| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei har hatt et 200 liters akvarie tidligere, før data tiden, hvor jeg støttet meg kun til selgeren og noen leksikon. Det gikk bra i 15 måneder så ble jeg syk og måtte selge.
Ser nå at verdne har forandret seg noe dramatisk og føler faktisk at alt er mer avansert enn den gangen i 1999 jeg har nå et kar på ca 440 liter inkl sump, sumpen har ingen kammer. Kan jeg lage dsb i denne på den ene siden ? ( dyp sand bunn ) Videre lurer jeg på om dere slår av alt av pumper når dere forer koraller. Før sprutet jeg bare mysis på dem og aretimea. Jeg har lagt filtervatt på toppen av overrenningboksen, dette tar utrolig mye skitt og blir byttet hver uke - sammen med 17 % vann. Lurer på om det er smart å dette filteret på toppen, har filter nede i filterboksen også, det bytter jeg ikke så ofte, slikt som fulgte med. Det er lite skitt i det siden det på toppen tar det meste. Men jeg lurer på om jeg bare skal la alt gå via skummeren. Det blir mindre surkling når jeg har filter på toppen og ingen " tasser" vil falle ned i baktoballene. ( 3 fisker har jeg plukket opp derfra ) Skaper dere bakruten ? jeg har ikke gjort det men ser nå at det kommer masse kalkalger der og har endel innbyggere som lever av alger og de må jo og han mat, dessuten er det vanskelig å komme til, vil det dekkes av rosa med tiden ? Det vil komme litt flere spørsmål senere så får jeg tatt det i samme tråd. Jeg har ok vannverdier men måler ikke så ofte annet enn ph og kalsium og nitrit/trat og resten en gang i måneden. Startet opp i August/ september og klovnene mine legger egg i ett sett. Det er jo positivt. Så har jeg smertelig erfart at man må være forsiktig med hvem man handler med. Ellers bør man ha hele leksikonet under armen når man går til butikken. Jeg bor i Bergen og har fått med meg hjem noen umulige prosjekter som jeg strever med å holde liv i, men jeg tror butikkene er i ferd med å ta seg opp når det gjelder eksepertise. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |||||
|
Administrator
|
Hei Kari.
Sitat:
Du trenger forsåvidt bare og få en glass forhandler til å kutte ut en glass plate som går noe lavere enn toppen av sumpen selvfølgelig. Men du bør ikke ha denne platen for lav heller slik at du kan utnytte det meste av kammeret. Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sist endret av Tage; 28th November 2009 kl 23:28. |
|||||
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har et spørsmål til og det gjelder fjerning av disse " normale " algene.
For å si det sånn så er jeg ganske liten og karet ganske dypt, jeg har en magnet skrape men tar inne hjørner og ikke kanten nede heller. mulig det finnes andre typer skraper som kan utføre jobben ? jeg bruker nå et slikt blad og jeg når såvidt ned men ikke godt nok for jeg klarer ikke å få vekk alt. Vanvittig irriterende at det ser ustelt ut når jeg tross alt gjør mitt beste. Ja, jeg skulle hatt et litt lavere kar, men selgeren snakket meg i fra et percula kar og anbefalte meg et Anthias i stedet. phu videre har jeg en ørliten sprekk inni det ene side glasset, jeg har kjøpt et 4 mm glass som jeg skal lime på men jeg må ta av en cm for at det skal passe. Har kjøpt glass skjærer og skal straks kutte.. jeg må da la det vinduet gro igjen ellers blir limen synlig fra fronten. håper det vil holde for jeg har ikke nubbetjangs til å bytte hele glasset. Skal jeg bare la det gor slik det står eller bør jeg fjerne det grønne å vente på kalkalger eller vil disse komme av seg selv etterhvert ? Har allerde fått masse akkurat der det er minst sirkulasjon. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg hadde vært mer opptatt av hvorfor det er sprekk enn å begynne å tulle med silikon og ett lag til med glass
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
I følge importøren / leverandøren så kan denne sprekken ha oppstått hvortid som helst, det er vanskelig å klage når man ikke kan si noe sikkert. Jeg tror ikke jeg ville kommet noen vei med en klage heller.
Det kan ha oppstått en liten luft stripe under produksjonen, eller det kan ha skjedd noe da vi bar det opp hit. tror ikke jeg skal spekulere i hvordan. Jeg må bare sikre at hvis det sprekker så er det et glass utenpå. Det ok også tid før jeg oppdaget skaden da den bare sees utenfra og på den siden som står inn mot en vegg, litt trangt. det er en 3 cm tynn stripe midt inni glasset, kan ikke føles. vet ikke helt, men å bytte kar blir veldig kostbart og det blir utrolig mye arbeid. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg hadde ikke vært tvil...hvis det er garanti på karet så bør du forfølge det. Hvis ikke så er det svært sjeldent leverandøren er villig til hjelpe.
