det er mye her i fjorden som ikke tåler 25+ grader.
Plages ikke så mye av elg og høggorm, verre med rådyr som spiser busk/kvast i hagen. Ja, og så alle RBK-supporterne, spiser ikke så mye i hagen, men plagsomme likevel

Nei tenkte ikke på levende ting fra fjæra, mer sånn skjell og slikt.( Nå avslører jeg meg som total fersking)

Jeg har ellers identifisert de to krabbene mine som "not reef safe"(type Xanthid), har ikke så lyst til å bare pælme de i dass, er det noen som har lyst på slike? Nei, jeg har ingen sump å ha de i, og vet heller ikke hva som er poenget med en sump.
Gammel 16th December 2009, 13:57   #8 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427

Jeg kokte den krabben jeg fant i steinen.

Og min mening med sump er at skummeren og det filtersystemet jeg har blir skjult og man får da et stillere anlegg uten dupeditter på utsiden.

Har hatt utvendig skummer på et tidligere kar og det fungrete veldig greit.
I sumpen kan man jo lage til andre ting også, men sump er altså ikke noe man MÅ ha.

Siden du er helt ny så legger jeg til en liten ting til. Håper du kjøpte akvarie salt i butikken og ikke brukte bordsalt. og vanligvis legger man seg på et saltnivå på rundt 1026, men jeg vet at butikkene kjører litt lavere - sikkert for å spare penger.

Sist endret av Kari H; 16th December 2009 kl 14:00.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 16th December 2009, 14:10   #9 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Jeg kokte den krabben jeg fant i steinen.

Og min mening med sump er at skummeren og det filtersystemet jeg har blir skjult og man får da et stillere anlegg uten dupeditter på utsiden.

Har hatt utvendig skummer på et tidligere kar og det fungrete veldig greit.
I sumpen kan man jo lage til andre ting også, men sump er altså ikke noe man MÅ ha.

Siden du er helt ny så legger jeg til en liten ting til. Håper du kjøpte akvarie salt i butikken og ikke brukte bordsalt. og vanligvis legger man seg på et saltnivå på rundt 1026, men jeg vet at butikkene kjører litt lavere - sikkert for å spare penger.
Ok! da blir det human avretting ved koking i kveld hvis jeg klarer å få tak i de.

Salt har jeg masse av, kjøpte noen sekker på bensinstasjonen, så kan jeg salte både gårdsplassen og akvarie! Neida! fulgte med en 4-5 kilo salt i start kittet til RSM, så fulgte anvisning og i følge de tabellene som fulgte med der så var 24grader og 1,023 gode greier, men trodde dette var relatert til temperatur i vannet?
Gammel 16th December 2009, 14:23   #10 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427

Du kan lokke krabben med en reke bit. eventuelt legge en reke inn i en avkappet brusflaske å senke den ned, bind et tau i og trekk den opp før han vet hva som skjedde. ( stakkar ) de er ganske fasinerende så det er jo synd kverke dem, er det slike med hår på beina ? ikke alle krabber er farlige.
Kari H er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are