| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Jeg holder på å jobbe med en roman. Den handler i liten grad om akvariefisker, men ved en anledning skriver jeg om en klovnefisk som er forlenge på land. Eksperten i butikken oppdager klovnefisken på gulvet og vet ikke om livet står til å redde. Det jeg lurer på er hva eksperten foretar seg når dette skjer. Er det bare å løfte fisken tilbake i akvariet og håpe på det beste, eller bør man skille fisken fra andre fisker, tilsette noe i vannet som kan hjelpe den, endre temperaturen eller helt andre ting? Her trenger jeg fagkyndig hjelp.
Helt konkret, hva gjør eksperten som oppdager en klovnefisk på gulvet? |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Min første innskytelse ville ihvertfall være å få den i vann, gjerne i et eget kar for ikke å bli plaget av andre fisk mens den (forhåpentligvis) kommer seg, og gjerne i et mørkt kar for ikke å stresse fisken ytterligere
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Støtter meg til Mack.
Viktig at fisken kommer i det samme "vannet" som den var i (ingen tillsettninger) og gjerne for seg selv i en mørk tank eller bøtte. Dette senker stress nivået til fisk generelt under frakt også. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvis fisken ligger på tørt land og spreller vil jeg tro den blåser en lang marsj i hva slags vann den havner i
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
I slike tilfeller er det tiden som er kritisk. Få den i vann, helst med fuktige hender, så fort som mulig og helst tilbake der den kom fra.
Hva som var årsaken til at den hoppet ut av karet er ikke godt å si, men den kom antagelig fra et kar der den kunne trives. Er det en egnet sump i nærheten kunne det ha vært førstevalget. Tor |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
avhengig av hvor lenge den har ligget, men dersom den ikke "puster" for egen maskin kan det ikke da være en idé å bevege fisken i vannet for å hjelpe til vanngjennomstrømming gjennom gjellene.....???? (siden munn til munn hjelper dårlig på fisk.............
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
maxijet til munn fungerer vel bra. hehe
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Nå begynner vi vel å nærme oss grensen for hvor mye den gjennomsnittlige akvaristen vil gjøre for å redde fisken sin....
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Må si meg enig :-)
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Tusen takk for verdifulle tips. Jeg går for at ekseperten henger et ynglekar i det store akvariet og slår av lyset. På den måten er fisken beskyttet for andre fisker, den kommer i det samme vannet og slipper det stressende lyset. For det finnes sånne ynglekar som er til å henge på kanten ikke sant?
|
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| klovnefisk egg | Endre | Tropisk Oppdrett | 23 | 3rd December 2009 09:13 |
| Klovnefisk | Linnemor | Kjøpes | 0 | 23rd February 2007 13:46 |
| TS: Klovnefisk i Haugesund | janbanan | Selges | 0 | 28th October 2006 13:11 |
| klovnefisk (occelaris) | marianne | Ny til Hobbyen | 3 | 30th September 2006 08:44 |