Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30th November 2009, 21:01   #1 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard hjølp ny recordia

Jeg har kjøpt noen saker som kom her i kveld, blandt annet en liten recordia, den er så liten som en bukseknapp. Vil den suge seg selv fast til en sten ? jeg har måttet slå av noe sirkulasjon så lenge, men jeg vet ikke hvordan og hvortid den fester seg. den kostet 350 så jeg vil ikke miste den i strømmen..
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 30th November 2009, 21:07   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 475
Standard Sv: hjølp ny recordia

Dersom den ikke kommer festet på en stein allerede er vel det enkleste å finne et strikk og feste den til en liten sten.
Ellers finner du flere tips her: Ricordea - ReefPedia

Endre
Gammel 30th November 2009, 21:16   #3 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Som Endre sier så er det enklest å feste ricordean til en sten ved å bruke strik.
Det er også mulig å bruke lim, men man skal være litt forsiktig og ha litt mere tålmodighet...

Gammel 30th November 2009, 21:17   #4 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

hmm. de pleier vanligvis å være festet til et eller annet medie,de jeg har fått tidligere da...
Som du nevner,så fyker de lett rundt i strømmen,som "løse",men vil gjerne feste seg en rolig plass i karet,men hvor er ikke alltid lett å si.
Trenger jo lys,så forsvinner den inn under en stein,så kan den forsvinne for godt..
Ett tips kan jo være å sette den i ett halvfult glass på bunnen i karet,hvor du i forkant har lagt oppi noe grov korallgrus,eller knuste stein ..
Blir jo en rolig sone oppi der,og tror den fester seg rimeligt raskt til litt grovt medie.
Senere når den er godt festet,kan du ta ut den og stenen den er festet på, og lime/plassere den en mer ønsket plass..
Gammel 30th November 2009, 21:37   #5 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Det var mange gode ideer. No hadde jeg ikke strikk, bare strips men da ser den noe kvelt ut for den er som sagt veldig liten, men jeg fikk dyttet den forsiktig ned i en liten sten og derfår den stå til i morgen for nå er det natt i karet. Har fjernet en pumpe så den ikke blåser sin vei så skal jeg prøve vannglass medtoden i morgen. utrolig smart.
Gammel 2nd December 2009, 10:33   #6 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Nå har jeg prøvd å ha den i en skål på en sten, men den slipper seg om natten ( i skålen )

Nå to jeg litt kitt og bladet og laget en liten grop i en sten, men selve ricordiaen har ikke noe fest i selve kroppen, jeg satte en strikk over og den ser meget strupt ut.
Satte ikke strikken over " munnen" men ved siden av. Strikken ryker vel før eller senere ? jeg håper den fester seg, hvor kang tid kan dette ta ? tror ikke denne epoxyen er til særlig stor hjelp.
tassen er så liten, men den stråler hvertfall og er i live- så får jeg se om den tåler strikk metoden ?
Gammel 2nd December 2009, 12:11   #7 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Nå har jeg prøvd å ha den i en skål på en sten, men den slipper seg om natten ( i skålen )

Nå to jeg litt kitt og bladet og laget en liten grop i en sten, men selve ricordiaen har ikke noe fest i selve kroppen, jeg satte en strikk over og den ser meget strupt ut.
Satte ikke strikken over " munnen" men ved siden av. Strikken ryker vel før eller senere ? jeg håper den fester seg, hvor kang tid kan dette ta ? tror ikke denne epoxyen er til særlig stor hjelp.
tassen er så liten, men den stråler hvertfall og er i live- så får jeg se om den tåler strikk metoden ?
Du kan bruke denn metoden her,den funker Kari
Bruk GROV grus/knust LS i glasset/skålen,og noe hårnett/tyll over,som festes med strikk.
Denne metoden med deling i videoen,kan også brukes til å dele disse Ricordea floridaene også(har forsøkt med god erfaring selv..)
Har slik grov grus her hjemme,men skal ikke til byen umiddelbart da..
Aquafreaks - Fun With Fragging: Mushrooms
Gammel 2nd December 2009, 13:10   #8 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Da er videoen lagret i favoritter. Jeg har noen tynne små LS som jeg kan hamre i stykker.
Har korallene følelser i det hele tatt ? trodde de hadde nervetråder - jeg vet jo at de deles opp men jeg syntes jeg hørte at den skrek.

Jeg skal knuse litt stein og legge ricordiaen pent på plass opp der og trekke en strømpe over, så kanskje den vil feste seg til noe som jeg igjen kan putte på en sten.
Smart ! tusen takk for hjelpen
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are