| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei !
Jeg har en Naso lituratus som ikke spiser grønne tråd alger , de sa den var den beste algeteren av kirurgene da jeg kjøpte den... =? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ingen garantier med levende vesen
Og at noe er en "god alge spiser" er slettes ikke enstydig med at den spiser alt som finnes av alger. Akkurat trådalger er det ikke så fryktelig mange fisketyper i akvariehandelen som er så begeistret for, er vell nesten ingen tror jeg. Finnes vell noen krabber som KAN, merk deg kan spise slikt. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg opplever at dette er ganske individuelt fra kar til kar/fisk til fisk uansett samme art eller ikke. Men min Salarias fasciatus er glad i å nappe på nettop de grønne trådalgene.
Hvor lenge har du hatt Nasoen? Hvor mye forer du karet ditt? Hva søags for? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Forer primært med spirtula , er det ikke det det heter og artemia... Metter jeg den kanskje ? Trodde nasoen var kun plante eter. Min spiser artemia og reker som bare det...
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Når det kommer fiske sendinger fra Sri Lanka/ Bali/Hawaii som er viltfanget så er det ofte et tap av fisk gjennom flere ledd. Ett av dem er tillvending til det foret vi ofte kjøper i butikken. Så hvis ikke fisken spiser pellets/spirulina/flak så bør man som oftes bare prøve andre allternativer til du ser fisken spiser. Det viktigste er å finne et for den tar, så kan du prøve å variere litt etterhvert. Er ganske sikker på at den vil helle mere mot "grønnsaker" hvis du ikke overforer hele dagen og algene er på plass. |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
så bra =) den må jo gjøre nytte for seg..
Tileggsspørsmål: Vurderer å kjøpe meg en kirurg til . Har ikke disse lett for å slåss. Har bare 120 liters akvarium så de bør liksom gå godt sammen. Tusen takk for svar. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Dette er en relativt fredelig fisk som ikke er dominant i forhold til damsler etc. Men når det gjelder egene arter så vil det alltid være en måling mellom de gjeldene fiskene hvor ofte den største står som vinneren. syntes det enklesteer å prøve... :wink: I akvarium så kan man ofte overraskes over hva som går sammen og ikke. Gjør en avtale med forhandeleren på forhånd vis det skulle skjære seg. Da slipper hverfall fiskene å plages til døde i verste tilfelle :shock: |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
510 liter anbefales for den fisken (Scott W. Michael Marine Fishes, 500+ Essential-To-Know Aquarium Species, Microcosm Ltd., 1999)
I tillegg, disse fiskene anbefales kjøpt store ettersom ungfisk sjelden overlever. Minste kar for noen kirurg anbefalt av ham er forøvrig 285 liter.
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Men som en juvinile bør den klare seg fint i en 240l Men jeg er helt enig erfarings messig at kirurger bør kjøpes medium til voksen størelse når man handler. Større sjangse for at den overlever... |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
|