Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17th August 2008, 22:49   #1 (permalink)

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 9
Standard Enda en nybegynner...

Jeg skal starte med saltvann !!

Jeg skal bruke lang tid på innkjøringen og lurer på endel ting.
Jeg har et 430 liters kar som er brukt til ferskvann. Hvordan kan jeg sjekke at det tåler saltvann ? Hadde akkurat et 720 liters kar som ikke tålte saltvann og begynnte å lekke. Heldigvis stod det utendørs...

Planen er at evt fisk skal flytte inn etter jeg kommer fra ferie i Januar.
Kostnadene skal også fordeles ut over litt tid.
Jeg har ikke planlagt hvilke fisker jeg skal ha enda, regner med at det blir noen klovner og noen andre med fine farger som ikke er for sinte på andre fisker.

Pr idag har jeg kar, 2 x sirkuleringspumer på 3600 liter, varmekolber, vanlig lys som er brukt til ferskvann og god tilgang til sjøvann, samt en god porsjon pågangsmot.

Det første jeg trenger er vann og levende stein. Hvor mye levende stein trenger jeg ? Må jeg investere i nytt lys allerede når steinen er kommet i hus, eller kan jeg vente med det ? Hvordan er det med sanden ? Skal den være levende også ? Er dette noe jeg finner i fjæren eller må jeg kjøpe dette i en dyrebutikk ? I ferskvannskarene mine har jeg pussesand fra biltema, duer det ?

Neste steg er nyttedyr, må de inn sammen med ls ? Eller hvor lange kan/ må ls stå først ? Nyttedyre er eremittkreps, reker og kanskje sjøstjerner, er det flere dyr som skal flytte inn (som ikke følger med ls) ?

Da bør alt være klart for fisker, eller ?

Hvor lenge bør jeg vente mellom hvert steg ?

Hvilke tester bør jeg ha i tilegg til saltnivåmåler og termometer ?

PS: Jeg har søkt på forumet etter svar på disse spørsmålene, men enten er jeg dårlig til å søke eller så er svarene godt gjemt, jeg finner dem ihvertfall ikke.

Håper på svar...

Trond
TrondB er offline   Svar med sitat
Gammel 18th August 2008, 09:08   #2 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211
Standard Re: Enda en nybegynner...

Jeg kan svare på noen av spørsmålene dine hvertfall :-)

Alle akvarier tåler i utgangspunktet saltvann, bortsett fra de med stålramme som ruster kanskje. Det mange sier riktignok er at det lønner seg med sort silikon, fordi over tid så kan alger vokse seg på innsiden av den gjennomsiktige silikonen og gjør at det begynner å lekke.

Sirkulasjon og belysning avhenger veldig av hva du vil ha i akvariet ditt. Koraller har krav til både sirkulasjon og belysning. Generelt sett så kan man sikte på 10-20X sirkulasjon (volum i timen) som et minimum. Belysning som er standard for ferskvann holder sjeldent til annet enn fish-only akvarier i beste fall. Over ditt akvarie vil jeg anbefale at du ser etter en 2x250W (+T5 som bonus). Alternativt kan du gå for bare T5, men det er ikke min sterke side så der kan andre evnt. komme med anbefalinger :-)

Det er anbefalt 10% levende stein, det vil si at du bør sikte deg inn mot 40kg. Du kan klare deg med mindre, men da må du ha større filter i form av skummer o.l. for å kompensere. Stein av god kvalitet er alfa-omega for et velfungerende akvarie.

Sand bør du også kjøpe i faghandelen. Levende sand er bare bortkastede penger, den blir levende i løpet av 2 uker av seg selv så lenge du har levende stein. Men kjøp altså sand beregnet for saltvannsakvarier. Sand du finner i fjære eller på biltema kan avgi stoffer som gjør at du får ukontrollert algevekst.

Nyttedyr kan du sette inn en uke etter levende stein eller der omkring. Da tenker jeg på snegler og eremitter evnt. Reker og sjøstjerner må/kan du vente litt med.

