Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 9th December 2008, 21:54   #1 (permalink)

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Oppegård
Meldinger: 17
Standard Nano Saltvanns akvarie

Kjøpte meg et lite saltvannsakvarie på 60 l. Jeg har fylt det med ferskvann også tømt det igjen for å få ut de værste partiklene og støv. Har fylt det opp igjen for å la det stå over natten med pumpe og skummer igang! Lurte litt på:
-hvordan tester jeg burde skaffe?

-Skal fylle det med osmose vann, men hvordan salt burde jeg bruke ettersom jeg skal ha noe koraler?

-Noe annet jeg burde vite om før jeg setter oppi riktig mengde med salt og starter igang med oppstartsfasen?
LarsO er offline   Svar med sitat
Gammel 9th December 2008, 22:17   #2 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Sv: Nano Saltvanns akvarie

Velkommen hit :-)

Flott med konkrete spørsmål.

Tester: anbefaler Salifert eller Elos. Ingen hast med disse, men Nitrat, Ca, Mg og KH test er greie å ha. Om du er usikker på om du gjør ting etter boka eller har problemer kan Nitrit, Fosfat og ph tester og være interessante.

Salt; Det meste er bra nok. Kanskje kjøpt det som er lettest tilgjengelig. Bruker selv Tropic Marine Pro Reef. DD, Instant Ocean og Red Sea er alle gode alternativer.

Har du Levende sten du skal ha i? De kan godt inn en dag eller to etter saltet i vannet. Før du starter er også et godt tidspunkt å tenke litt gjennom hva du ønsker av teknikk, sump osv.

www.saltvannskavariet.no er en god side med konsentrert informasjon i tillegg til forumene her.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 9th December 2008, 22:28   #3 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

ser at du bor på oppegård, du kan jo sende meg en melding hvis du trenger stein, for jeg har noe til overs her...bor på tårnåsen, like ved statoil på kolbotn
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 9th December 2008, 22:42   #4 (permalink)

Takker for rask tilbakemelding:-)

Jeg tenkte å ha inn litt stein ja, og et tynt lag med noe hvit sand, som ikke skal ha noe annen funksjon en utseendet.

På akvariet er det en innebygget sump med pumpe, skummer, uw gjennomstrømning, varmekolbe, (filter er "aktivt kol och kjeramiske ringer"

Tårnåsen ja, jeg holder til på Myrvoll! Kunne nok trenge noe stein etterhvert, så fort jeg får kjøpt meg osmose vann og salt, og latt dette gå litt! Kunne trenge en 5-6 kilo tipper jeg.

Da skal jeg høre litt med butikkene om en av de nevnte saltene=)
Gammel 28th December 2008, 00:20   #5 (permalink)

Har en liten glassrose som har begynt¨å vokse, noen som har noen tips for å få denne fjernet?
Gammel 28th December 2008, 00:26   #6 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 147

Har du noen bilder av akvariet da? Alltid morsomt med bilder

Forøvrig, glassroser kan enkelt fjernes med ett middel som heter Joe's Juice. Du får kjøpt det på bl.a. korallen.no (Joe`s Juice / Korallen.no)

Alt. så finnes det noen gratis metoder du kan forsøke. Det står bl.a. beskrevet noen her:
Pest Anemoner.

Sist endret av Tage; 28th December 2008 kl 09:34.
kimshans er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Kaldt saltvanns akvarie fra AquaMedic Frogfish Akvarie tekknisk 6 13th May 2010 19:23
Sollys og Saltvanns akvarie Frogfish Aquascaping 3 17th November 2007 11:38
saltvanns akvarie sindre Kjøpes 6 8th March 2007 08:58
Mini saltvanns akvarie alex3d Ny til Hobbyen 12 6th September 2006 11:37
saltvanns akvarie sindre Selges 8 6th April 2006 06:25