| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har ett 200l kar som har gått i 6 uker. har vært igjennom en periode med brune alger, og har nå fått mye grønne moselignende alger på steinen. har prøvd og nappe vekk noe av dette men det blir liksom bare borte mellom fingrene så det er ikke så lett og få det av. byttet 25l vann etter 5 uker og skiftet 10l i dag, tenkte og bytte 10 l i uka fremover er dette lurt eller dumt i ett nytt kar med tanke på alger osv. startet det opp med 30-35 kg innkjørt stein som jeg ser masse liv i når det blir mørkt. av levende har jeg 4 turbo,2 eremittkreps-1 pussereke-1 blågrå sjøstjerne, 2 blå damsell en sandvender 1 saliaris, 1 grønn og orange mandarin 2 små klovner. 1 sacrophuton korall og to andre bløtkoraller samt ett par små skiveannemoner grønnstripet. lyset er 150hqi + 2x39w t5 reef blue og actnic blue. Så det store spørsmålet: Vil algene bli borte av seg selv? Bør jeg fortsette som jeg gjør med vannbytte eller bør noe annet gjøres?
har brukt 1,5 ml vodka daglig siden oppstart da jeg hørte att dette skulle gi mindre alger. kjører med kull i den utv pumpa. har fått en del små rød/lilla flak som sitter på steinene hva kan det være? det vokser bare ut og det er ikke noe som beveger seg. har sett bilder av rød planarie og det er det ikke. Puh ble mye dette men håper noen gidder og lese igjennom og hjelpe meg med tips og gode råd. tar i mot alt med stoor takk |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Høres greit ut dette.
Vannbyttene ok. Mandarinen kan en være litt skeptisk til både mht. størrelse kar og hvor tidlig den kom i. Algene vil gå bort av seg selv etterhvert men du kan luke når de er 2-3 cm da er det enklere. Vodka ser jeg personlig ikke mye poeng i så tidlig. Ikke kull heller før du har mye mere i karet. de rødlilla flakene er sikkert kalkalger? Eller om det ikke er hardt kan det være cyano?
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Svært flotte fisker.. men bør helst ikke inntroduseres i et nyoppstartet kar etter min menig :? |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
jepp, mandarinene burde du selge videre til et annet veletablert akvarie, og så vente ca.6mnd. før du kjøper noen nye. og 2 stk. i en 200 liter er 1 for mye, hvertfall når det ikke er nok mat i akvariet til de. Smart å lese mye om fiskene før du kjøper de.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ble litt misforståelser her. jeg har bare 1 mandarin men den er både grønn og orange i fargene... Fikk beskjed i butikken att den også spiste kunstig fôr. Får følge med den og se så den ikke blir tynn, den er rund og fin ennå iallefall.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Noen som har noe erfaring meg disse?? | Nikita | Tropiske Koraller | 4 | 22nd May 2007 23:29 |
| nybegynner spørsmål. | ja_borge | Ny til Hobbyen | 1 | 20th February 2006 08:50 |
| Nybegynner spørsmål | christian_hund | Ny til Hobbyen | 5 | 13th January 2006 23:56 |
| noen som har erfaring med DIY calsium reaktor?? | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 6 | 10th September 2005 09:42 |
| Nybegynner spørsmål! | fozzy | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 11th October 2004 17:16 |