Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28th March 2008, 15:03   #1 (permalink)

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Gardermoen
Meldinger: 5
Standard Mengde Fisk i Akvariet

Jeg har ett akvarium på 1m3. Hvor mye laks kan jeg ha der i ca 2-9 uker? Uten at fisken blir dårlig?

Noen som vet? Jeg trenger hjelp :shock:

Jeg er helt ny og lurer også på hva jeg trenger av utstyr.
fleksjon er offline   Svar med sitat
Gammel 28th March 2008, 22:31   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Re: Mengde Fisk i Akvariet

Hei , lurer litt om du har havnet på feil forum her...er det atlantisk laks du snakker om ? Hvis den er smoltifisert , kvalifiserer den jo til saltvann
hvor mange laks du kan ha i et 1000 l kar , avhenger av fiskens størrelse , og ikke minst teknikken du bruker i karet.Som laksefisker vet jeg at fisken i elva blir stressa av temperaturer over 18 grader , og selv ved lavere temperaturer trengs det solide pumper til vannbevegelse og oksigenopptak i vannet for at fisken skal kunne overleve.Når det er snakk om trivsel , tror jeg ikke du kan ha fisk som er mye større enn smolt ...
Hva er formålet med opplegget ditt ?
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 31st March 2008, 13:25   #3 (permalink)

Hei, ja kanskje jeg er i feil forum.

Det stemmer, det er snakk om atlantisk laks. Tenkte på å ha fersk fisk i ett akvarium, ved siden av sjøen. Hvor en kan velge seg ut fiskenen en vil spise. På en måte, ett slags resturant opplegg.. Lurer litt på om dette er mulig i det heletatt? Tempraturen skal ikke være noe problem tror jeg. Hva er best tempratur for laksen 12 grader?

Smolt sier du, veit ikke helt hva det er? Hva med 8 fisk a 3-4 kg? Har hørt at brønn båt klarer å ha levende fisk i noen dager? Kan en ikke ha samme opplegg?
Gammel 31st March 2008, 13:31   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Du kan lese litt om smolt her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Atlanterhavslaks

"babylaks"
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 31st March 2008, 16:33   #5 (permalink)
Junior Member

Sted: stavanger
Meldinger: 62

her er et sitat som jeg lagte til et prokjekt på skolen om sette fisk av laks

Fra yngel, til settefisk

Nyklekket yngel av laks har en stor plommesekk under buken. Plommesekken gjør at yngelen liger ustø på flat bunn og bruke energi til å hola balansen. Forsøk med kunstgress på bunnen av klekkekassen har gitt gode resultater. Fire til seks uker etter klekkingen begynner yngelen å svømme.
I dette stadiet graver yngelen seg opp av elvegrusen og begynne å jakte på mat i elven. Og i dette stadiet har yngelen brukt opp 2/3 av plommesekken, og før plommesekken er brukt opp må fisken lære seg og jakte på mat og spise.
Yngelen flyttes nå over i eget startföringskar fra 1 til 4m2. Avløpsrista må fungere son at yngelen ikke skal klare å rømme. Risten på avløpsrista må ikke være mer en 1.5mm. Det blir anbefales startfôringstemperatur for laks på 11-13 *C, og strømhastigheten bør holdes på 1-2ganger fiskelengden per sekund under hele perioden. Og oksygen nivået må være så høgt som mulig, men det anbefales ikke å tilsette oksygen i vanne siden dette vil gi unødvendige høye oksygennivåer.
Lys kravene er toleranse med 50-100lux ved vannflaten. Fram til fisken er 10-20gram vil det ha positive vekstutslag med heldøgns belysning og föring. Det tar noen dager før fisken lærer seg å spise. Föringen bør begynne forsiktig og före mer etter vert. Fore må også være jevnt store, og holde seg lenge flytende
Startforingen varer till all yngelen i et kar har fått en klar vektøkning. Når yngelen har når en vekt på 1gram eller 5cm, er startforingsproblemene over.
Under startforingen kan fisken stå ganske tett uten at det spiller noen rolle, fisken kan være helt opp i 10 000yngel per m2. Når startforingen er over, etter ca 40 dager, må yngelen tettes ut kraftig ut til mellom 2000 og 4000 per m2.
Lakseunger som skall sette i sjøen, må være minst 13cm eller 22 gram, hvor lang tid det tar avhenger av vanntemperaturen.
Produsenten av ettåring smolt må derfor heve vanntemperaturen en del av ferskvannsperioden .
larsi er offline   Svar med sitat
Gammel 31st March 2008, 16:45   #6 (permalink)

