Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 3rd February 2009, 21:08   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jan 2009
Meldinger: 33
Standard RedSeaMax 130!

Hei!
Jeg har avtalt å kjøpe et RedSeaMax som jeg skal henta til fredag!
Dette blir mitt første saltvannskar, så ønsker derfor så mye hjelp jeg kan få

Karet ble spesialbestillt uten topplokket fordi eier ønsket bedre belysning. Derfor er belysninga 1x250W MH + 2x24W T5 Dette burde tilfredsstille en del koraller vel? Det følger også med to sirkulasjonspumper, varmekolbe og skummer.

Hva er det første jeg bør gjøre?
sailfish er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd February 2009, 21:23   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Sv: RedSeaMax 130!

Tipsene jeg kommer på i farten...

uten å kjenne readsea max og om den har sump eller ikke osv. Tenk på plassering, hvordan du skal ordne vannpåfylling, hvordan du skal ordne tilsetningsstoffer om du skal ha koraller.

Bland vann og salt, og dagen etter kan du ha i LS og så sand. La det stå slik et par uker og ha i noen nyttedyr, uke til kan du ha i koraller og så ganske snart gjerne fisk. Om du måler verdier kan du kanskje kutte ned på den tiden litt på fisk og koraller.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd February 2009, 21:24   #3 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Husk å gjøre deg kjent med hver art og leser litt om dem før du har de i karet... det gjelder alt, fisk, nyttedyr, koraller osv osv.

Gammel 3rd February 2009, 23:57   #4 (permalink)
Junior Member

Jeg skal kjøpe skikkelig godt innkjørt LS som kommer rett i saltvann når jeg kommer hjem. Trenger jeg å vente like lenge da? Før jeg drar til Moss for å hente akvariet, LS og sand tar jeg å henter opp ca. 150 L saltvann rett uttafor brygga her, for så å la det stå med ei sirkulasjonspumpe i en 200 L dunk inne i leiligheten for å bli temperert. Da kan steinen jeg kjøper fra Moss, som kommer rett opp av akvariet til selger, komme rett i temperert saltvann når jeg kommer hjem. Er ikke mye som dør på steinen da vel? Turen fra Moss til Langesund tar vel ca. 1,5 time.

Og ang. fisk så har jeg ikke planer om å holde så ekstremt mange. Skal nok prøve å få til et fint korallakvarie først og fremst, så får jeg heller kjøpe fisker etter hvilke koraller jeg skal ha
Skal i hvertfall ha 2 Occelaris (nemoer)
Og så har jeg lyst på en Clown Goby Green, 1 frefish eller to og 1 Yellow Watchman Goby Går det greit å ha to Gobyer i samme kar? En blenny hadde også vært ganske kult.
Gammel 4th February 2009, 08:42   #5 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Som nevnt ville jeg ventet slik jeg skrev om en ikke har testsett, da testsett for nitritt spesielt. Om du måler så kan du muligens la det gå raskere. Uansett er den tiden god å bruke på å lese litt, kanskje sjekke ut et par bøker eller sjekke forumene masse.

Beginner FAQ: The Nitrogen Cycle

Fishkeeping - Fishless Tank Cycling and Avoiding New Tank Syndrome - General Guides - Articles

Puffernet >>>Nitrogen Cycle

Gobier, det skal stort sett gå bra å ha to med mindre du har to hanner av samme art.

Det er mange fine blennier, denne liker jeg godt f.eks: Ecsenius lineatus

Blennies / Kvabber

Gammel 4th February 2009, 17:47   #6 (permalink)
Junior Member

Jeg holder på med Cory-oppdrett, så har nitritt-test. Jeg la denne tråden inn i "Ny til hobbyen" fordi jeg jo er ny på saltvann, og siden jeg ikke fant noe annet sted jeg burde legge tråden om mitt kar.

Jeg hadde også planlagt et saltvannsoppsett med 450 liter hovedtank og 160 liter sump ned til hver minste detalj, før min familie og undertegnede fikk beskjed om at det ble forsinkelser på det nye huset vi skulle bygge. Fant da ut at det kanskje ikke er så smart å plassere et akvariesystem på 600-700 kg på gulvet i 2. etg. i et over 100 år gammelt hus Derfor går jeg for et mindre kar. Har egentlig det meste av teorien om vannkjemi o.l. inne, men trenger litt hjelp til oppstart av et såpass lite akvarie i forhold til det jeg hadde planlagt; dvs. det praktiske ved oppstart.

Har også refraktometer om noen lurer på det. Eneste testene jeg må få tak i for øyeblikket er Ca og Mg. Må Ca- og Mg-verdiene være riktige med en gang for at ikke smådyra i LSen skal dø? Bør ikke Ca- og Mg- verdiene i sjøvann være riktige?

Og så har jeg et lite problem. Jeg har ingen sirkulasjonspumpe, men skulle gjerne ha lagret 150 L sjøvann i en dunk fra torsdag til fredag når jeg kommer hjem fra Moss. Dermed har jeg ferdig temperert og blanda saltvann som jeg kan ha i akvariet med en gang jeg kommer hjem, og LS kommer rett i akvariet etter den 1,5 timer lange turen. Men hvordan kan jeg holde sjøvannet friskt nok i dunken uten å bruke sirkulasjonspumpe? Er som sagt snakk om å lagre vannet i ca. 24 timer.

Håper noen kan hjelpe meg.
Mvh,
Tom-André

Sist endret av sailfish; 4th February 2009 kl 17:56.
Gammel 4th February 2009, 18:26   #7 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Ca og Mg er ikke så viktige i starten, annet enn at det er en sammenheng mellom dem og KH som bør være litt riktig, men stort slingringsmonn der og. Så ikke noe å bekymre seg over....

Etterhvert for korallene så blir det Ca, Mg og KH som blir viktige å måle.

Sjøvannet skal stå seg helt greit uten sirkulasjonspumpe.

Gammel 4th February 2009, 23:07   #8 (permalink)
Junior Member

Jeg ser at de fleste bruker reversert osmosevann, men er det EGENTLIG nødvendig i Norge hvor vi har så rent å deilig vann? Men seff, om noen har et RO-system til 4-500 kroner å selge så si ifra
Gammel 5th February 2009, 08:19   #9 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av sailfish Vis post
Jeg ser at de fleste bruker reversert osmosevann, men er det EGENTLIG nødvendig i Norge hvor vi har så rent å deilig vann? Men seff, om noen har et RO-system til 4-500 kroner å selge så si ifra
Det går kanskje bra i Langesund om vinteren ihvertfall. Men vannet i Norge er ikke like rent overalt...

Ang. belysning som snakkes om i andre forumet. Så kan du for å spare noen kroner på strømregningen sikkert redusere lystiden på hqi lampen litt i forhold til normalt. Så har du sterkere lys på litt kortere tidsrom, funker det og.

Gammel 5th February 2009, 14:39   #10 (permalink)
Junior Member

Forslag til hvor lenge jeg bør ha på metallhalogenet?
Hva er "normalt" a?
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are