| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei!
Kjøpte vann til mitt akvarie idag. Kjøpte ferdig vann fra akvariet på jan holt, så det surrer og går nå. Tenkte å kjøpe litt tester. Lurer på et par ting. -når kan jeg sette inn stein? -hvilke tester burde jeg skaffe først, og hvilke burde jeg holde øye med så fort jeg får inn steinene? |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | ||
|
Administrator
|
Sitat:
Du kan sette de inn nå.... Hvis det er ls som kjøpes hos Jan Holt så skulle det bli enda mindre kultur crash.. Sitat:
De store forandringene som skjer under oppstarten av ett kar vil utgjevne seg etter hvert (få uker). Og i mellomtiden så har du tatt noen vannbytter som vil sørge for at du så og si har de riktige verdiene i karet ditt som du trenger. Det er derimot ikke sakt att jeg ikke bruker tester... I oppstarten: Kjøp ett No3 (nitrat) Refraktometer (salinitet) Jeg mener det etter hvert er ett must å ha: -Ca test kitt (Salifert) -Kh (Salifert) Dette er de testene jeg egentlig føler man trenger så lenge man følger opp regelmessige vannbytter. (helst med syntetisk salt) |
||
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det kan jo lønne seg spesiellt i starten , å måle nitrit før en setter inn dyr.Men med både innkjørt(?) vann OG stein bør også dette være unødvendig.
Men siden du har et ganske lite aquarium , kan det lønne seg å sjekke denne verdien også ved senere anledninger.. Nitrattesten får en jo først etter bruk for ( hvis en ikke bruker vann fra springen hvertfall) etter ei stund. Vann-verdier blir "produsert"(no2 , no 3,po 4) eller "forbrukt"(kh , ca ,mg)og sålenge det er smått med levende i karet , vil det ikke skje stort på noen av delene. Er karet oppe og går , bør en holde øye med de verdiene Tage nevner , jeg bruker å teste magnesium og fosfat i tillegg. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Er selv nystartet saltvanns akvarist.
Karret mitt har vært i drift i ca.3 mnd(har tråd på saltvanns forum, som heter endelig startet med saltvann igjen). Men de testene som jeg bruker ofte og regelmessig er ca, kh, salinitet, dette er tester som jeg bruker 2 ganger i uken. Har alle de andre testene også, men de er ikke ofte i bruk. Den første mnd så målte jeg NO2/3 flereganger i uken også, men de er ikke i bruk lengre. Så kjøp ca, kh, mg, no2/3 da har du tester så du klarer oppstart og drift de første mnd(min mening da). Og kjøp refraktometer. Brukte selv hydrometer den først mnd, funket greit det, men utrolig unøyaktig. Hydrometeret viste 1.025 men den reelle saliniteten var 1.030, fikk skjokk når jeg testet vannet mitt med ny kalibrert refraktometer, og brukte 2 uker på å justere ned saliniteten. Utrolig at jeg ikke mistet noen dyr med så høy salinitet. Så kjøp deg ihvertfall et bra refraktometer |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Og seff Nh3/4 den er viktig i oppstarten.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Har vært gjennom eksakt det samme selv som Ken M forklarer her, og det er ikke alltid det går like bra med slike svingninger. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Her er en kjekk link: Beginner FAQ: The Nitrogen Cycle
Som du ser av linken der så kan innkjøringen variere i lengde. Time (days) i grafen under er altså ikke absolutt. ![]() Og som Tage mener jeg og at du ikke er nødt til å ha noen tester i starten. Du trenger et refraktometer, de er billige på ebay. Om du er tålmodig og venter 2-3 uker fra steinen er satt inn til du setter noe annet inn så trenger du ikke nitritt test. Når det er tid for koraller så trenger du etterhvert Ca, Mg og KH test. Ihvertfall om du har litt mengder, ellers om du ikke har så mye kan du stole på hyppige vannbytter. Om du ellers får noe problemer hvor du mistenker andre vannverdier enn de nevnt hittil er det første jeg ville sjekket Nitrat og Fosfat og så pH. Oppsumert: Gjør du alt etter boka trenger du ikke teste særlig annet enn salinitet fra starten av og så etterhvert Ca, Mg og KH. Men har du litt kroner til overs så er det jo god lærdom i å teste alle de andre og....
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Når det gjelder å måle saliniteten , har jeg lest flere steder om at det er fullt mulig å måle feil med refraktometer også.
Jeg for min del har derfor størst tillit til en sikkelig stor areometer fra TM , som det er vanskelig å mistolke. Eneste bakdelen med den er at den går fryktelig fort sund... |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Det er viktig å huske at romtemp og temp på osmose vannet du bruker under kalibrering er riktig i forhold til produsentens anvisninger. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Tester og tilsetninger | sølvi | Kjemien i akvariet | 6 | 19th January 2008 21:47 |
| Salifert sine tester | Linnemor | Kjemien i akvariet | 7 | 6th March 2006 17:39 |
| Tester ?? | svein | Ny til Hobbyen | 6 | 2nd December 2005 19:46 |
| Hva må jeg tilsetter, og hvilke tester trenger jeg? | Discusion | Kjemien i akvariet | 1 | 14th February 2005 05:54 |