Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25th February 2008, 16:40   #1 (permalink)

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Rakkestad
Meldinger: 6
Standard Tomt akvarium!

Nå har det seg slik at min kjære og jeg flytter sammen til sommeren, og vi har en rimelig digert akvarium som står og samler støv. Det ble brukt til kornsnok terra, helt til de stakk av så mange ganger så vi valgte å putte de i et annet terra. Nå bare står det der! Det er 150Lx60Bx60H så det er rimelig digert. Så vi satte oss ned og tenkte, hva om vi fikser et litt flott saltvanns akvarium av det? Men da har vi jo en hel haug med spørsmål!
1: Kan vi bruke dette akvariumet? Hvis ikke, hvorfor og er det noe spesiellt vi må behandle det med før vi kan bruke det?
2: Si vi kan bruke det: Hva slags utstyr må vi ha da? Hvor mye kommer dette på sann ca?
3: Hva er gode nybegynner fisk?
4: hva er nytte dyr?

kommer nok med mer spørsmål etterhvert, men det er det jeg trenger å vite nå^^
chibi er offline   Svar med sitat
Gammel 25th February 2008, 16:56   #2 (permalink)
Senior Member

Christer.W. sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen\ Loddefjord
Meldinger: 307
Standard Re: Tomt akvarium!

Her er noen gode linker som det står mye god info på om oppstart og det
http://www.korallrev.no/
http://www.saltvannsakvariet.no/
Gammel 25th February 2008, 16:58   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Hei Chibi!
Skal prøve å svare det litt raskt, så får du spørre mer underveis

1. Du kan fint bruke det til et saltvanns akvarium men få vasket det skikkelig med varmt vann først. Bruker du såpe så må du være 110% sikker på at du har fått vekk all såpen før du hiver vann i det.

2. Av utstyr du MÃ… ha er en skummer til å rense vannet med, Deltec APF600 er et sikkert valg. Du trenger også noen gode sirkulasjons pumper slik at du minimum sirkulerer 10-15x akvariets volum, gjerne mere.
Hvis du vil ha koraller bør du i tillegg vurdere en calcium reaktor ellergå for en balling løsning for å tilsette de sporstoffene du trenger. Lus må du også ha, T5 eller HQI er et bra valg.
Prisen kommer litt an på hva utstyr du kjøper, men regner du rundt 10.000 så har du et veldig bra oppsett.

3. Av fisker så er klovner, kirurger (gul kirurg) forskjellige damseller sikre valg. Slik jeg kjenner deg fra Reptilfreaks er kanskje en eller to murener et annet alternativ, men da må du endre fiske sammensetningen litt

4. Nyttedyr er primært eremittkreps, snegler men også alge etende fisker og sjøpølser. Kort sagt det samme som nedbrytere i et terrarie men andre dyr selvfølgelig.
Gammel 25th February 2008, 17:09   #4 (permalink)

ok, flott! Av lys og aramturer, hva er å foretrekke der? har sett en del filter, hva trenger jeg her og hva kan anbefales?
doseringspumpe, er det nødvendig? og hva med kjøleanlegg, osmose(eller noe sann) og ozinator?
Gammel 25th February 2008, 17:29   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Når det gjelder Lys så er det fritt spillerom.. av ferdige armaturer eller DYI metoder.. Hvor mye lys du trenger kommer litt an på om du vil ha koraller som er lyskrevende eller om du vil konsentrere deg om myk koraller og fisker. Går du for noe mellom 250 og 500W HQI eller T5 er du innenfor de akseptable grensene. Jo mer lys jo flere fargerike koraller kan du ha.

Osmose anlegg er veldig kjekt å ha, de kan spare deg for en del alger..
Doseringspumpe er noe som er kjekt å ha, men ingen nødvendighet i begynnelsen, Nr det gjelder kjøler så kan du lage dette selv med noen vifter.
Ozon, igjen kjekkt å ha
Når det gjelder filtrering så holder det med skummeren
Gammel 25th February 2008, 18:00   #6 (permalink)

ok. sett på noen fiske typer, men finner ikke noe på murener. har du noe linker/bilder? har en sjit lang liste på fisk jeg liker, men vet ikke hvor mange som går sammen><
Gammel 25th February 2008, 18:11   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Av murener så er det Snowflake og Zebra murenene som er de greieste, de spiser ikke opp alt annet levende du har i akvariet

Snowflake murene, Echidna nebulosa

Zebra Murene, Gymnomuraena zebra

Et triks med murener er at du håndmater de, og at de får nok mat til at de ikke rører de andre fiskene. Skalldyr er det som primært står på dietten deres i naturen, men de nøler ikke med å ta en fisk som størrelsen er liten nok.

Fisker som du kan ha sammen med den er klovner, keisere, kirurger, dragefisk, triggere, damseller osv osv.

Problemet med murenene er at de blir forholdvis store. De forurenser dermed tilsvarende. En stor skummer er dermed et krav.
Gammel 25th February 2008, 18:36   #8 (permalink)

tror jeg anskaffer murene senere. prøve med på noen små først. Nå skal jeg være skikkelig teit og skrive en sjit lang liste over de jeg liker best, også kan jo du fortelle meg hvilke jeg kan ha sammen og om jeg burde ta de.^^ ;p

Chelmon Rostratus
Zebrasoma Flavescens
Zebrasoma Desjardinii
Acanthurus Leukosternon
Acanthurus Pyroferus
Paracanthurus Hepatus
Amphiprion Ocellaris
Pseudochromis Paccagnella
Cryptocentrus Cintus
Pterapogon Kaudemi
Pseudanthias Dispar
Gramma Loreto

også litt annet:
Lysmata Debelius
Linckia Laevigata
Panulirus Vesicolor
Eremitt kreps
Turbo snegle
Sinularia
Xenia Elongata
Caulastrea Species
Hammer korall
Goniopora Species
Montipora Species
Boble korall
Turbinaria
Gammel 25th February 2008, 20:13   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Da ville jeg begynt med disse, alle er forholdsvis enkle å holde.

1 Zebrasoma Flavescens
1 Acanthurus Pyroferus
2 Amphiprion Ocellaris
2 Gramma Loreto

5 Eremitt kreps
10 Turbo snegle
Sinularia
Xenia Elongata
Caulastrea Species
Hammer korall
Boble korall
Turbinaria

Det som er viktig med saltvann er at vannkvaliteten er tip top og stabil. Det er derfor smart å kjøre inn akvariet med så lav belastning som mulig. Etter noen uker begynner du forsiktig med nyttedyrene dine, eremitter og noen snegler, deretter hiver du oppi Den gule kirurgen Zebrasoma Flavescens den spiser også alger. Når algene er på vei tilbake kan du begynne å forsiktig tilføre de enkleste korallene Turbinaria, Sinularia
og Caulastrea Species. Når du har begynt å få de rosa kalkalgene kan du innføre de storpolyppede steinkorallene Hammer korall og Boble korall samt Xeniaen som er veldig følsom på vannkvaliteten.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are