Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5th June 2009, 21:05   #1 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 19
Standard Rowa phos

Har fått meg en pakke rowaphos. Har nå lagt litt i et rør som jeg kan koble pumper til. Filterwatt i begge ender slik at det holdes på plass.

Det som skjedde var at vannet ble veldig brunt. Ser ut som rust på en måte. Testet det heldigvis i en bøtte. Er det slik det skal vere? Bare å skylle gjonnom litt, og oppi akvariet med det?
Truls er offline   Svar med sitat
Gammel 6th June 2009, 10:59   #2 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard Sv: Rowa phos

Rowaphos har desverre den virkningen at vanne blir rust brunt. Men det er ikke noe farlig... det vil legge seg på bunnen etter hvert.
Rowaphosen skal heller ikke skylles før bruk.

Gammel 6th June 2009, 11:18   #3 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Og..virker best/lengst.. ved å brukes i ett filter,a-la Deltec,s 509,hvor mediet"mulmer/koker"svakt inni filteret,ved hjelp av en liten sirkulasjonspumpe(mediet skal bare være i svak bevegelse inni der)
Kan også brukes i en "sokk/filterpose",som plasseres f.eks.ved ett pumpeutløp..,men da må en "gna"sokken/posen hver dag.
I sistnevnte tilfelle..er det ikke så effektivt/må skiftes oftere,enn om du benytter ett tilsvarendes filter a-la 509.
Hvor mye medie pr.100 liter,står i medfølgende bruksanvisning i fosfatbokksen,men begynn alltid med lavere dossering,da korallene må tilvennes dette,og for raske svingninger i verdiene,kan medføre RTN!
Da tror jeg det meste er nevnt ja..
Gammel 6th June 2009, 12:28   #4 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 19

Takker for svar.

Har ikke noe serlig po4 i vannet, men så en del alger begynner smått og sette seg på sideveggene, så hvis det kan hjelpe/forebygge hiver jeg bare fiterrøret oppi med en litren sirkulasjonspumpe.

Får bli reaktor senere.
Truls er offline   Svar med sitat
Gammel 6th June 2009, 13:10   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

LITT po4 er ikke farlig , faktisk hadde ingen fosfat i det hele tatt mye verre.Så har man ikke målt og er sikker på at man har for mye po4 , skal man være litt forsiktig med bruk av absorber.Litt alger vokser det uansett , hvis algeveksten stoppes totalt med hjelp av absorber , vil jeg si man har overdrevet...PLAGSOM vekst av uønskede alger derimot har ofte sin orsak i for høye fosfatverdier , ja.
mvh
Thomas
Gammel 6th June 2009, 17:23   #6 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Produsenten sier faktisk på hjemmesiden at den kan skylles, samtidig som det står på pakken(?) at den ikke skal skylles. En kan jo bli forvirret av mindre...
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 7th June 2009, 23:53   #7 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Syntes også jeg kunne huske at det sto det på pakken

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are