Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th May 2008, 16:19   #1 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Loddefjord
Meldinger: 15
Standard Nitratfilter??

Til karet vårt har vi et bøttefilter med bioballer, dette i stede for sump.
Kjøpte for litt siden et nitratfilter, men det eg lurer på er om det har noe ekstra effekt med dette.

Dette er jo også fylt med bioballer.
Karet er ca et år gammelt og nitrat og nitrit har lagt innenfor normalen hele tiden.

Håper noen kan gi meg svar på dette
:?
andyskog er offline   Svar med sitat
Gammel 18th May 2008, 20:48   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Re: Nitratfilter??

Et bøttefilter har lett for å produsere nitrat , men hvis verdiene er innenfor normalen (hvor mye snakker vi om her ?), går det vel bra hos deg.Men hvorfor skal du bruke nitratfilter da ? Nitrit bør du ikke kunne måle i det hele tatt .
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 18th May 2008, 23:15   #3 (permalink)

Nitriten ligger på 0,2 på jbl sitt test sett. så helt fritt for nitrit er det jo ikkje. nitrat ligger på mellom 20 og 40 på jbl sitt test sett.

Alt som lever i karet ser ut til å være i godt slag, bør eg gjøre noe med dette, og har dette nitratfilteret noen hensikt her??

ble kjøpt på impuls siden eg har litt nitrat. :shock:
Gammel 19th May 2008, 09:18   #4 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Jeg ville vært mest bekymret for nitrit, strengt tatt burde du ikke ha noe av dette i karet ditt, om ikke noe spesielt har skjedd i det siste, noe har dødd eller lignende, så indikerer det vell at ditt biologiske filter er for lite i forhold til belastnignen fra fisker o.l. Du bør teste for amoniak også.

Nå fungerer nitrat filtre veldig annerledes enn bøttefiltre, hele cluet er sakte gjenomstrømning + mating av batkeriene på et vis. Enten ved hjelp av forskjellige alkoholbaserte substanser, svovelpellets, eller baktoballer, hver har sin type filter og det høres ut som du har sistnevnte. Nitrat vil alltid ha en akkumulerende effekt i et akvarie og motvirkes stort sett kun av vannbytter og littegrann av korallenes forbruk. Så ja et slikt filter vill, om det fungerer bidra til å holde nitrat på et minimalt nivå, det produseres jo nytt hele tiden så det vill aldri være tomt i karet,, bare tilnærmet.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 19th May 2008, 11:42   #5 (permalink)

Takker for godt svar.
Vet ikkje om at noe har gått bort i det siste så da er det nok belastningen som er stor slik det er nå.
Blir ikkje aktuelt å slippe nedi mere dyr her nå, satser på større kar når alt klaffer 8)
Skal få sjekket for amoniak, og koble til nitratfilteret.

får følge med på nitrit nivået fremover eg da... :|
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are