Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15th August 2008, 21:59   #1 (permalink)

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Norge
Meldinger: 2
Standard Død LS

Jeg har planer om å starte med saltvann. Så har jeg ett tilbud om og kjøpe død LS, den har ikke vært i vann på ca5 år. Er det sånn at alt av koraller(tenker på "frø" eller glassroser) og sånt som levde på de stenene er helt dødt eller vil de "våkne" igjen når de kommer i vann igjen ?
jofige er offline   Svar med sitat
Gammel 15th August 2008, 22:44   #2 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606
Standard Sv: Død LS

Tror ikke det vil dukke noe levende ut av den stenen.
Om du mikser den med god ls vil nok livet i denne smitte over på den døde med tiden.
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 16th August 2008, 00:53   #3 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Død stein som ikke er renset skikkelig kan inneholde endel "lik" som etterhvert vil avgi fosfat i vannet.Jeg ville ikke ha brukt slikt , og enda mindre ha betalt for det...
...t.o.m. død "LS" som kan kjøpes i handelen kan være skummelt.Er det renset skikklig , funker det bra , men det kan være vanskelig å vite på forhand...
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 16th August 2008, 17:36   #4 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

I en oppstartsfase som du snakker om her, så er det ikke noe problemer med å bruke LS som ikke har vært i vann på en stund.
Det vil alltid være dyr i steinen som har krepert under transport, så litt avfalls stoffer blir det uansett. Har du et eldre system så bør biotopen klare det bra..

I oppstartsfasen kan du jo dele 50/50 hvis det er pengene det står på. Har du pengene så vil jeg anbefale å kjøpe alt ls ferskt.. (mindre dødt)

Gammel 18th August 2008, 15:23   #5 (permalink)

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Norge
Meldinger: 2

Må jeg vente en liten stund før jeg putter oppi LS? Eks. Først Død LS og etter ca2 uker så kan jeg putte i LS som er innkjørt? Eller er det¨bare å putte oppi alt samme dag?
jofige er offline   Svar med sitat
Gammel 18th August 2008, 17:00   #6 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Ser ingen grunn til å begynne først med "død LS",da den som sagt ikke inneholder det livet en trenger for å sette karet igang!.
Først god LS i karet,for å få det hele igang,sammen med sand,og eller en kombinasjon av dette+ den døde steinen,eller evt. keramikk
Har selv en salig blanding i ett av mine kar,og pga.dette valgte jeg å kjøpe butikkny "frisk"...LS,for å få det hele igang,og nu 5 mnd. etter,må jeg konstatere at det er godt med liv i karet,og visuelt sett gjevnt fordelt rundt i karet her hjemme
KONKLUSJON: en bør,og skal alltid begynne med "levende god LS" ,og evt. sand,gjerne blandet med dødt matriale,for overhodet å få kulturen igang,og det er jo også i den levende steinen en finner microlivet,som evt. skal gå over på det døde matrialet over tid...om du skjønner meg rett..
En annen side av saken er at en bør prøve å få oppi all steinen en skal ha noenlunde samtidigt,da en ved å "supplere"med mer stein i etterkant,forstyrrer balansen i karet,og en rissikerere å få en "ny"innkjøringsfase i karet, med dertil følgende ny oppblomstring av typiske innkjøringsalger,og svingninger i vannverdier,og da særlig fosfat/Nitrat,og som igjen kan forlenge hele innkjøringsperioden din en del unødvendigt..
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are