Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2nd February 2010, 19:05   #111 (permalink)
Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 155
Standard Sv: Enda en nykommer

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
hm jeg var kanskje litt kjapp jeg. har aldri handlet noe fra utlandet untatt amazon så jeg følte meg litt usikker. Dessuten betalte jeg for at det skulle leveres inn i stuen min.
Det ble det ikke. Jeg betalte 26.000 for hele pakken. Jeg syns ikke det var verdt pengene sånn sett. Jeg skulle nok gått til utlandet jeg og, jeg måtte jo betale bærehjelpe i tillegg. Du sparte nok endel da..Det var bra..
kommer på 18000 inkl. moms og frakt ... min lokale butikk skulle ha 28800-,
seeker er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd February 2010, 08:29   #112 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427

Jeg er ikke bitter Men til mitt forsvar så hadde jeg ikke funnet noe forum på det tidspunktet og jeg ringte rundt.
pokker pokker
Dessten får du sikkert service hvis noe er feil. Du er heldig du.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd February 2010, 13:30   #113 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Jeg er ikke bitter Men til mitt forsvar så hadde jeg ikke funnet noe forum på det tidspunktet og jeg ringte rundt.
pokker pokker
Dessten får du sikkert service hvis noe er feil. Du er heldig du.
Er vel tvilsomt om jeg får god service , har jo bestilt fra en nettbutikk i tyskland , spørs om ikke jeg gir blaffen i service , og kun benytter meg hvis noe blir ødelagt innen rimelig kort tid ...men dette er vel bakdelen med å bestille fra utlandet ,,men de 8-10.000 jeg sparer er verdt en hel del trøbbel .
Gammel 4th February 2010, 09:12   #114 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427

Så er det ikke sikkert at det blir noe trøbbel, andre har slikt kar og er veldig fornøyd.
Mitt har vært litt trøblete siden den pumpen gir sterke vibrasjoner i hele systemet og skummeren blir ofte dyttet ut av " posisjon " slik at det kan komme både for mye vann inn ( fyller seg med vann og renner over ) eller den får ikke nok vann og slutter derfor å skumme.

Husk en ting. hvis du av noen grunn må løse ut returpumpen så ha masse håndklær rundt for min erfaring er at det står et slags trykk inni der selv om alt er slått av.
Vannet renner ikke tilbake i sumpen med det blir stående endel vann som kommer ut i høyt tempe. 3 badehåndklær skulle holde, ellers rennes det ut i skapet og kommer ut på guvel ( helst under kabinettet via hullet til ledningene )
Jeg har demontert noen ganger for å prøve forskjellige underlag for å dempe vibben.
også tar det 2 uker for pumene er innkjørt og de bråker normalt litt i starten.
Den jeg har i sumpen er helt stille og er jo samme type pumpe.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 14th February 2010, 11:12   #115 (permalink)
Member

Hvordan setter man opp karantene kar for behandling av sykdom ?

Kjøpte meg et 60 liter kar igår pga. parasitter på kirurger , litt usikker hvilke .

Burde jeg tatt vann fra hovedkaret , eller ihvertfall delvis ??

jeg laga 60 liter "nytt" vann og lot dette blande seg med salt noen timer , og hadde i medisin "PUNGTOL 1000" som skal virke mot parasitter .

etter noen timer med fisken her , ble de akutt dårligere , og 2 stk. døde fort , den 3. fikk jeg tilbake til hovedkaret og ser veldig fin ut nå , spiser og svømmer som normalt ..

Jeg hadde sirkulasjon , og en pumpe med svamp og filtervatt , ingen skummer , eller UV.

Men spørsmålet er :Hvilket vann skal man bruke i et slik medisineringskar/karantenekar ,,nyblanda , eller vann fra hovedkaret ..
Gammel 14th February 2010, 11:30   #116 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

Sitat:
Opprinnelig postet av seeker Vis post
Hvordan setter man opp karantene kar for behandling av sykdom ?

Kjøpte meg et 60 liter kar igår pga. parasitter på kirurger , litt usikker hvilke .

Burde jeg tatt vann fra hovedkaret , eller ihvertfall delvis ??

jeg laga 60 liter "nytt" vann og lot dette blande seg med salt noen timer , og hadde i medisin "PUNGTOL 1000" som skal virke mot parasitter .

etter noen timer med fisken her , ble de akutt dårligere , og 2 stk. døde fort , den 3. fikk jeg tilbake til hovedkaret og ser veldig fin ut nå , spiser og svømmer som normalt ..

Jeg hadde sirkulasjon , og en pumpe med svamp og filtervatt , ingen skummer , eller UV.

Men spørsmålet er :Hvilket vann skal man bruke i et slik medisineringskar/karantenekar ,,nyblanda , eller vann fra hovedkaret ..
umm, trenger vel sterk strøm mot overflaten for lufting av vannet. Men ang spørsmålet ditt så er det vel om å gjøre å ha så rent vann som mulig, men også sammme parametre som i hovedtanken din, stabilitet som jeg har forstått er viktigere enn perfekt her og dårligere der om du forstår hva jeg mener.
Her er noe som funker i teorien
Hvor sterkt er uv lyset?
Sett en pumpe i hovedkaret > pump vann inn i det refuget > vannet som du enten må borre hull til eller ha overrennings boks skal gjennom uv filteret før det renner tilbake i hovedtanken. Pumpa må strupes slik at du ikke får mer vann enn uv lyset sikkert greier å hanskes med. Det hjelper ihvertfall på parametrene.
Ellers så er det jo en patentert løsning som garantert tar livet av alt som måtte finne på å leve og bli med gjennom. Men det krever høyfrekvent sveisetrafo, to biter titan og litt arbeid med pvc og silikon for å få tett. Sitter selv å lukter på noe slik.
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 14th February 2010, 11:42   #117 (permalink)
Member

Standard Karantenekar

Jeg hadde ikke UV i karantene karet , pga. på medisin flasken står det at man skal stenge skummer og evt, UV lys , men har en 24w uv lys " green killing machine" i hovedkaret , denne skal ta inntil 400 liters kar , og karet mitt er 180 liter nå , men får 430 liter levert til uka nå .

Ang. nytt kar .

jeg har bestilt et aqua medic anthasia 120 , dette er et 430 liters kar med blue reef 1000 filter unit/sump innebygd i møbelet.

Jeg har bestilt 20 kg levende sand , og 20 kg vanlig aragonit , dette har jeg bestilt sammen med karet , i tillegg har jeg vel 15 kg/liter sand i det eksisterende karet som kan brukes.

Bør jeg bruke noe av de 160 literene med vann som jeg har , eller bør jeg lage alt nytt..jeg kommer til å flytte over ca 25 kg. innkjørt LS og kjøpe ca 15 kg. innkjørt LS + at jeg har en 7-8 kg. keramisk stein som er kjøpt fra korallen.no

Vil gjøre flytte perioden så raskt som mulig , da det vil være kaos i stuen her med 2 møbelakvarier oppsatt .

Tar imot tips.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are