Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 5th February 2009, 12:36   #1 (permalink)

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 19
Standard Første saltvannsakvarium! HJELP! :)

Hei,

jeg har en drøm om å skaffe meg mitt eget akvarium. Har hatt ferskvann tidligere, men vil nå prøve det som ser virkelig spennende ut; saltvann.

Har ingen store planer om masse teknisk elektriker/rørlegger-arbeid, men vil ha et passe stort akvarium som jeg kan ha i stuekroken og så kan man jo heller utvide etterhvert når man har litt mer erfaring.

Har vært en del på en butikk i Oslo og fått tips, og fikk i dag et konkret tilbud:

Deltec 250 l komplett kompakt akvarium
Sirkulasjonspumper 9000 l/h (2x4500)
10x snegler / 10x eremitter
Levende Stein (40kg)
Vann, sand
Kalk
MarineLab

Fikk en pris på 32 000,-

Er det noen som har noen kommentarer på innholdet her, evt. noe som burde vært bedre, eller noe jeg kunne spart på. Akvariet koster 20 000 alene. De anbefalte at jeg ikke hadde kalkreaktor, fosfatreaktor og gassflaske før jeg evt. ville ha litt flere duppeditter. Høres greit ut for meg egentlig.

Noen innspill her? Jeg er helt ny på saltvannsakvarium. Hjelp mottas med STOR takk!!
Abradinho er offline   Svar med sitat
Gammel 5th February 2009, 13:18   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Sv: Første saltvannsakvarium! HJELP! :)

Uten å kjenne akkurat det karet... Deltec er god kvalitet, mercedesen kan du si.

Mulig du kan spare litt på levende stein, 25-30 kg kan godt holde.

Du kan også se på om du skal ha RO/DI (for vannbytter og erstatning av fordampet vann) og blande vann selv.

Hva slags belysning er det med?

Ellers tips til ting å studere i starten:

- Hvordan skal du ordne erstatning av fordampet vann, tenk ferier, oppbevaring av vann osv. og.
- Se litt på oppstart og hvilken rekkefølge ting bør gjøres.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 5th February 2009, 16:38   #3 (permalink)

Takk for svar!

Belysning som følger med er 2x39w og 2x24w (T5 tror jeg han kalte det). Sånne lysrør som visstnok skulle gi ca. dobbel effekt i forhold til "metall(something)...?".

Smart poeng med vannbytte ja, hvor ofte bør man skifte vann? Tenker du at det kanskje kan være lurte med en pumpesak som pumper ferskvann opp i karet? Hvor mye koster slikt? (Finnes sikkert mye forskjellig, men sånn ca. for en nybegynner?)

Hvor lenge kan man dra på ferie med et slikt akvarium? Da tenker jeg hvor lenge det kan stå uten å få tilført nytt vann, mating kan man vel få en fòremaskin til å ordne.

Og èn ting til, er det bedre med en elektronisk måler til ph, nitrit, etc.? Får man noe brukelig til en 1000-lapp, eller koster det mer? Det beste hadde jo vært å koble til pc'en, men det koster vel flesk....

Abradinho.

Sist endret av Abradinho; 5th February 2009 kl 16:41.
Gammel 5th February 2009, 17:34   #4 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Har ingen store planer om masse teknisk elektriker/rørlegger-arbeid, men vil ha et passe stort akvarium som jeg kan ha i stuekroken og så kan man jo heller utvide etterhvert når man har litt mer erfaring.
Man kan klare seg uten all teknikken i begynnelsen (Første 2 måndene)
Personlig så ble jeg utrolig lei av å gå med bøtter og styre å stelle. Det ble mere som en halv dags jobb hver dag.. liten glede i det til slutt.

I bunn og grunn så lærer man mye mere ved å sette seg inn i både kjemi/teknikk og grundleggende vedlikeholds rutiner. Det gjør oppstarten din så utrolig mye enklere.
Da reffererer jeg spes til biten som har med erstatning av fordampet vann. Prioriter en plan på hvordan du ønsker og ha det og få dette inn i systemet ditt først som sist

Sitat:
Belysning som følger med er 2x39w og 2x24w (T5 tror jeg han kalte det). Sånne lysrør som visstnok skulle gi ca. dobbel effekt i forhold til "metall(something)...?".
Lyset og sirkulasjonen din avhenger helt og holdent av hva du planlegger å ha i karet ditt. Men du klarer deg fint med 102w hvis det er enkle arter som ikke krever spes lys for å vokse å trives.

