| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har hatt ett 200l kar oppe og gått i straks ett år. Kjøpte innkjørt stein. Problemet har vært alger. Først kom de brune, når de gikk vekk kom det grønne trådalger og de har jeg fortsatt. 3-4 vm lange over all ls`en. Har hatt en sånn tunze nanoskummer som står er til akvarier intill 200 liter. men har nå fått lånt meg en større skummer beregnet på intill 500 liter. Kan det være att jeg ikke har blitt kvitt algene pga att jeg har hatt en underdimmensjonert skummer? har ikke sump, lys er 150w hqi + 2x39w t5 sirkulasjon er ca 8-9000 l/t og jeg kjører ett utv bøttefilter med aktivt kull. bytter ca 10-20 l ca hver 14 dg. Prøvde for ett par mnd siden under ett vannbytte og plukke ut all ls`en og skure vekk algene i det vannet jeg skiftet ut og da var det pent og se på i ca 14 dg så var det grønne akger overalt igjen. Vannverdiene har også vært bra. hadde litt lav mg men denne er blitt økt. Satte inn den store skummeren for 3 dager siden, vil dette kunne hjelpe eller må jeg bare begynne helt på nytt??? Mener jo att jeg burde vært kvitt algene nå etter 1 års drift.
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hva viser vannverdiene dine da?
Umulig å hjelpe deg med dette før du legger ut vannverdiene dine. Men ja, man burde ha algene under kontroll etter et års drift. Karret mitt er helt alge fritt, det har vært i drift i litt over 3 mnd, og har vell ikke hatt noe alger siden de første 3-4 ukene. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Hvilke koraller har du i karet og hvilke fisker? Forer du mye.?? Du skriver at vannverdiene har vært bra, ka har du målt og hvilke resultater ble det? Grønne trådalger kan man faktisk ha i kliss rent vann uten å bli kvitt de. Når litt av algene dør vil disse avgi næring som resten av algene bruker på å vokse. Koraller eller makroalger som konkurerer om næring i kombinasjon med algebeitende fisk og lite foring kan hjelpe deg langt på vei. Mål også nitrat og fosfat i vannet du driver vannbytte med.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har 1 brun kirug, 1 gul kirug (bare vært der i 3 dager) 2 klovnefisk, 1 filefish,1 damsel, 1 sandvender, 3 eremitter og ei sjøstjerne. hadde snegler men disse ble tatt av en stor zebraeremitt jeg kjøpte. verdiene jeg målte før jeg tilsatte mg var: po4=0 KH=9 MG=1140 CA=390
slamsuger alger når jeg bytter vann og får ut ganske mye løse alger da. Har ikke så mange koraller men har to kenya tree, en sacropyton og en jeg ikke vet navnet på. Samt en liten sps som jeg tror heter acropora eller noe sånn. dette var bare en liten avlegger jeg fikk som hadde røket av men den har vokst litt siden den kom. er sånne små orange prikker på den. Sist endret av froesak; 21st December 2008 kl 12:25. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
- Har du målt nitraten?
- Bruker du osmose til etterfylling? Hvis ikke, har du målt nitrat innholdet i springvannet? - Hvor mye stein har du? Kan nok hende den nye større skummeren vil hjelpe, dersom det forrige var underdimensjonert. Kan jo hende det (ihvertfall i en periode) kan hjelpe å bytte vann en gang i uken også. 10-20 l hver 14 dag er jo ikke mer enn 5-10%. Ville forsøkt 10% i uken en tid fremover. Det samt den nye skummeren kan jo hende vil hjelpe deg. Kanskje du også skulle skaffet deg litt RowaPhos og blandet sammen med kullet i filteret du har. Dette vil redusere evt. fosfat og silikater. Selv om du ikke har målt noe fosfat(PO4), så kan det hende det fortsatt er der...
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Nå er jo alger/makro alger stort sett svært vanlig i de fleste kar. veksten av alger gir deg stort sett en peke pinn på nærings innholdet i biotopen din.
Når du sier du har 0 Po4 så er det lite sannsynlig i og med at dette tilsette hverdag i form av mating bla. Hva slags test har du brukt? Uansett så vil du nok oppleve at kirurgene dine vil beite ned steinene dine over tid. Hviser de noen innteresse for grønnalgene? Når det gjelder skummeren din så er jo dette også alfaomega for utskilling av rest stoffer som til slutt er med på å høyne nærings innholdet ditt. Min erfaring er at produsentene gjerne "bommer" litt på utregningene for antall liter skummeren er bygget for. Så når du får en større så bør du (hvis stilt inn riktig)kunne dra vesentlig mere drit ut av vannet. Gi det et par uker, så skal du nok se det blir noen forandringer |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Har ikke målt springvannet, har borevann selv som jeg bruker nå. Før brukte jeg vann fra vannverket noe også ett par andre jeg kjenner her gjør uten att de har hatt problemer, Har heller ikke merket noe forskjell etter jeg begynte og bruke vannet her. Har ca 35 kg ls Burde jeg kanskje skaffe meg osmose til vannbytte og etterfylling? Kan event rowaphos blandes med det andre kullet i posene eller bør det legges i egen filterpose i pumpen? Hvor mye bør jeg ha i av det. Har skiftet kull ca hver 4 uke. |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Det viktigste tror jeg er å luke manuelt, så ofte du greit kommer til med klypene.
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Hva kullets absorberings evne (tid) gjelder, så er det nok enklest å se på fargen i vannet. Blir det for gult så kan det nok tyde på at kulle er mettet og det er en fare for at det slipper ut det som er tatt opp. 250g per 100L skulle holde i masse vis. Dette avhenger også av hvor mye oppløst organisk avfall som finnes i vannet. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva gjør egentlig et refugium? | janan | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 5th September 2006 08:30 |