| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Heisann, har "litt" lyst til å forsøke meg på et lite saltvanns karr. Har et lite juwel karr på "74L" (60x40x30) stående så tenkte kanskje å bruke det.
Har ikke forsøkt meg på saltvann før, og er 12-13 år siden jeg sluttet med ferskvanns akvarie, så er rimelig grønn Hvor mye lys bør jeg ha til et slikt akvarie og hvaslags lystoffrør bør jeg bruke ? Tenkte jeg skulle bestille en luftdreven Aqua Medic Miniflotor skummer og en Seio M620 (2400l per time) fra webzoo.no, er dette noe som vil fungere ? Er det samme hvaslags salt jeg bruker, eller anbefaler dere et merke fremfor andre ? Hvaslags sand bør jeg bruke og hvaslags "korning" bør den ha ? Hvor mange KG med levende stein bør jeg kjøpe inn ? Skal jeg kjøpe inn stein og salt samtidigt, eller bør jeg la karret gå et par dager før jeg setter inn stein ? Håper noen kan ta seg tid til å svare på de (teite) spørsmålene mine mvh Eivind Amundsen |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Du har nok ikke store valgmuligheter når det gjelder fisk i et såpass lite kar.
Hvor mye lys du trenger avhenger om du ønsker å holde lyskrevende koraller , er det tilfelle bør du nok satse på minst ca.60 watt i samlet styrke , hvordan du fordeler dette er nok mindre viktig. Skummeren og pumpa du nevner gjør vel jobben , selv om det kansjke hadde vært bedre å bruke to pumper (gjerne litt svakere)mothverandre , en pumpe med 2400 l output lager muligens litt mye storm i bare en side av karet. Hvilket salt du bruker er også avhengig om du bare tenker på fisk o.l. eller f.eks. steinkoraller , som forbruker mere av saltets deler enn de førstnevnte. De fleste salter i handelen er vel godt nok , selv om mange foretrekker "sikkerstikkene" som tropic marin og reef crystal. Instant ocean inneholder (etter min erfaring)mindre calcium og magnesium , i et rent fiskekar spiller dette ingen stor rolle. Hvilken korning bunnlaget skal ha , er mest en smakssak om en holder laget tynt (2-3 cm) Tykke bunnlag krever at en setter seg godt inn i temaet og vet hva en vil oppnå , ikke bare hvorfor , men også hvordan. Når det gjelder levende stein , kjøp der hvor du får mest volum for pengene , porøs og lett stein er mye bedre enn kompakt og tung. La karet går litt uten stein i ca. en uke , venter du litt med å tilsette steinen, er det større sjanser at organismer som følger med steinen ,også overlever. Her finner du mye godt lesestoff ellers: Startside Lykke til ! |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Takk for et utfyllende svar!!
Er først og fremst ikke ute etter å sette ut fisk i dette karret, er bare nyskjerrig på om jeg klarer å holde liv i stein og eventuelt noen nytte dyr. Hvis ting fungerer så tenkte jeg å forsøke meg på et større. Er redd vannkvaliteten på springvannet her er utrolig dårlig (er brønn vann), drikker i allefall ikke det vannet selv. Målte netopp springvannet med en sånn kjapp 5 i en test fra Tetra. NO3 = 25 NO2 = 0 GH = >10 d PH = 8 Er redd det kanskje er noe jernmalm og kalsium i vannet også. Katta drikker det vannet og den må jeg stadig vekk ha på en markkur, tyter bendelorm ut av alle bauer og kanter på den Blir nok kanskje litt mye med en sirkulasjonspumpe på 2400L i den lille ballja der, men fant ikke noen mindere på webshopen til webzoo.no med en gang.. Fant noen mindere der nå.. Grjør 2 på 400 L jobben, eller bør jeg satse på 2x 680 l per min ? Skal lese litt på den linken du ga meg, så kanskje jeg skjønner litt mere her |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| vurderer å starte med saltvannsakvarium | lita | Ny til Hobbyen | 12 | 23rd November 2007 17:51 |
| Hjelp til å starte? | sølvi | Ny til Hobbyen | 27 | 11th September 2007 20:32 |
| bygging av karr | Nagel | Ny til Hobbyen | 5 | 14th April 2006 23:10 |
| Starte med saltvann | tverra | Ny til Hobbyen | 7 | 22nd February 2006 01:20 |
| starte opp saltvann =) | yvonne_89 | Ny til Hobbyen | 2 | 4th December 2005 18:48 |