| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Jeg er en 21 år gammel jente som har drevet med ferskvann noen år (har 4 kar i drift for øyeblikket), og kjenner nå at det frister å starte opp med saltvann. Ettersom jeg nå skal flytte for meg selv og dermed får plass, vurderer jeg å starte opp et kar på ca 240 liter. Dermed lurer jeg på hvilket utstyr jeg bør gå for. Jeg har lyst til å ha fisk og enkle koraller, kanskje ei anemone.
Av lys lurer jeg på om denne fungerer? Evt. utvide med noe t5-lys etter hvert. Er Deltec MCE 500 ok til den karstørrelsen, eller burde jeg heller gå for 600? Sirkulasjon tenkte jeg skulle være to Tunze nanostream av de som pumper 2500 l/t. Høres dette greit ut, eller er det noe jeg har glemt av teknisk utstyr (bortsett fra varmekolbe o.l.)? Jeg har ikke tenkt til å ha sump til å begynne med da jeg ikke har plass å gjøre av den, og heller ikke har så lyst til å begynne å fikle med rør. Jeg har lest en del på diverse nettsider den siste tiden, så jeg tror jeg har i alle fall litt grunnleggende kunnskaper inne, men om noen har noen tips er det bare å komme med dem. På forhånd takk for svar. |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
smart valg å starte med saltvann :cheesy: det er som sagt mye mer kostbart enn ferskvann, men så krever også saltvann at man tar seg god tid og er tolmodig, så når du først har fått karret igang så har du god tid til å spare penger til de fåfølgende investeringene 8) når det kommer til utstyr så vil jeg anbefale deg å kjøpe komplett lampe med en gang, for det kan være litt knot å utvide med ekstra belysning etterhvert. Og det koster ikke så mye mer å kjøpe en lampe som også har 2-4 T5 rør, kontra en som ikke har det.
Og når det kommer til valg av sirkulasjon så tror jeg nok at du fort vil merke at 2 stk tunze 6025 blir litt lite, jeg vil anbefale og heller gå for 2 stk 6045 med en gang. eller eventuellt 1 av hver. i tillegg så burde du kjøpe en nivå kontroller som etterfyller det bortdampete vannet og et osmose-anlegg. Og følg med på de norske forumene for fra tid til annen så er det mye fint utstyr til salgs for en billig penge. lykke til |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Når det gjelder lyset så klarer du deg langt med EN 150 W metallhalogen på 240 liter , trengs ingen t5 i tillegg heller.Hvis du er tålmodig (noe som er ekstra viktig når en har dårlig råd :mrgreen: )i innkjøringstiden klarer du deg med en mindre skummer, skal du ikke ha sump er en hang on type fornuftig.Enig med joachimB , gå før kraftigere pumper , vokser det til i karet bli 2 x 2500 l fort i minste laget.Vannpåfylling er jo litt luxus , men veldig behagelig , og reiser du endel bort også en nødvendighet.Osmose bør du ikke spare på(men du trenger ikke kjøpe det dyreste alternativet) , så slipper du å spekulere/teste deg ihjel når ting ikke går på skinner.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Ok, da har jeg oppdatert utstyrsliste:
1 x Aqua Medic Osmose Easy line 90 L per Døgn 1 x Aqua Medic SP 3000 med nivåføler 1 x Aqua Medic Oceanlight 1 x 150Watt (sikker på at dette er nok? Jeg har lest noe om 1x150W per 60 cm, og karet er 120 cm. Hvis det går så sparer jeg jo nesten inn både osmoseanlegg og nivåføler/vannpåfylling 1 x Tunze Nanostream 6025 1 x Tunze Nanostream 6045 (evt. 2 x 6045 istedenfor 6025) 1 x Deltec MCE 600 Varmekolbe, hydrometer, vanntester ++ Noe mer jeg trenger da? Er det forresten noe jeg ikke er så er det tålmodig. Men jeg har bedret meg litt i det siste i