Fisker blir litt sånn etter hvor lenge du klarer å holde ut :-) Jeg satt inn et klovnepar etter 2-3 uker når jeg startet mitt første akvarie, og de lever fortsatt 2 år senere, men det er anbefalt å vente til innkjøringen var kommet godt igang da. Algespisere er vel isåfall det første du bør vurdere å sette inn.

Av tester så bør du som et minimum ha tempmåler og saltmåler. Testkit for PH og Nitrat er også kjekt. Så spørs det igjen litt hva du vil ha oppi akvariet. Skal du ha steinkoraller så må du ha kontroll på ting som calcium, KH og magnesium så da trenger du disse testsettene.

Tja.. Det var svar på noe av det.. Jeg vil sterkt anbefale at du besøker disse sidene og leser dem fra "perm til perm":

www.saltvannsakvariet.no
www.korallrev.no

Lykke til! :-)
Gammel 18th August 2008, 11:48   #3 (permalink)

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 9
Standard Sv: Enda en nybegynner...

Takk for svar !!

Akvariet tåler saltvann, men tror ikke silikonen tålte det.
Hvis jeg har i saltvann fra sjø og sirkulasjonspumpe, vil dette vannet ødelegges på noen måte hvis det står over lengre tid ?
Tenkte at jeg skulle se om silikonen tåler saltvann før jeg begynner å ha ls i karet. Må vannet skiftes etter at det har stått noen uker ?

Ang belysning:
Er det noen som kan anbefale noe til meg ?
Ser at Clas Ohlson har T5 armaturer fra kr 249,- Da trenger jeg bare reflektorer i tillegg. Noen som har prøvd disse ?
Hvor mye lys trenger jeg hvis jeg går for T5 ?

LS:
Hva trengs for å holde liv i levende stein ? Holder det med vanlig ferskvannslys ?
Hva koster ls i en butikk ?

Ferie:
Hvis jeg kun har ls og nyttedyr, skal de ha mat eller kan jeg ta meg en 3 ukers ferie uten å tenke på karet ? Evt kun vannbytte ?

Sirkulasjon:
Hvorfor skal de ha sirkulasjon, hva skjer hvis det ikke er sirkulasjon, evt kun litt ?
Er det forskjell her hvis jeg kun har fisker og ikke anemoner.

Ideell innkjøring:
Hvor lenge skal det stå med kun ls ?
Hvor lenge skal det stå etter at snegler og eremitt kreps er flyttet inn før rekene kan flytte inn ?
Når kan fisken flytte inn ? Det blir vel noen klovner først, eller får jeg sparken av både kone og unger...
TrondB er offline   Svar med sitat
Gammel 18th August 2008, 13:03   #4 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: Enda en nybegynner...

Annbefaler deg å lese litt i disse sidene,som Espen linket til....
Du finner svar på det meste du spør om der,+ masse annet du sikkert kommer til å spørre om senere..
Les litt i forkant på disse ,eller andre tilsvarende sider,evt. er det gode bøker å få kjøpt..
Da har du fått ett godt grunnleggende utgangspunkt å gå ut etter,FØR du starter opp med å kjøpe inn utstyr/dyr til karet ditt,og valg av tekknikk,er som tidligere nevnt her helt avhengig av hva du tenker er planen med akvariet fremover...
Å kjøpe rett utstyr fra begynnelsen,er mange penger spart på sikt,og har en god tid,så dukker det brukt utstyr opp innimellom på forumene også,som reduserer kostnadene dine..
Ville uannsett hatt en godt dimmensjonert og god skummer til ett saltvannskar,og spesielt hvor en tenker å ha i litt fisk..
Greit å kjøpe utstyr,hvor en har "litt å gå på"effektmessigt,og kjøper en dette brukt,så blir det nødvendigvis heller ikke så dyrt.
Se på tråder om andres erfaringer med tanke på valg av utstyr,og kjøp ut etter hva du planlegger med karet ditt,les godt på forrhånd,og deretter kan du spørre,om det fremdeles er noe du lurer på....
Det har hvert mange gode oppstartstråder både her,og på andre forum,som en kan dra god nytte av,og lære av andres sukksess/feiler...
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are