| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Dec 2006
Sted: 5355 Knarrevik, Hordaland
Meldinger: 350
|
Hvordan er det best å akklimatisere fisker ?
Vet det er mange forskjellige meninger om dette ,men kan dere ikke fortelle litt om hva dere synes å fungere best
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det er etter min mening spesiellt viktig å sjekke saliniteten fra butikkvannet.Det hender det spares på saltet der , og dette kan føre til store forskjeller i saliniteten til hjemmeakvariet .I slike tilfeller er det svært viktig å bruke lang tid på aklimatiseringen.Er det ingen/liten forskjell i saltinnholdet , bruker jeg ikke lengre tid enn en halv time.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har forsøkt med lange og korte avklimatiseringer. Skal jeg være helt ærlig har jeg dårlig erfaring med å bruke lang tid på dette. Fisken blir stresset og resulterer ofte i dårlige resultat. Jeg mener å se at fisken lettere blir plaget av eksisterene beboere hvis nykommlingen er stresset.
Dette er selvfølgelig avhengig av utførelsen; det er ikke alle / alltid man har anledning til å bruke lang tid og eget kar i mørke osv. ved avklimatisering. På den annen side blir fisken også stresset hvis vannverdiene er veldig forskjellige og avklimatiseringen er kort. Jeg tror selv at fiskens kondisjon i utgangspunktet er helt avgjørende, i kombinasjon med de eksisterende innboerenes oppførsel. Flere meninger om dette? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
OK ,så saniliteten og temperaturenblir det avgjørende for hvor lang tid det skal ta . Hva skal en regne for liten forskjell ?
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Fra 5-15 minutter fra det blir lyst i posen (fra avispapiret forsvinner) til fisken er i karet, bruker jeg. Sist gang jeg kjøpte fisk, en gjeng med Chromis, brukte jeg vel bare fem minutter på. De begynte å spise etter bare noen sekunder etter de svømte ut i karet.
Jeg sier ikke at dette er rett, men det funker hos meg. Lykke til med de nye fiskene, Sølvi. MVH Roar |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Målte du sanilitet eller temp. eller noe ?
regner forresten med å få noen nye fisker i morgen ,burtsdagspresang
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Nei egentlig ikke, men jeg har ganske temperaturfølsomme fingre etter over 40 år med akvarier. Jeg bare heller fisk og vann i et litersmål, også bytter jeg ut litt og litt vann ganske raskt. Så lar jeg de svømme ut.
Jeg har hørt at saltvannsfisk utskiller spesielt mye urinsoffer når de blir stresset, derfor er det også viktig at de har det mørkt til du begynner med avklimatiseringen. De urinstoffene skal normalt være verre enn forskjeller i vannets beskaffenhet. Gratulerer med dagen i morgen da. Du blir vel bare yngre og yngre du også :thumb MVH Roar |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
OK skal ha det i tankene , tror ikke jeg skal la de gå i et litermål da siden det blir fisker som er snau til å hoppe
Dagen var for noen dager siden ,men takk likevel ,og så klart , man blir jo bare yngre og yngre ,hehe Mvh.Sølvi
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Nei da bare bruker du posen som du kan knipe igjen i toppen.
MVH Roar |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat: