| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å ha sump i karet mitt, men så snakket jeg med en i akvarieklubben som kunne hjelpe meg å borre hull og fant ut at jeg kanskje burde ha sump likevel. Men jeg skjønner egentlig ikke så veldig mye av alle rørene og hulldimensjoner og slikt, noe som er veldig irriterende ettersom jeg vanligvis finner ut av ting selv bare ved å lese litt...
Så er det noen som kunne hjulpet meg med hva slags rørdeler osv som trengs (gjerne med bilder/link)? Hvilke hulldimensjoner bør jeg gå for? Karet er ca 250 liter, 110x45x50, og sumpen blir vel noe mellom 50-70 liter. Skummeren er snart på vei i posten og er en tunze doc 9005, hvis det har noe å si. Forslag til returpumpe? Er løsningen som på bildet en grei måte å gjøre det på, med overrenning i et hjørne (hull i bunnen) og retur gjennom bak- eller sideveggen? Karet skal stå i stua, vegg i vegg med soverommet, så er det noen enkle ting man kan gjøre for å hindre fossefallyd? Slike ting som durso standpipe kan man vel lage selv, men så var det de rørdelene da... Sumpen skal stå i skapet under karet. Huff, mange spørsmål dette, all hjelp mottas med takk! |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
Tips til lydløs avrenning til sump. Avrenningskammer må være tett, et hull til 25mm gjennomføring. Her plasseres en kran fra nedløpet under vannstanden i sumpen. Anbefaler å bruke en skyveventil som gjør det lettere å stille inn. I tillegg borres det hull til 32mm gjennomføring. Her plasserer man et rør som går fra bunnen og opp i samme høyde som avrenningskammeret. Dette røret e` kun men tom nødvendig sikkerhet og det skal ikkje komme vann i dette.
Så setter man på returpumpen, du vil oppdage at du kan stille vannstanden i avrenningskammeret med skyveventilen. Still denne vannstanden så høyt som mulig uten at det renner vann i 32mm røret. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Emner |
| sump |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| En del spørsmål... | Bing | Ny til Hobbyen | 7 | 20th September 2007 07:20 |
| nybegynner spørsmål. | ja_borge | Ny til Hobbyen | 1 | 20th February 2006 08:50 |
| Nybegynner spørsmål | christian_hund | Ny til Hobbyen | 5 | 13th January 2006 23:56 |
| IKS-spørsmål | Aquaria | Lys, filtrering & annet utstyr | 12 | 2nd January 2006 15:25 |
| fra 200l u/sump til 200l m/sump:)+spørsmål til reptilus | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 26 | 10th January 2005 00:41 |