Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th June 2009, 18:49   #1 (permalink)

Medlem siden: Jun 2009
Sted: stavanger
Meldinger: 7
Standard hjelp og råd

Hei alle sammen.

Trenger desperat hjelp. Jo flere jeg snakker med jo vanskelige blir dette…

Jeg skal sette opp et større akvarium i veggen mellom stue og kjøkken. Skal ha sump i kjelleren. Ønsker ikke å lage for bred vegg så jeg tenkte en størrelse på 220 x 55 x 70 lbh. Da vil 20 cm av lengden være skjult slik at overflow og tilførsel kan være skjult.

Ønsket er å ha fisk og koraller men ikke for mye stein...

Det er her forvirringen kommer… hvilket utstyr skal jeg velge og hva er et ”must”. Av lys hadde jeg tenkt 3 x 250w pluss T5 som kan dimmes og styres av timer.. Noen hevder det er overkill mens andre sier det er et minimum…!

I valg skummer og annet utstyr til sumpen er jeg like rådvill…

Kan noen hjelpe meg videre?
jasi er offline   Svar med sitat
Gammel 25th June 2009, 20:07   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Sv: hjelp og råd

Klart vi kan! :-)

Belysningen høres bra ut så lenge den passer med bredder og lengder du ser for deg på akvariet. Dimming er sikkert kjekt men ikke noe 'must'.

Det er mye individuelle forskjeller på lampene og, så det er verdt en liten undersøkelse på hva som finnes på markedet.

Sumpen, der er det bare fantasien som setter begrensninger. Du trenger returpumpe, skummer, varmekolbe. Blir det varmt i stuen kan du vurdere å øke vannvolumet i kjelleren eller kjøpe kjøler.

Siden du ikke ønsker så mye stein i karet ville jeg heller plassert mesteparten i sumpen, det funker bra. Ikke tilrådelig å kutte ned på anbefalt menge levendestein. (Den er der for filtrering mere enn for dekorasjon).

Skummer, der ville jeg undersøkt Deltec, ATI Elos, eller Bubble Magus om du skal ha billig og bra. Overdimensjoner den.

Returpumpe: Finn en som klarer 5-10 ganger vannvolumet ditt i timen med den høydeforskjellen du skal ha. Merkene som går igjen på forumet er mest deltec, men også Iwaki og Royal Exclusive, og sikkert flere. Se litt på støy og. Dette blir noe av det viktigste, i og med at du skal ha sumpen en etasje ned.

Generelt går det ann å finne en del bra brukt utstyr og. Undersøk og les litt om refugium også!

Spør gjerne om spesifikke ting. Lån eller kjøp noen bøker og bruk search funksjonen her masse :-) Lykke til med noe som høres ut som et flott prosjekt. Og gå på besøk.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 25th June 2009, 20:10   #3 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Og den siste viktige tingen er sirkulasjon i hovedkaret.

Enkeltpumper, gjerne tunze eller vortech. Finnes også rimeligere alternativer.

Alternativt wavebox eller 'surge devices'...

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 25th June 2009, 21:09   #4 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299

Lite tips: Har sjøl hatt ett sånn oppsett før, trur du skal vurdere om du vil gå ned litt på høyden. Mitt kar var ikkje meir enn 50cm høyt, og det var rimelig knotete å drive vedlikehold oppi der. og da måler eg litt over 190cm fra strømpelesten. bare en tanke..
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 26th June 2009, 13:34   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Siden du skal bruke akvariet som rom indeler ville jeg definitivt gått for et skjult pumpesystem, tenker nå på Ocean motion eller tilsvarende. Med et slikt system står punpem utenfor akvariet og du vil kun ha rør som stikker opp eller ned der du ønsker å ha sirkulasjon. Rørene kan lett skjules ved å lime på sand eller stein på dem.
Når det gjelder mengden lys så kommer det an på hva slags koraller du ønsker å ha i akvariet ditt. med lyset du nevner kan du ha begge deler, men du vil kanskje ikke få den heftigste utfargingen på de mest lyskrevende korallene.
Jeg ville ikke gått ned på høyden på akvariet, om det skal vise seg at du får problemer med å komme oppi skaff deg en liten krakk eller senk akvariet. Jeg ville heller om mulig økt dybden på akvariet litt. Husk det der dybden som vil gi deg perspektivet.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp!! Hva bor inni den ls min?? Elin Hjelp til ID 9 19th August 2008 20:24
Hjelp! Linnemor Tropiske Koraller 7 16th October 2007 10:35
Hjelp! Linnemor Kjemien i akvariet 17 22nd June 2006 01:41
HJELP!!!!!!!!!!! leffi Plager, Skadedyr & Parasitter 18 21st December 2005 21:38
hjelp! kristian Akvariet 35 28th December 2004 23:16