Takk, larsi og h.a.z, føler meg litt klokere nå ;-),

Hva med laks i sørrelse 3-5 kg? Hvordan klarer den seg hvis jeg gir den oksygen, mat og ca 12 grader? Hvor mye kan en liksom ha pr 1m3 da?
Gammel 31st March 2008, 17:09   #7 (permalink)
Junior Member

Sted: stavanger
Meldinger: 62

Sitat:
Opprinnelig postet av fleksjon
Takk, larsi og h.a.z, føler meg litt klokere nå ;-),

Hva med laks i sørrelse 3-5 kg? Hvordan klarer den seg hvis jeg gir den oksygen, mat og ca 12 grader? Hvor mye kan en liksom ha pr 1m3 da?
vis du har tolmodi het så kan eg finne mye info om det så om du ville sat opp en liste om det du lurer på så kan eg finna ud det te i mårå
larsi er offline   Svar med sitat
Gammel 31st March 2008, 18:27   #8 (permalink)

Takk larsi jeg setter pris på det.

Har ikke noe hastværk enda, så bare ta den tiden du trenger :-)

1. Hvor mye laks i størrelse 2-5 kg kan en ha pr 1m3?
2. Hva skal oksygen nivået være i vannet?
3. Hvordan skal en gå frem for at vannet skal være rent, PH verdi, amoniakk og avføring?
4. Kan laksen stå i ro eller trenger den å svømme heletiden?
5. Hvis jeg skulle ha fraktet akvariet unna sjøen hva må jeg passe på da?
6. Hva er best med tanke på tempratur kaldt eller litt varmere?
7. Hvis jeg har en regulerbar pumpe som pumper luft i vannet holder det for at laksen får nok oksygen?
8. Må jeg tilsette nytt sjøvann heletiden?

Dette er noen av spørsmålene jeg har nå. Jeg er helt ny i gamet så det dukker sikkert opp flere.

Jeg vet ikke om det er mulig å svare på alle spørsmålene 8)
Gammel 31st March 2008, 19:30   #9 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

larsi har om slikt på skolen så han kan sikkert finne ut noe... :-)

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 31st March 2008, 20:13   #10 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Jeg har tilgode å se mellomlaks i aquarier på rundt 1000 l , jeg har sett opdretta regnbueørret opptil 1kg i slike kar.
Hvordan laks takler slike forhold , er jeg ikke helt sikkert på , men en fisk på 3-5 kg vil jo ihvertfall ikke har plass til å svømme mange tak på såpass lite plass , litt avhengig av utformingen av karet(lengde/bredde/høyde) vil den jo knapt kunne snu seg.
Når det gjelder temperatur , så vil det være bedre jo kaldere det er , både med hensyn til oxygeninnholdet i vannet og fiskens stoffskifte/aktivitetsnivå.Er det svært kaldt i vannet(opptil 5 grader) , vil fisken være ganske sløv , og er det installert krafige pumper , vil den antakelig bare stå i strømmen, er vannet for varmt og fisken "våkner " til livs , og antagelig begynner de å prøve å svømme rundt litt mer....Enklest hadde det sikkert vært å pumpe vann direkter fra sjøen kontinuerlig , hvis det er mulig(men sjøvannet kan jo være varmt til tider og)
Hvis karet er lengre unna sjøen , vil det jo være vanskelig med vannbytter som det nok fort kan bli behov for.(Kanskje fisken hadde klart seg like bra i ferskvann?)
Er også usikker på om laksen i det hele tatt vil spise under slike forhold , hvis den gjør det ,trengs det kraftige filter(gjene slike som brukes til hagedam) og nevnte vannbytter i tillegg.
Egentlig tror jeg ikke prosjektet ditt er gjenomførbart med mindre du klarer å holde virkelig svært lave temperaturer(under 6 grader) , jeg tror det er bare da den er såpass rolig at den kanskje holder ut en stund...
clown er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Akvariet ved Tivoli Morild Pratemakeren 2 15th February 2008 07:34
Hullstørrelse(mengde for overrenning + kraft på returpumpe Dingo D.I.Y Gjør det selv 3 11th January 2008 20:27
reise fra akvariet Sandshifter Pratemakeren 5 30th March 2007 14:38
Akvariet i bergen Christer.W. Plager, Skadedyr & Parasitter 2 3rd September 2006 20:37
Akvariet i Lysekil Petrus Akvariet 0 9th April 2005 21:53