Gammel 5th February 2009, 18:26   #5 (permalink)

Ja, jeg har forstått at det kan være lurt å planlegge en del(!) før man starter... Men det passer meg egentlig bra. Liker å fundere, planlegge og glede meg til oppstarten. Har ikke noe veldig hastverk.

Men for å være helt ærlig synes jeg Akvariemagasinet tar litt hardt i med 20 laken for Deltec-karet. Så at Aquamedic Percuna(?) 90 kostet 9990,- et sted på nett, og det er like stort. Er det mye forskjell i kvalitet her?? Er det andre steder som er å anbefale? De virket veldig proffe der, men vet ikke hvordan de er på pris.

Og finnes det andre alternativer hvis man vil ha kompaktakvarium (altså ikke ombygd ferskvanns, hvis jeg forstår det rett) som ligger nærmere 10 enn 20 000?
Gammel 5th February 2009, 22:44   #6 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
Men for å være helt ærlig synes jeg Akvariemagasinet tar litt hardt i med 20 laken for Deltec-karet. Så at Aquamedic Percuna(?) 90 kostet 9990,- et sted på nett, og det er like stort. Er det mye forskjell i kvalitet her?? Er det andre steder som er å anbefale? De virket veldig proffe der, men vet ikke hvordan de er på pris.
Jeg syntes ofte man betaler litt mye for navnet når det gjelder Deltec. (selv om det er god kvalitet)

Man kommer langdt lavere hvis du setter opp ditt eget kar.

F.eks:

Helglass float, 250L 100x50x50 får du for 1600Nok

Sump 63L 60x30x30 500Nok

Møbel kan du helt sikkert finne på Ikea for under 1000Nok

Tunze - Comline DOC 9005 skummer 1993Nok sammen med ekspansjons pakken blir det vel rundt 2200Nok.

Sirkulasjon ville jeg ikke vært i tvil om Tunze 3-4 Tunze nano stream 6045 pumper. 2700-3500Nok

Overrenningsboks 1000Nok

Retur pumpe: Eheim 1048 600 l/t med pvc 1000Nok

Nivåføler: TUNZE Osmolator Universal 3155 1600Nok

Magnetventil: 500Nok

Skulle bli rundt 13000Nok.

Da har man ett utgangs punkt hvertfall.

Produktnr: 10111

Gammel 6th February 2009, 00:13   #7 (permalink)
Junior Member

Ken M sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Mysen
Meldinger: 52

Bruker selv aqua medic percula 90 karr og er utrolig fornøyd.
Karret med utstyret var et knapt år gammelt og jeg fikk det til 6000,- va rogså oppgradert lys på det.
Har også satt inn 3 stk klere sirk.pumper-karret har fungert veldig bra i snart 5 mnd.
Mener det er øitt overpris å gi over 30 tuen for det deltec karret-
Ken M er offline   Svar med sitat
Gammel 6th February 2009, 01:25   #8 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

Roy på akvariemagasinet tar blodpris for disse karrene. Dra heller til jan holt og snakk med de. Jeg kan garantere deg at både du og lommeboka er tjent med det!!
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 6th February 2009, 03:48   #9 (permalink)
Junior Member

Ken M sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Mysen
Meldinger: 52

Eller kontakt dahls dyrerike i Moss, de kan/kunne ihvertfal skaffe aqua medic karr til en grei pris.
Ken M er offline   Svar med sitat
Gammel 6th February 2009, 08:56   #10 (permalink)

Sitat:
Opprinnelig postet av Tage Vis post
Man kommer langdt lavere hvis du setter opp ditt eget kar.
Jeg ble STERKT anbefalt å IKKE sette opp mitt eget akvarium, fordi jeg da kom til å bruke så mye ekstra tid og penger på å få akvariet opp å gå at det var like greit å kjøpe et kvalitetskar med en gang.

Noen som har noen synspunkter på det?

Ta hensyn til at jeg er ganske fersk og ikke har den erfaring som mange selvbyggere her har....

Vidar.

Sist endret av Abradinho; 6th February 2009 kl 09:02.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mitt første saltvannskar! :D sailfish Akvarie under utvikling! 5 3rd February 2009 20:25
mit første salt vanns kar night767 Ny til Hobbyen 5 13th August 2008 11:56
saltvannsakvarium Kjetil Kjøpes 0 16th September 2007 17:14