forbindelse med ferskvannsakvariene mine. Jeg lot feks. kulefiskkaret mitt stå til innkjøring i nesten 3 måneder før fiskene fikk flytte inn. :ONår det kommer til brukt utstyr virker det ikke som om det er det helt store markedet for slikt her oppe, så da er jeg avhengig av at noen kan sende. Forresten, hvor mange kg sand må man cirka regne med? Bunnarealet er vel 120x45 og jeg tenkte å ha i levendestein først og deretter ha sand i et 2-3 cm tykt lag rundt steinene. Det blir kanskje vanskelig å si hvor mye? |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
link til salgs-annonsen ang. lyset, har du vurdert å kun bruke T5? T5 er i mine øyne den beste lyskilden for saltvann, men det er jo mange som liker shimmer effekten til HQI, men det er jo hvertfall noe du bør vurdere... |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Regelen med 150 W per 60 cm passer nok sikkert på sps- kar. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
på akvarier som er 60cm og oppåver så anbefales det å bytte rørene ca. hver 9`ende måned, men på en 240 liter så vil jeg tippe at høyden ligger på 45-50 cm, og da holder det lenge å bytte rørene 1 gang i året. og hvis bredden også er på 45-50cm så burde du ha ca.6 lysrør. Pris pr lysrør hvis du bestiller de fra tyskland (ATI f.eks) så ligger prisen på ca.150-200 kr pr rør inkl.frakt. Nå vet jeg ikke hvor lenge en HQI pære varer, eller prisen på den, men T5 blir nok kanskje litt dyrere ja. Men med T5 så får man en mye bedre fordeling av lyset, samt at man slipper problem med varmt akvarievann.
Så tenk deg nøye igjennom før du bestiller, slik at du blir 100% fornøyd med kjøpet. også hvis du bestiller T5 armatur så er det veldig viktig at alle rørene har individuelle reflektor, på HQI armaturer så har jeg følelsen av at det som regel er god kvalitet på reflektorene som følger med, men det kan vel sikkert variere litt der også. Så det er bra at du forhører deg på forumet her før du bestiller |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Jeg har vurdert t5, ja. Men med 6 rør blir det fryktelig mye dyrere enn selv ei HQI-lampe med 2x150W. Med mindre jeg har gått glipp av en veldig billig butikk.
Så hvis 1x150W går bra er i alle fall det det billigste alternativet. Men jeg skal ikke starte opp før om i alle fall et par måneder, så jeg har tid til å lete og tenke litt mer før jeg bestemmer meg.Karet blir å ha de målene, da det er et brukt ferskvannskar jeg tenkte å gjøre om (hvis jeg får kjøpe det). Ellers må jeg enten gå ned i størrelse eller opp i pris, begge deler er lite ønskelig. Hvor høyt strømforbruk må man cirka regne med på et kar i den størrelsen? Takk for link til annonse, den skal sjekkes ut. |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Moderator
|
Strømforbruket i et kar på den størrelsen er nok blandt de minste økonomiske belastningene når det er i drift.
Moderne pumper trekker veldig lite strøm, så det er lys og varme som er avgjørende. Du vil holde deg godt under 500W i snitt gjennom døgnet selv med 2X150W HQI pluss et par T-5 rør... |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| oppstart 780 liter | endy | Akvarie 600L eller større | 83 | 26th February 2010 21:33 |
| Oppstart av saltvannsakvarie | Fishman | Ny til Hobbyen | 3 | 1st April 2008 20:53 |
| oppstart igjen | Pratemakeren | 7 | 4th December 2007 17:00 | |
| Hei å hå! Oppstart med saltvann! | tkjohnsen | Ny til Hobbyen | 5 | 28th November 2007 16:45 |
| Oppstart... | veganto | Ny til Hobbyen | 2 | 29th October 2006 12:31 |