Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th November 2009, 22:38   #1 (permalink)

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Norge (Hareid)
Meldinger: 21
Standard eremitter

Hei.
har akurat kjøpt eremitter,men lurer på hvor jeg får tak i flere skall så dei har å vekse\skifte på?
Andrè er offline   Svar med sitat
Gammel 26th November 2009, 00:25   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: eremitter

EUROPRIS!

Har sett de der i sånne gjennomsiktige "beger" der i krokene der de har dekorasjonstingene sine
Er rundt 30-40 stk. i en slikt beger,og ligger rundt 20-25kroner for ett slikt beger..
E.P.butikkene fører disse i minst to forskjellige typer..(samme type eske,men forskjellige typer hus inni eskene)..,og str. på husene er i forskjellig str.mix i hver eske..

En annen ting jeg har lagt merke til er at når en gir disse eremittene større hus,så har de en evne til å "poppe opp" i str.., og da kan de bli noen skikkelige"dozere",når de brøyter seg vei gjennom karet,og jo større eremitt/skjell,jo mere knekker/hvelver de ned på korallene i karet,så synes selv disse dyrene er "kjekkest" som små jeg,om en absolutt må ha slike..
Gammel 26th November 2009, 15:41   #3 (permalink)

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Norge (Hareid)
Meldinger: 21

ok. men er det ikke sann att vist dei ikke har noen skall å skifte\vekse so dør dei?
Andrè er offline   Svar med sitat
Gammel 26th November 2009, 17:06   #4 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av Andrè Vis post
ok. men er det ikke sann att vist dei ikke har noen skall å skiftevekse so dør dei?
Hm.. tar poenget ditt,men nu hvet jeg ikke helt sikkert hva "normal" levealder er på disse skapningene da,men har hatt en del slike gjennom årene,og ser jo at det "ryker med" en og annen innimellom,og dette kan jo også skyldes at de kan ryke i tottene på hverandre innimellom..
Ikke alltid like fredelige mot hverandre disse dyrene..,og har lempet nedi noen større hus til de en og annen gangen,uten at jeg direkte kan si de blir noe fredeligere av den grunn.
Har vel også litt å si hvor mange en har i forrhold til str.på akvarie,samt mat tilgangen også skulle en tro..
Det er vel ikke alle sorter som vokser like mye heller,og om det er forskjell i lynnet på de enkelte sorter,kan jo også hende.
I stuekaret mitt lempet jeg oppi 10-15 stk,for ett godt år siden,og uten at jeg har fintelt de,så mener jeg at over halvparten fortsatt krabber rundt oppi det karet,ett års tid etter..
De er jo ikke "evigvarende",så ønsker en å ha noen av disse oppi karet over flere år,så må en vel forberede seg på å suplere litt i etterkant,tror jeg,og med tanke på skjell,så kan de jo "gnaffse"i seg større sneiler,som de bruker skallet av i etterkant,og denne gnaffsingen mot sneiler,tror jeg de vil gjøre uannsett om du hiver oppi noen tomme Europris skall uannsett.

Kan foresten hende du eventuelt kan finne egnete skjell til de på en slik "hobby" butikk også,da skjellene brukes som nevnt tidligere en del til dekorasjoner rundt om..
Hørte foresten om en som fikk en Eremitt til å gå i en plastbruskork her i Norge..

Sist endret av Knut-Arne Berg; 26th November 2009 kl 17:09.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 26th November 2009, 18:22   #5 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Hadde en litt stor eremitt som tok til seg et kjempeskjell som han absolutt skulle ha. Skjellet var vel ca 7cm, det gamle skjellet hans var ikkje mer enn 2-3cm. Trygt å si at han oppgraderte kraftig på størrelsen ja. Problemet var jo å dra med seg dette store skjellet, han satt støtt og stadig fast og brukte gjerne en hel dag på å klatre opp på en stein. Eremitten døde etter et år med dette skjellet, trolig pga. utmattelse.
Gammel 4th December 2009, 17:46   #6 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard Sv: Enda en noob :P

Jeg må bare få legge inn en liten kommentar. Jeg hadde 3 eremitter i mitt forrige kar, den ene eremitten slngte skallet sitt og låp rundt naken i en periode, så døde den.

Hvor for kler de av seg når de ikke har nye hus ? og selger de løse skall ? eller noen som her slike ? tenkte å kjøpe noen slike kreps dyr snart .
men nå var jeg visst i en annen sin tråd...
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 4th December 2009, 19:13   #7 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

så lenge de spiser så vokser de, er det ikke plass så er det ikke plass, har to eremitter som ble kjøpt inn i oppstart som ikke har bytta enda og de har slitt hull i husa sine, ser den hvite kroppen når de kryper rundt, vet ikke om de har merka det enda, men butterflyen er umåtelig interresert når den svømmer forbi etter noe spiseli
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 4th December 2009, 20:13   #8 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427

huff nei sånt vil jeg ikke ha i karet mitt - jeg orker ikke å se at de sliter seg i hjel og dør. Jeg liker merkelige ting og litt ekle ting, men ikke slikt som begår selvmord. Men om jeg har en eneste og noen skall ekstra - det ligger en euro pris på midtun
Kari H er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skall til eremitter?? Bjorn78 Ny til Hobbyen 5 21st May 2008 22:14
eremitter!! Nagel Selges 15 10th May 2006 17:25
eremitter svein Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 18 21st October 2005 19:19
Eremitter Rusky Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 6 11th June 2004 00:08
Turboer og eremitter Rusky Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 7 19th March 2004 23:36