Å reparere dette med en liten bit blir ikke særlig pent og tror heller ikke det vil gjøre karet noe sikrere. En glass sprekk kan gå hvilken som helst vei Når det gjelder alge skrape så har jeg selv denne som jeg er svært fornøyd med. MAG-FLOAT Easy Blade Sist nevnte limes oppå Mag Float så har du en god alge skrape som tar grønn alger og kalk alger. Bare husk å kjøpe med blader... Jo så blir du ikke våt heller
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det var en smart måte å skrape på.
Jo jeg ringte leverandøren. Han brøt avtalen da jeg bestilte karet, jeg betalte 26.000 på forskudd mot at levering skulle skje helt inn i leiligheten min, men det ble droppet nede i gangen og jeg måtte ha hjelp. Vi demonterte karet ( sumpen ) og fikk det pent inn i heisen og videre fra heisen på en palle jekk. det blitt bæring men det ble ingen dunk eller skrap så vidt jeg vet. Leverandøren trekker på skulderen og sier slike ting kan oppstå under produksjon eller under transport eller at jeg har gjort noe galt. Mer var det visst ikke å si om den saken. Jeg har fått kuttet et 4 mm tykt glass som er like stort som det andre. men jeg er nødt å kutte 1 cm oppe for ellers får jeg ikke trykket silikonen utover. det vil da gå kant i kant ellers. Jeg tenkte å lage sikk sakk eller bølge møsnter med silikonen slik at det fester alle plasser. Jeg vet rett og slett ikke om jeg klarer å få byttet det eller hvordan jeg skulle gjort det, det er utrolig tungt å få flyttet rundt på alt og jeg er alene om tingene. det blir jo et himla arbeid - jeg så ikke skaden før steinen og alt var på plass. Selgeren kan likegodt hevde at det er min skyld - så jeg tror ikke jeg orker å ta den kampen. Jeg har lagt igjen veldig mange penger hos ham, men som sagt var responsen veldig dårlig - og er fortsatt veldig dårlig når jeg klager på noe - fikk ikke med bruksanvisning og flere deler i sumpen var helt feile og fikk med en masse deler som ikke hørte til, så jeg brukte flere dager med å koble av og på og frem og tilbake. Har ikke hatt sump før - dessuten ante jeg ikke at manualene lå på nett for det sa han aldri. Nei jeg gidder ikke styre med han selgeren.. hva kan jeg si da ?? kunne fått et avsalg i prisen, men jeg kan ikke bevise noe som helst. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Ikke at jeg har noe med dette,men ja.. her "lukter" det nesten hvilke Bergensbutikk du har handlet i,dessverre..
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Mitt første kar, kjøpte jeg i en butikk I Bergen, men dette jeg har nå handlet jeg på nettet. Forhandleren er sikkert grei nok men jeg lurer på om han har kunnskap nok eller er kundevennlig nok. Får ikke svar uten at jeg har ved en bestilling.
Forhandleren er på andre siden av landet så han er nærmest utilgjengelig når jeg sender klage mail. vel vel man lærer underveis. da jeg handelet i Bergen for 10 år siden, så er det samme mann som nå er i Åsane han kom faktisk hjem til meg med steinen, rett fra toget og han var vennlig nok å plassere den for meg, hjelpe meg å lage kalkvann og installerte skummeren og fortalte det jeg trengte i oppstarten. Etter en uke ringte han og spurte etter vannverdier og han sa at jeg kunne komme å hente nyttedyr. Men jeg spurte om denne akvarie klubben som er her i byen og da fikk jeg til svar at " den er for mannfolk, det er ingen kvinner der " det var altså tilbake i dinosaur tiden. Men jeg fikk da personlig service og han var tolmodig hver gang jeg ringte. selv om jeg fikk ett eller annet bom salg, som sjøpølse og en diger porselens snegl som åt koraller. Jeg trøster meg med i dag , at på den tiden visste man ikke så mye som nå. Men jeg har et glass å skjære..har begynt men syns det var ekkelt å knekke for jeg kniper øynene i gjen hehe.. ingen kan ALT..tror jeg må lage ny stripe for den har nok grodd igjen den jeg har kuttet så jeg får vende det og prøve igjen. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Sånn algeskrape som vi skrev om lengre oppe i tråden. den er nå på vei til meg.
Det står at jeg kan bruke superlim - helt vanlig superlim ? er ikke det gift i den ? kan den skrapen stå i karet fast ? Eller må den opp siden limen kan være giftig ? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mengde Fisk i Akvariet | fleksjon | Ny til Hobbyen | 15 | 8th April 2008 18:17 |
| Hullstørrelse(mengde for overrenning + kraft på returpumpe | Dingo | D.I.Y Gjør det selv | 3 | 11th January 2008 20:27 |
| En del spørsmål... | Bing | Ny til Hobbyen | 7 | 20th September 2007 07:20 |
| IKS-spørsmål | Aquaria | Lys, filtrering & annet utstyr | 12 | 2nd January 2006 15:25 |
| Nybegynner spørsmål! | fozzy | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 11th October 2004 17:16 |